PIT, podatek

i

Autor: Bartosz Ostrowski

Rozliczasz się ze skarbówką? Uważaj na donosicieli

2016-03-30 15:42

Rozliczasz się z dochodów? Zrób to prawidłowo, bo twój sąsiad może „pomóc” skarbówce w wychwyceniu ewentualnych nieprawidłowości. Okazuje się, że Polacy polubili donosy.

O czym „życzliwi” najczęściej informują skarbówkę?  - Najczęściej  donosy dotyczą: braku fakturowania sprzedaży produktów na portalach aukcyjnych, niewystawiania paragonów, wynajmu mieszkań bez zapłaty podatku, zatrudniania pracowników „na czarno”, prowadzenia niezarejestrowanej działalności gospodarczej, posiadania dochodów i mienia nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach przychodów – informuje Ewa Szkodzińska, rzecznik prasowy Izby Skarbowej w Warszawie.

Niezgłaszanie zysków z tytułu handlu przez internet powoli przebija się również do czołówki donosów w Wielkopolsce.  – Dotyczą one najczęściej nieprawidłowości polegających na braku dokumentu potwierdzającego dokonanie transakcji, prowadzenia niezarejestrowanej działalności gospodarczej – informuje Małgorzata Spychała-Szuszczyńska, rzecznik prasowy Izby Skarbowej w Poznaniu.

Poza tym do tamtejszych urzędów skarbowych trafiają informacje dotyczące generalnie braku zgłoszenia prowadzonej działalności gospodarczej, zaniżania dochodów lub wynagrodzenia, niewydawania paragonów i/lub nierejestrowania transakcji za pomocą kas fiskalnych. Podejrzenia „życzliwych”, którymi chętnie dzielą się z urzędnikami, budzi także nieoczekiwany zakup samochodu czy jakiejś nieruchomości.

Czytaj również: Sieci detaliczne uciekają przed podatkami do internetu

Są urzędy, w których liczba informacji, które można nazwać donosami jest z roku na rok coraz większa.  Na przykład Izba Skarbowa w Warszawie w 2013 r. zanotowała 530 donosów, w 2014  – 502, ale w 2015  - już 814. Warto dodać, że to tylko donosy, które wpłynęły do samej Izby. W połączeniu z donosami, które spływają bezpośrednio do urzędów skarbowych Warszawy i całego województwa, zapewne jest ich zdecydowanie więcej, ale Izba nie gromadzi takich informacji.

Sumują je za to w Małopolsce i Wielkopolsce. - W 2014 roku do urzędów skarbowych województwa wielkopolskiego wpłynęło łącznie 3 896 zgłoszeń, natomiast w drugim półroczu 2015 r. – 2038 – informuje Małgorzata Spychała-Szuszczyńska.

Odrobinę mniej donoszą w Małopolsce. Do 28 tamtejszych urzędów skarbowych wpłynęło 3300 „informacji”, w 2014 roku – 3240, w 2015 r.  - 3069.  

Izby skarbowe z Warszawy, Poznania i Krakowa zgodnie informują, że ci, którzy „życzliwie” informują urzędy, w zdecydowanej większości robią to anonimowo. Tylko niewielka część korespondencji jest podpisana z imienia i nazwiska.

Z doświadczeń administracji skarbowej wynika również, że doniesienia składają sąsiedzi, często najbliższa rodzina, klienci, pracownicy lub osoby prowadzące działalność gospodarczą.

Zobacz także: Rozlicz PIT z superbiz.pl. Co nowego w rozliczeniach podatkowych

Urzędy skarbowe zobowiązane są zweryfikować każdą tego typu informację. - Jesteśmy wyposażeni w różnego rodzaju narzędzia informatyczne, programy analityczne oraz rozbudowane bazy danych,  które pozwalają nam na dotarcie do podatników popełniających wykroczenia – opisuje Konrad Zawada, rzecznik prasowy Izby Skarbowej w Krakowie.  - Ponadto w urzędach skarbowych działają specjalne komórki do spraw analiz. Ich pracownicy, wykorzystując wszelkie dostępne narzędzia typują podatników do przeprowadzenia kontroli podatkowej.

- „Donosy” trafiają także do tych komórek, gdzie mogą ewentualnie stanowić dodatkowy materiał. Jednakże ich wartość informacyjna jest często znikoma. Niejednokrotnie brak w nich jakichkolwiek danych dających się zweryfikować - takich dokumentów nie analizuje się w ogóle – tłumaczy.

„Informujący” urzędy to najczęściej tradycjonaliści. - Większość doniesień jest składanych w urzędach skarbowych przez podatników tradycyjną pocztą bądź w biurze podawczym urzędu, rzadziej przez e-mail – informuje Małgorzata Spychała-Szuszczyńska.

Czytaj: Śmieciówki i firmy mogą strajkować

Niespełna rok temu administracja skarbowa w Polsce postanowiła wyjść naprzeciw tym podatnikom, którzy wolą przekazywać informacje bardziej nowoczesną metodą. Wprowadzony system ma na celu bardzie „systemowe” podejście do gromadzenia informacji od „życzliwych”. Jak informuje ministerstwo finanswów, system ma na celu „scentralizowanie przyjmowania od obywateli informacji na temat naruszeń przepisów prawa podatkowego i opinii dotyczących funkcjonowania Administracji Podatkowej”.

W skład systemu wchodzi Krajowy Telefon Interwencyjny Administracji Podatkowej o (numer 800 807 007)  oraz skrzynka elektroniczną: powiadom_podatki@mf.gov.pl. Informacje przekazywane za ich pośrednictwem przyjmowane są przez Izbę Skarbową w Zielonej Górze a następnie przekazywane, za pośrednictwem Ministerstwa Finansów, urzędom, które mogą w danej sprawie podjąć działania.

MK

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze