Pomysł na firmę: blog internetowy

2016-09-08 13:58

Własny blog  internetowy może przynosić zyski. Najważniejsze to trafnie określić profil odbiorców, którzy często będą korzystać z naszej strony. W tym biznesie główna zasada brzmi: im więcej odwiedzin aktywnych internautów, tym większe szanse na dobrych reklamodawców.

Jeśli jesteś miłośnikiem nowych technologii, potrafisz nawiązywać kontakt z ludźmi, śledzisz trendy w wydawnictwach elektronicznych, masz pasję, na której chciałbyś zarabiać,  to wystartowanie z własnym blogiem  internetowym może być dla ciebie dobrym pomysłem na własny biznes.

Blog to z założenia dziennik internetowy, w którym autor publikuje swoje spostrzeżenia, uwagi na dany temat lub zamieszcza swoje relacje. Jednak z czasem ten gatunek ewoluował. Dziś mamy wiele odmian blogów: od tradycyjnych dzienników po blogi tematyczne, a nawet wideoblogi (tzw. vlog).

Współcześnie wielu blogerów ma swoje firmy i traktuje prowadzenie takiej strony jako pracę zawodową. Zarabiają nie tylko na  klasycznych reklamach, ale lokowaniu produktu, wydają książki, prowadzą kursy blogowania. Ale by zbijać na tym kokosy, trzeba się czymś wyróżnić.

Od wyboru do koloru

Najwięcej popularnych blogów dotyczy kulinariów, podróży i mody. W tych dziedzinach można też najwięcej zarobić. Zatem jeśli lubisz gotować i masz dziesiątki przepisów na rewelacyjne dania, to może powinieneś się nimi podzielić właśnie na swoje stronie i zachęcić do wymiany kulinarnych doświadczeń innych internautów. A może jesteś podróżnikiem i dysponujesz wieloma interesującymi zdjęciami i relacjami video z wypraw, to możesz zastanowić się na uruchomieniem bloga  dla osób o podobnych zainteresowaniach jak twoje. Natomiast miłośniczki mody, które chętnie się fotografują w rozmaitych stylizacjach, śledzą nowinki w branży i są łowczyniami okazji, to mogą postawić na swój blog lifestylowy.

Wirtualny świat stwarza możliwości realizacji własnych marzeń. I co bardzo ważne, można jeszcze na tym zarobić.

Sposób na odbiorcę

Podstawą bloga są jego odbiorcy. Dlatego na wstępie musisz ocenić, do kogo będzie dedykowana twoja strona. Od grupy docelowej zależeć będzie charakter zamieszczanych treści i cała zawartość bloga.

Współcześnie by blog cieszył się uznaniem i przyciągał odbiorców, to powinien mieć jak najwięcej zdjęć i filmików (np. blog - vlog podróżniczy może mieć proste filmy kręcone komórką przez samego blogera w terenie, natomiast w przypadku vloga kulinarnego warto już zainwestować w lepszej jakości kamerę i przygotowywać miniprogramy kulinarne). Dobrze też jest mieć swój kanał na YouTube.

Jednak by internauci dowiedzieli się w ogóle o naszym blogu, to trzeba  będzie dobrze wypozycjonować stronę w internecie, by miała jak najwięcej użytkowników.  Jak to zrobić? Jest kilka prostych trików, które można zastosować. Najprostszym sposobem jest właściwe oznakowanie (tzw. otagowanie) zawartości strony, by z łatwością można było odnaleźć jej elementy za pomocą wyszukiwarek internetowych. Do tego celu służą słowa kluczowe (tagi) wpisywane przez użytkowników wyszukiwarek. Jeśli jednak to nie przyniesie efektu, to trzeba będzie skonsultować się ze specjalistą od pozycjonowania w sieci, który zastosuje skuteczne sposoby.

Strona na start

Jeśli już  poznasz zasady działania w sieci i rozeznasz się na rynku, to przychodzi czas na kwestie techniczne i  tworzenie bloga. Podstawą jest serwer, na którym zakłada się stronę.  Właściciele małych stron korzystają często z serwerów bezpłatnych. Natomiast właścicielom większych portali, które chcą być komercyjne, zaleca się już lepsze i tym samym płatne serwery.
Samo zaprojektowanie i już fizyczne  stworzenie strony internetowej warto zlecić firmie zewnętrznej. Gotowe modele dostępne w sieci są raczej dla amatorów. Profesjonalny blog  musi mieć swoją grafikę i indywidualny skrojony na miarę panel administratora.
Pamiętaj też o aktywnym działaniu promocyjnym na popularnych portalach społecznościowych.

Jak zarabiać

Na blogu można zarabiać w rozmaity sposób. Przede wszystkim dochód przynoszą reklamy. Jako początkujący bloger nie masz co liczyć na falę reklamodawców. Sam będziesz musiał o nich zawalczyć zgłaszając się do firm, biorąc udział w konkursach dla blogerów, uczestnicząc aktywnie w konferencjach i dużych spotkaniach blogerów.
Jeśli twój blog będzie na tyle ciekawy i charakterystyczny, to szybko zyskasz uznanie internautów i większych firm, które będą chciały za twoim pośrednictwem promować swoje produkty. Reklama w internecie ma kilka form: od bannerów przez artykuły sponsorowane i lokowanie produktu po kampanie w mediach społecznościowych. W przypadku nowych blogów popularna jest reklama kontekstowa w postaci linków odnoszących się do stron reklamodawcy.

Tytuł w rejestrze

Jeśli planujesz założenie bloga komercyjnego, to powinieneś jeszcze zarejestrować tytuł prasowy – czyli czasopismo internetowe. W tym celu należy złożyć wniosek w sądzie okręgowym  właściwym do miejsca siedziby swojej firmy. Zanim tam się wybierzesz, to przygotuj sobie tytuł swojej strony jako tytuł prasowy (może to być nazwa domeny, czyli adres www). Musi on być unikalny. W przeciwnym razie sąd może nie zarejestrować nam strony. Trzeba wskazać też redaktora naczelnego – pewnie będziesz nim właśnie ty, ale może to być również inna osoba. Może się zdarzyć, że sąd uzna, iż twoja strona nie ma cech czasopisma czy dziennika i odmówi wpisu do rejestru. Ale  taka decyzja nie wstrzyma działalności serwisu, tylko uchroni właściciela strony przed ewentualnym skazaniem w przyszłości za brak rejestracji.


KOSZTY:
Koszty inwestycji:
wyposażenie firmy (m.in. laptop, kamera, oprogramowanie) ok. 15 tys. zł
zaprojektowanie i założenie strony przez zewnętrzną firmę – 2 tys. zł
reklama ok. 2 tys. zł
SUMA: 19 tys. zł

Koszty miesięczne:
rachunki telefoniczne – 200 zł
pozycjonowani strony w sieci – 150 zł
RAZEM: 350  zł

PRZYCHODY miesięczne:
Zakładając, że pozyskasz pięciu reklamodawców i każdy z nich wykupi reklamę za  1 tys. zł:
SUMA 5 tys. zł

DOCHÓD (przed opodatkowaniem):
SUMA: 4 650 zł

O tym w jaki sposób rozkręcić biznes przeczytasz w książce "45 nowych pomysłów na biznes". To już druga część naszego poradnika dla wszystkich, którzy marzą o własnej firmie oraz dla tych, którzy interesują się gospodarką, rynkiem pracy i small biznesem. Książka dostępna jest w kioskach na terenie całego kraju w cenie 14,99 zł.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze