Polacy lubią polowanie na okazje [WYWIAD]

2017-05-28 16:00

Jaka jest kondycja rynku centrów wyprzedażowych w Polsce? Kto korzysta z tego specyficznego kanału dystrybucji? Czy ten segment rynku będzie nadal się rozwijał? Na te i inne pytania odpowiada Katarzyna Michnikowska, dyrektor w Dziale Doradztwa i Badań Rynku Colliers International, współautorka raportu „Polowanie na okazje. Potencjał centrów wyprzedażowych w Polsce".

Czy Polacy lubią polowanie na okazje? Jaka jest obecna kondycja rodzimego rynku centrów wyprzedażowych?
Centra wyprzedażowe cieszą się popularnością wśród klientów. Najlepsze z nich odwiedza ok. 250 000 osób miesięcznie. Ze względu na wysoką konwersję odwiedzalności i stosunkowo wysoki koszyk zakupowy obroty sieci handlowych w centrach wyprzedażowych są na dobrym i stabilnym poziomie.
Rynek centrów wyprzedażowych w Polsce istnieje od 2002 r., kiedy to oddano do użytku pierwszy obiekt – Factory Ursus. Obecnie w Polsce funkcjonuje 14 centrów wyprzedażowych, w tym trzy w Warszawie. Rynek jest już zatem dość mocno nasycony, ale jego kondycja jest dobra.
Dobrą kondycję rynku najlepiej potwierdzają ostatnie zakupy inwestycyjne – VIA Outlets w ubiegłym roku kupiło od funduszu IRUS ERP, centrum wyprzedażowe Factory Wrocław (obecnie Wrocław Fashion Outlet).

Sprawdź także: Centra outletowe zmieniają charakter

Które sektory najczęściej korzystają z tego specyficznego kanału dystrybucji?
Najczęściej korzysta moda (mix, męska i damska) oraz sport (moda i sprzęt sportowy).

A kim są klienci centów wyprzedażowych?
Typowy klient centrum wyprzedażowego to kobieta w wieku 30-50 lat, o wykształceniu co najmniej średnim, mężatka, posiadająca dzieci, posiadająca stałą pracę i dochody w gospodarstwie domowym na poziomie 3 – 5 000 zł netto miesięcznie.

To średnie dane dla całej Polski, ale czy klient warszawskiego centrum wyprzedażowego różni się od klienta takiego obiektu w mniejszym mieście?
Nie różni się on znacząco. Poszukiwacz okazji w mniejszym mieście jest może bardziej entuzjastyczny i spontaniczny w swoich zachowaniach względem centrów wyprzedażowych. Bardziej intensywnie korzysta z ich oferty i chętniej kupuje rzeczy „na pocieszenie" i dodatkowe, a nie jedynie planowane.

Czytaj też: Promocje, które kochają Polacy

Czego klienci oczekują od tego kanału dystrybucji?
Klienci lubią zakupy w centrach wyprzedażowych, gdzie otrzymują dobrą jakość za przystępną cenę. Oczekują znanych marek, atrakcyjnych cen, dużego wyboru towarów i rozmiarów, przecenionych ciekawych kolekcji, profesjonalnego personelu, sprzedaży on-line i off-line.

Co odróżnia nasze centra wyprzedażowe od tych w Europie Zachodniej?
Podstawowa różnica to obecność marek premium w zachodnich outletach, przy minimalnej ich obecności w polskich centrach wyprzedażowych. Drugą ważną różnicą jest profil klienta – zachodnie outlety w znacznej mierze nastawione są na obsługę turystyki zakupowej z Azji, w Polsce natomiast turystyka zakupowa w outletach jest minimalna.

Czy ten segment rynku w Polsce będzie nadal się rozwijał?
Tak, ale raczej poprzez rozbudowy i modernizacje niż przez nowe inwestycje.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze