SuperBiz wiadomości Procedury zwrotów w Biedronce. Co możesz oddać, a czego nie

Procedury zwrotów w Biedronce. Co możesz oddać, a czego nie

08.12.2016, godz. 11:38
Biedronka
Biedronka foto: Materiały prasowe

- Spotkała mnie nietypowa sytuacja. Chciałam oddać towar zakupiony w Biedronce, a kierownik sklepu nie przyjął mojego zwrotu. Zastanawiam się, czy to zgodne z prawem – pisze do nas Ewa z Warszawy. Jak twierdzi, w sklepie poinformowano ją, że zmieniły się przepisy i pełnowartościowego towaru już nie można zwracać. Czy to prawda? Wyjaśniamy, które towary zakupione w popularnej sieci dyskontów oddać można, a których nie.

Szał przedświątecznych zakupów trwa. Bierzemy z półek rzeczy bez opamiętania, czasem źle spojrzymy na ich cenę, a kiedy zorientujemy się, że zapłaciliśmy więcej, niż myśleliśmy, może nam przyjść do głowy próba zwrotu produktu. Taka właśnie sytuacja spotkała Ewę, naszą czytelniczkę, w jednej z warszawskich Biedronek. - Kupiłam kawę Jacobs Gold. Zapłaciłam, a po odejściu od kasy zorientowałam się, że kawa nie jest w promocji, tak jak myślałam przy sklepowej półce – opowiada Ewa. Od razu postanowiła zwrócić towar, ale kierownik sklepu przekazał jej, że „jeśli towar jest dobrej jakości i nieuszkodzony oraz widnieje na nim prawidłowa cena, to nie przyjmują zwrotów”. Powołał się przy tym na bliżej niesprecyzowane nowe przepisy.

ZOBACZ TEŻ: Praca w Biedronce. To naprawdę się opłaca!

Poprosiliśmy biuro prasowe Jeronimo Martins Polska, właściciela Biedronki, o skomentowanie tej sprawy. „Na wstępie informujemy, że w naszej sieci klienci mają możliwość składania reklamacji dotyczących niepełnowartościowych produktów, w tym zarówno artykułów spożywczych, jak i sprzętu elektronicznego. Zwracamy natomiast uwagę, że sprzedawca ma możliwość dowolnego ustalania zasad przyjmowania zwrotów towarów pełnowartościowych. Gdy tylko jest taka możliwość, staramy się oferować naszym klientom taką opcję” - czytamy w komunikacie. I faktycznie, naszej czytelniczce zwrot nie przysługiwał. Polskie prawo po prostu nie przewiduje takiej możliwości w przypadku towarów zakupionych stacjonarnie. I żadne przepisy się w tej kwestii nie zmieniły.

Sieci sklepów istniejące w Polsce często pozwalają swoim klientom na zwroty pełnowartościowego towaru (np. jeśli klient po prostu się rozmyśli lub kupił nieudany prezent), ale jest to wyłącznie ich dobra wola. Polskie prawo zobowiązuje sprzedawców jedynie do rozpatrywania zwrotów dokonywanych w ramach reklamacji wadliwego towaru. Co innego, gdyby w przypadku pani Ewy cena na półce faktycznie była niższa, niż okazało się przy kasie. Wtedy, zgodnie z Kodeksem cywilnym, sprzedawca powinien skorygować jej paragon o różnicę między ceną z półki a rzeczywistą ceną towaru. W tym przypadku tak jednak nie było, to nasza czytelniczka się pomyliła.

Czy to znaczy, że Biedronka wyłamuje się z szeregu sprzedawców i w ogóle nie pozwala klientom na zwroty pełnowartościowych towarów? Absolutnie nie. „W sieci Biedronka klienci mogą dokonać zwrotu pełnowartościowych towarów zakupionych w naszych sklepach z wyjątkiem takich artykułów, jak m.in. produkty spożywcze, wybrany sprzęt elektroniczny, środki higieny osobistej, kosmetyki i chemia gospodarcza” - wynika z komunikatu prasowego. Kawę bezsprzecznie można zaliczyć do produktów spożywczych, a więc kieorwnik sklepu słusznie nie przyjął zwrotu w sytuacji opisywanej przez naszą czytelniczkę. Biedronka precyzuje, co można zwracać w jej sieci: „to m.in. odzież i obuwie, ubranka dziecięce, meble, artykuły dekoracyjne, rowery, zabawki, wybrany sprzęt RTV/AGD, akcesoria dla zwierząt, artykuły szkolne i papiernicze, biżuteria i zegarki. Takie zwroty są możliwe w terminie 14 dni od daty zakupu”.

ZOBACZ TEŻ: W Biedronce brakuje Świeżaków

„Wprowadzenie tych zasad, które uwzględniają obowiązujące przepisy, było podyktowane m.in. koniecznością zapewnienia płynności działań operacyjnych. Z zasadami zwrotu towarów oraz reklamacji produktów każdy klient może zapoznać się w placówkach naszej sieci (m.in. na tablicach informacyjnych) oraz na stronie internetowej” - podkreśla biuro pasowe sieci.

tagi: Biedronka
autor: Piotr Osiński zobacz inne artykuły tego autora
Więcej
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: