SuperBiz wiadomości Polska to atrakcyjny rynek dla imprez

Polska to atrakcyjny rynek dla imprez

29.05.2016, godz. 09:00
KONCERT.
KONCERT. foto: SHUTTERSTOCK

Rozmowa z Marcinem Matuszewskim, prezesem eBilet.pl

Jaka jest obecnie pozycja firmy eBilet na rynku?
eBilet jest największą i najszybciej rozwijająca się w Polsce spółką zajmującą się zintegrowaną sprzedażą biletów na imprezy muzyczne, kulturalne i sportowe. Współpracujemy z ponad 1000 organizatorów imprez w Polsce.

Jakie imprezy sprzedają się najlepiej – muzyczne, sportowe, widowiska rodzinne?
Z naszych danych wynika, że w 2015 roku w Polsce największym zainteresowaniem cieszyły się wydarzania rodzinne i festiwale muzyczne. Widowisko Disney On Ice w 4 miastach zgromadziło blisko 200 tys. publiczność. PGE Narodowym wypełnił się do ostatniego miejsca podczas kolejnej edycji VERVA Street Racing. Koleje edycje Open'er Festival, Audioriver,, czy Ogólnopolskiego Festiwalu Muzyki Tanecznej w Ostródzierównież przyciągnęły tłumy fanów.
Jednym z wielkich hitów ostatnich lat jest musical Mamma Mia!. Przedstawienie w Teatrze Roma zgromadziło w 2015 r. ponad 220 tys. widzów.

Co do tej pory było największym hitem?
Trudno mówić o jednym hicie, ponieważ każdy rok ma swoje „perełki". W 2014 był to np. koncert Justin Timberlake. W ubiegłym roku rekord zanotowaliśmy, sprzedając bilety na Mistrzostwa Europy w Piłce Ręcznej Mężczyzn 2016. Kilkadziesiąt tysięcy wejściówek na Euro piłkarzy ręcznych sprzedało się w ciągu zaledwie kilkudziesięciu godzin! Warto też wspomnieć o musicalu Mamma Mia! oraz widowisku Disney On Ice.

Czy Polska jest atrakcyjna dla zagranicznych gwiazd? Na którą bilety sprzedały się najlepiej?
Polska to atrakcyjny kierunek dla gwiazd. Wielkie gwiazdy, planując swoje trasy w tej części świata, uwzględniają nasz kraj. Gościliśmy już wszystkich ze światowego topu m.in. Justin Timberlake, czy Beyonce. Teraz gwiazdy będą powracać. W tym roku kolejny raz zagra u nas Justin Bieber. W tym momencie to jeden z najchętniej słuchanych muzyków, bez wątpienia przyciągnie na koncert tłumy fanów.

Jak zapowiada się tegoroczne lato, co będzie największym wydarzeniem w tym roku?
Lato to przede wszystkim sezon na festiwale. Letnie wydarzenia muzyczne cieszą się niesłabnącą popularnością. Ubiegłoroczny Open'er Festival zanotował rekordową frekwencję – według organizatorów w Gdyni przez cztery dni bawiło się blisko 100 tys. osób. W tym roku może być podobnie, a to nie jedyny festiwal. Warto wspomnieć o Orange Warsaw Festival, czy płocki Audioriver. Latem w Polsce odbywa się kilkadziesiąt festiwali, bilety na zdecydowaną większość z nich można kupić za pośrednictwem eBilet.pl

Polacy coraz częściej kupują bilety na imprezy w sieci. Co sobie najbardziej cenią w tej formie zakupów?
Nasi rodacy najbardziej doceniają wygodę, oszczędność czasu i szybkość. Z każdego miejsca – w domu, w drodze do pracy, w pociągu, i w każdej chwili możemy kupić bilet na interesujące nas wydarzenie. W szczególności nasi klienci cenią sobie opcję elektronicznej dostawy biletów tzw bilet domowy oraz możliwość zakupu z każdego typu urządzenia.

Ile biletów w ubiegłym roku udało się sprzedać przez internet? Kto najczęściej kupuje bilety przez platformę eBilet? Ile średnio wydaje?
W ubiegłym roku eBilet.pl sprzedał kilka milionów biletów. Co roku sprzedajemy wejściówki na kilkadziesiąt tysięcy imprez w całym kraju. Mieszkańcy Warszawy, Krakowa, Poznania, Gdańska i Wrocławia stanowią prawie 60 proc. wszystkich klientów eBilet.pl. Panowie (58%) częściej niż panie (42%) kupują bilety online. Średnia wartość koszyka wynosi około 270 zł.

Czy klienci zagraniczni interesują się polską ofertą kulturalną, firma rozwija sprzedaż za granicą?
Klienci zagraniczni interesują się tym, co dzieje się w Polsce i kupują bilety. W eBilet.pl widzimy, że zainteresowaniem cieszą się koncerty międzynarodowych artystów, letnie festiwale i międzynarodowe zawody sportowe, jak np. wspomniane Mistrzostwa Europy w Piłce Ręcznej, Mistrzostwa Świata w Hokeju na Lodzie, czy Liga Światowa Siatkarzy.

Jak się kupuje bilet przez platformę internetową eBilet? Jakie można wybrać formy płatności Czy bilet trzeba drukować?
Zakupy na stronie www.ebilet.pl są bardzo proste i zajmują zaledwie kilka minut. System został opracowany w taki sposób, żeby użytkownik mógł za pomocą kilku kliknięć przejść cały proces. Można wybrać z kilku form płatności – przelew (forma rezerwacji), e-przelew, płatność kartą. Podobnie jest z biletem, który można wydrukować w domu, lub wybrać opcję dostawy przez kuriera lub pocztę.

Cały czas unowocześniacie swoją platformę internetową. Jakie udogodnienia dla klientów wprowadzacie?
W tym roku wprowadziliśmy nową platformę sprzedaży biletów, z nowymi funkcjami, dostosowanymi do wymogów współczesnego rynku. Nowa strona umożliwia kupno biletu z poziomu przeglądarki komputerowej, tabletu i smartfona. System jest bardzo zaawansowany technologicznie, ale przy tym przyjazny dla użytkownika. Wystarczy tylko kilka kliknięć, by zamówić bilet. System na bieżąco informuje użytkownika o aktualnym stanie dostępności miejsc na planie sali. Platforma jest niezwykle wydajny, pozwala nam sprzedawać miliony biletów dzienne.

Czy firma prowadzi też sprzedaż w punktach stacjonarnych?
Prowadzimy sprzedaż w ponad 350 punktach sprzedaży na terenie całego kraju, jednakże ta forma sprzedaży stanowi jedynie 20% całości sprzedaży biletów w Polsce. Współpracujemy z wieloma organizatorami imprez i udostępniamy im kompletne rozwiązania technologiczne do bieżącej edycji, śledzenia trendów sprzedaży oraz kontroli wejść na imprezy. Nowy system – wdrożony w tym roku – będzie używany i udostępniany organizatorom imprez w tym teatrom oraz miastom, do obsługi ich własnej sprzedaży biletów.

Czy rynek internetowej sprzedaży biletów na imprezy kulturalne i sportowe, Pana zdaniem, będzie się rozwijał?
Rynek internetowej sprzedaży biletów stale się rozwija i będzie tak nadal. W 2015 jego wartość wyniosła 0,5 mld zł. Tempo wzrostu to około 20% rok rocznie. To bardzo dużo.

Jakie macie plany na 2017?
W kolejnych latach chcemy rozwijać naszą ofertę, która już teraz jest bardzo bogata. Planujemy poszerzyć obszar swoich działań o obsługę nowych segmentów. W planach mamy również dalszy rozwój naszej platformy.

autor: Danuta Rawicka zobacz inne artykuły tego autora
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: