SuperBiz wiadomości Pomysł na firmę. Opieka nad osobami starszymi

Pomysł na firmę. Opieka nad osobami starszymi

15.01.2017, godz. 08:00
NIEPEŁNOSPRAWNI POD DOBRĄ OPIEKĄ: Chorzy i ich rodziny nie są skazani tylko na siebie
foto: SHUTTERSTOCK

Coraz więcej osób w podeszłym wieku potrzebuje fachowej pomocy w codziennym życiu. Począwszy od zrobienia zakupów, czy posprzątania mieszkania, aż po opiekę pielęgniarską. Mogą ją im zapewnić profesjonalni opiekunowie osób starszych.

Opiekun osób starszych początkowo może działać jako jednoosobowa firma. Gdy zleceń będzie przybywać, przyjdzie czas na zatrudnienie kolejnych pracowników.

Dobra oferta
Podstawą takiej działalności jest opiekunka dochodząca, która odwiedza podopiecznego kilka razy w tygodniu. Jest u niego przynajmniej 2 godziny. Do jej obowiązków należy sprzątanie mieszkania, prześcielenie łóżka, przygotowanie posiłków, pomoc w kąpieli, kontrolowanie zawartości apteczki i umilanie czasu podopiecznemu (czyta gazety, rozmawia itp.). Ważna jest też oferta pomocy doraźnej. Tutaj w grę wchodzą dyżury nocne i pomoc w nagłych przypadkach, np. po powrocie chorego ze szpitala, podczas krótkiego wyjazdu stałego opiekuna (na przykład w weekend).

Szeroki wachlarz usług
Jeśli zdecydujesz się na proste formy wsparcia seniora, przy kilku zleceniach będziesz w stanie poradzić sobie sama. Ale jeśli włączysz do oferty opiekę całodobową z zakwaterowaniem czy opiekę pielęgniarską, konieczne będzie zatrudnienie kolejnych osób (nawet wykwalifikowanych pielęgniarek). Przy opiece całodobowej opiekunka mieszka z chorym czy sędziwym seniorem i łączy zakres dwóch wcześniej wymienionych ofert. Poza opieką pielęgnacyjną pomaga w prowadzeniu domu i codziennym życiu. Taka osoba robi zakupy, przygotuje wszystkie posiłki, sprząta, robi pranie, wychodzi na spacery z podopiecznym, podaje lekarstwa, zamawia wizyty lekarskie, a nawet opłaca rachunki. Musi być czujna także w nocy i pilnować, by chory nie wyszedł z domu czy nie zrobił sobie krzywdy. Oczywiście opiekunka ma też wolne dni. Wtedy pomóc musi już rodzina lub przyjść na zastępstwo inna osoba z firmy.
Firma oferująca opiekę nad osobami starszymi wymaga świetnej organizacji. Tutaj nie można sobie pozwolić na pomyłkę, przeoczenie czy niedopilnowanie.

Sprawdzony personel
Osoba prowadząca taką firmę lub w niej pracująca nie musi mieć wysokich kwalifikacji. Jednak ze względu na coraz bardziej zaawansowane choroby seniorów zwykła empatia, zrozumienie, czułość, pracowitość i sprawność fizyczna nie wystarczą. Coraz częściej liczy się nie tylko doświadczenie w opiece nad chorym (w tym swoim bliskim), ale i cenna fachowa wiedza. Dlatego w takiej firmie potrzebne są wykwalifikowane pielęgniarki. Ich praca może być doraźna (przychodzą tylko podać zastrzyk, zaaplikować lekarstwa, zmienić opatrunki czy obsłużyć konkretne urządzenie medyczne). Pielęgniarki z powodzeniem mogą pracować na zlecenie, łącząc te zajęcia ze stałą pracą w placówce medycznej.

Warto zatrudniać osoby, które ukończyły specjalistyczny kurs z zakresu opieki nad osobami starszymi. Nie brakuje darmowych szkół policealnych, które oferują kursy (także w systemie zaocznym) dla przyszłych opiekunek osób starszych. Można tam zdobyć niezbędną wiedzę z zakresu psychologii, pielęgnacji chorego, organizacji opieki nad osobą starszą, chorób wieku podeszłego oraz pomocy przedmedycznej.

Kompletując zespół, zwracaj uwagę na referencje kandydatów na opiekuna osób starszych w twojej firmie.

Agencja zatrudnienia
Możesz też działać jako agencja opiekunek osób starszych i dobierać opiekunów do szukających pomocy seniorów i ich rodzin. Wówczas niezbędny będzie specjalny certyfikat. By go otrzymać, musisz zgłosić się do urzędu marszałkowskiego lub wojewódzkiego urzędu pracy i uzyskać wpis do rejestru przedsiębiorstw trudniących się pośrednictwem pracy (tzw. Krajowy Rejestr Agencji Zatrudnienia).W urzędach tych uzyskasz odpowiedni certyfikat uprawniający do prowadzenia działalności. Koszt tego dokumentu wynosi 200 zł. O kolejny dokument niezbędny do dostępu i operowania danymi osobowymi, musisz postarać się w Generalnym Inspektoracie Ochrony Danych Osobowych.

W poszukiwaniu zleceń
Opiekun osób starszych na początku swej działalności musi poszukać zleceń. Na początku najlepiej rozejrzeć się w swoim otoczeniu. Na pewno znajdziesz osoby, które mają sędziwego seniora wymagającego opieki. Zaproponuj im usługi swojej firmy. Swoje kroki możesz skierować też do ośrodków sprawujących czasową opiekę nad chorymi oraz sędziwymi seniorami, przychodni medycznych, sklepów ortopedycznych i rehabilitacyjnych. Porozmawiaj z kierownictwem, może będziesz mógł tam zostawić swoje ulotki. W niektórych placówkach medycznych są specjalne tablice korkowe, na które można przypinać ulotki z cennymi informacjami dla pacjenta. Z czasem rodziny podopiecznych będą polecać twoją firmę innym znajdującym się w podobnej sytuacji. Ale sam możesz szukać zleceń także w tematycznych serwisach internetowych, w których ogłaszają się osoby poszukujące pomocy przy opiece nad starszymi rodzicami czy dziadkami.

Biuro w domu
Uruchomienie firmy oferującej opiekę nad seniorami nie wiąże się z dużymi kosztami. Na początku biuro można urządzić w domu. Podstawowe narzędzia pracy to komputer z podłączonym internetem i telefon. Koniecznie wygospodaruj miejsce na segregatory ze służbową dokumentacją. Jeśli nie masz pojęcia o księgowości, zleć prowadzenie księgowości swojej firmy profesjonalnej księgowej.

Więcej
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: