SuperBiz wiadomości PZL-Mielec vs PZL-Świdnik. Czym różnią się ich śmigłowce [SPRAWDZAMY]

PZL-Mielec vs PZL-Świdnik. Czym różnią się ich śmigłowce [SPRAWDZAMY]

10.10.2016, godz. 16:18
PZL Mielec vs PZL Świdnik
foto: Materiały prasowe

PZL-Świdnik i PZL-Mielec są obecnie najpoważniejszymi kandydatami do otrzymania kontraktu na dostarczenie polskiemu wojsku śmigłowców wielozadaniowych. Na razie tajemnicą jest, na czyją ofertę postawi rząd. Postanowiliśmy przyjrzeć się więc obu propozycjom.

Obu zakładom bardzo zależy, aby to ich sprzęt zakupiło wojsko. I nie ma się co dziwić, bo tytuł dostawcy helikopterów dla polskiej armii to nie tylko duże pieniądze ale i prestiż. Wartość zamówienia dla MON wynosi aż 13,5 mld zł, zakupione ma zostać od 50 do 70 śmigłowców. PZL-Świdnik chce sprzedać wojsku helikopter AW149, z kolei PZL-Mielec śmigłowce Black Hawk. Trudno powiedzieć, która z ofert byłaby najbardziej opłacalna finansowo, ponieważ wszelkie ustalenia w tej kwestii są bezpośrednio negocjowane w ramach umowy i na razie tajne przez poufne jest to, na jakie ustępstwa są gotowe iść obie firmy. Wszystko zależy od wyniku negocjacji. Podczas poprzedniego przetargu, w którym wybrano Caracale, ówczesne władze MON podkreślały, że jesli chodzi o koszta, to propozycje wszystkich oferentów były do siebie podobne. Abstrahując od wydatków, które poniesie nasze państwo, postanowiliśmy po prostu porównać PZL-Mielec i PZL-Świdnik i ich produkty.

PZL-Mielec

Dane podstawowe:

Pełna nazwa: Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o.o.
Należy do: Lockheed Martin (USA)
Od kiedy: od 2015 r.

Oferta dla armii: śmigłowiec wielozadaniowy Black Hawk S70i
Pierwszy oblot: 1974 r.
Dziś w służbie: 31 państw
Konstrukcja: metalowy kadłub, dwa silniki, cztery płaty śmigła (głównego i ogonowego), podwozie niechowane

Maksymalna prędkość nieprzekraczalna: 357 km/h
Maksymalna prędkość przelotowa: 296 km/h
Prędkość wznoszenia: 10,3 m/s
Zasięg bez dodatkowych zbiorników paliwa: ok. 600 km
Załoga: 11-20 osób

Inne:

„Bogate wyposażenie radiowo-nawigacyjne umożliwia wykonywanie lotów w dzień i w nocy. W zależności od wersji śmigłowiec może być dodatkowo wyposażony w urządzenia umożliwiające lot na bardzo małej wysokości i w trudnych warunkach atmosferycznych lub urządzenia noktowizyjne. Śmigłowiec może być przystosowany do tankowania w powietrzu, podejmowania rozbitków (dodatkowy żuraw), jak również może występować w wersji uzbrojonej (do zwalczania celów nawodnych, podwodnych, naziemnych, jak i powietrznych)” - czytamy na stronie producenta.

PZL-Świdnik

Dane podstawowe:

Pełna nazwa: Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego PZL-Świdnik S.A.
Należy do: Leonardo-Finmeccanica (Włochy)
Od kiedy: od 2010 r.

Oferta dla armii: śmigłowiec wielozadaniowy AW149
Pierwszy oblot: 2009 r.
Dziś w służbie: Polska byłaby pierwszym krajem, którego armia korzystałaby z AW149
Konstrukcja: kadłub kompozytowy, dwa silniki, pięć płatów śmigła (główne) i cztery (ogonowe), podwozie przednie chowane całkowicie, główne częściowo

Maksymalna prędkość nieprzekraczalna: 313 km/h
Maksymalna prędkość przelotowa: 278 km/h
Prędkość wznoszenia: 9,9 m/s
Zasięg bez dodatkowych zbiorników paliwa: ok. 800 km
Załoga: 12-18 osób

Inne:

„AW149 zapewnia wielozadaniowość wymaganą od nowoczesnego śmigłowca wsparcia pola walki oraz gwarantuje niezrównaną efektywność kosztową, z powodzeniem realizując zadania z zakresu wsparcia bojowego, transportu żołnierzy i sprzętu, ewakuacji medycznej, SAR i CSAR, kontroli i dowodzenia, a także wielu innych” - czytamy na stronie producenta

Źródła: pzlmielec.pl, pzl.swidnik.pl, wojsko-polskie.jimdo.com

autor: Piotr Osiński zobacz inne artykuły tego autora
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: