SuperBiz wiadomości Przekop Mierzei Wiślanej. Rząd umacnia granicę morską z Rosją

Przekop Mierzei Wiślanej. Rząd umacnia granicę morską z Rosją

29.07.2016, godz. 09:55
Zaginiony statek
foto: x-news

Rada Ministrów przyjęła uchwałę o budowie drogi wodnej na Mierzei Wiślanej. Nowy korytarz ułatwi komunikację między Zatoką Wiślaną a Elblągiem i Zatoką Gdańską. Zwiększy to możliwości przeładunkowe polskich portów, wpłynie na popularność transportu pasażerskiego, a także – poprawi bezpieczeństwo na granicy z Federacją Rosyjską.

Rada Ministrów przyjęła wieloletni program, w ramach którego powstanie droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Rząd podjął decyzję o przekopaniu Mierzei Wiślanej – piaszczystego wału położonego na południowo-wschodnim brzegu Zatoki Gdańskiej. Projekt złożył minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, on także będzie nadzorował realizację inwestycji. Odpowiedzialność za wykonanie projektu spocznie na Urzędzie Morskim w Gdyni.

Sytuacja międzynarodowa wymaga umocnienia granic UE oraz zatoki na Morzu Bałtyckim. Rosja ograniczyła możliwość żeglugi po Zalewie Wiślanym, a także nie podjęła się lodołamania po zimie na swojej części obszaru wodnego. Ponadto zbiornik jest na tyle płytki, że mają do niego dostęp wyłącznie statki o maksymalnym zanurzeniu 2 metrów.

Projekt budowy drogi wodnej przewiduje m.in. wykonanie nowego oraz pogłębienie istniejącego toru wodnego na zalewie i rzece Elbląg. Dzięki temu dopuszczalna głębokość zanurzenia statków wzrośnie do 5 metrów.

Realizacja Programu Wieloletniego „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską" przewidziana jest na lata 2016 – 2022. Do 2020 r. państwo wyłoży na ten cel 880 mln złotych. Jeszcze w tym roku odbędzie się przetarg na wykonanie dokumentacji technicznej, na 2017 r. zaplanowano uzyskanie pozwolenia na budowę, natomiast roboty budowlane powinny rozpocząć się w 2018 roku.

Przeczytaj również: Odrę z Wisłą połączy Kanał Śląski, a statki popłyną z Wrocławia do Szczecina

Przedsięwzięcie usprawni żeglugę między Elblągiem a innymi portami w Unii Europejskiej; pozwoli utworzyć korytarz transportowy dla statków wypływających z różnych europejskich portów. Inwestycja przyniesie UE również inną korzyść: podniesie poziom bezpieczeństwa na granicy Unii Europejskiej. (Rosja nie należy do wspólnoty.) Nowa inwestycja umożliwi bowiem polskiej marynarce wojennej i straży granicznej lepszy dostęp do Elbląga.

W ocenie Rady Ministrów przekopanie Mierzei Wiślanej przyczyni się do wzrostu gospodarczego Elbląga i miejscowości położonych nad Zalewem Wiślanym, wpłynie na walory turystyczne regionu, a także – ułatwi komunikację wodną z Trójmiastem. Rząd spodziewa się wzrostu popularności transportu intermodalnego, podczas którego wykorzystuje się co najmniej dwa różne środki transportu. To powinno mieć pozytywny efekt na handel i transport.

Zalew Wiślany wchodzi w skład Zatoki Gdańskiej, jednak obecnie jest odseparowany od reszty Morza Bałtyckiego przez Mierzeję Wiślaną. Do Polski należy 328 mkw zbiornika, pozostałe 510 mkw posiada Rosja. Granica obu państw przebiega w obwodzie kaliningradzkim, a żegluga po obszarze wodnym nie podlega kontroli Unii Europejskiej. Obecnie jedyna droga wodna umożliwiająca opuszczenie Zalewu Wiślanego biegnie przez Cieśninę Piławską. Polska część Zalewu Wiślanego i opasającej go Mierzei Wiślanej znajduje się na obszarze Natura 2000.

Źródła: umgdy.gov.pl, telewizjarepublika.pl, tvn24.pl

REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: