SuperBiz wiadomości Samoloty dla VIP-ów. Pierwsza z zamówionych maszyn trafi do Polski w czerwcu

Samoloty dla VIP-ów. Pierwsza z zamówionych maszyn trafi do Polski w czerwcu

02.03.2017, godz. 12:41
Gulfstream G550
Gulfstream G550 foto: Wikipedia

Już w czerwcu do Polski trafi jeden z najnowocześniejszych samolotów dla VIP-ów, Gulfstream G550. Będą z niego korzystały najważniejsze osoby w państwie – poinformował Bartosz Kownacki, wiceminister obrony narodowej. W lipcu nastąpi odbiór drugiego z zamówionych samolotów G550.

Gulfstream G550 jest zaliczany do tzw. małych samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie. Na jego pokładzie zmieści się maksymalnie 16 osób. Maszyny będą wyposażone w „szklany kokpit" z wyświetlaczem przeziernym HUD i system poszerzonej rzeczywistości EVS (Enhanted Visual System), co pozwala nałożyć na obraz widziany przez pilota odczyty z kamery termowizyjnej. Dodatkowo w samolotach zostanie zainstalowany system identyfikacji swój-obcy w standardzie NATO IFF Mark XIIA – przypomina defence24.pl.

Zobacz także: MON chce kupić 5 samolotów dla VIP-ów. Koszt: 1,7 mld zł

Pomalowane w narodowe, biało-czerwone barwy Gulfstream G550 znajdą się na wyposażeniu 1 Bazy Lotnictwa Transportowego w Warszawie. W związku z zamówieniem pod koniec marca specjalna, kilkunastoosobowa grupa techników i pilotów wyjedzie na szkolenie do Stanów Zjednoczonych. Pierwsze loty o statusie HEAD samolotami Gulfstream G550 mogą odbyć się już w październiku tego roku.

Przeczytaj również: Nowe tanie połączenia lotnicze z Wizz Airem i Transavią

Przetarg na maszyny ogłoszono w sierpniu 2016 roku. Startowały w nim spółki Dassault Aviation (Francja) oraz General Dynamics (USA), jednak oferta francuskiego producenta została odrzucona ze względu na brak możliwości dotrzymania wymaganego terminu dostaw. W listopadzie 2014 r. Inspektorat Uzbrojenia MON podpisał z General Dynamics umowę na zakup dwóch samolotów G550, szkolenia dla pilotów, pokładowego i naziemnego oraz dostarczenie pakietu logistycznego. Kontrakt opiewał na 440 mln złotych. Koszty zostaną pokryte ze specjalnej rezerwy na lata 2016 – 2021, którą utworzono na drodze uchwały Rady Ministrów. Wynosi ona 1,7 mld zł powyżej przewidzianych ustawowo 2 proc. PKB na przebudowę, modernizację techniczną i finansowanie Sił Zbrojnych. Niewykorzystane środki przechodzą na kolejne lata.

Może cię zainteresować: Ryanair uruchamia 14 nowych tras z Krakowa

Inspektorat Uzbrojenia MON ogłosił również w zeszłym roku przetarg na zakup tzw. maszyn średnich. Na ich pokładzie w wersji pasażerskiej mogą maksymalnie przebywać 132 osoby, a w wersji z salonką – 65 osób. Do przetargu zgłosiły się: konsorcjum Glomex MS s.r.o. (Czechy) z Lufthansa Technik AG (Niemcy), konsorcjum Aerospace International Group s.r.o (Słowacja) z ASSA-POLAND Zdzisław Kondrat (Polska), Boeing Company (USA) i Megmar Logistics & Consulting Sp. z o.o. (Polska). Do drugiego etapu składania ofert zakwalifikowano koncern Boeing i konsorcjum Glomex-Lufthansa. Obaj oferenci do 3 marca mają przedstawić szczegóły oferty, każdy z nich proponuje samoloty Boeing B737-800. Zwycięzcę przetargu poznamy jeszcze w marcu – informuje Polska Zbrojna.

Oprac. na podst. polska-zbrojna.pl, defence24.pl

Więcej
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: