Dzień babci, dzień dziadka

i

Autor: Shutterstock

Seniorzy - klienci na wagę złota

2017-08-20 16:00

Seniorzy stanowią dużą część konsumentów. A  przewidywania demograficzne wskazują na to, że ta grupa będzie z roku na rok się powiększać. Na szczęście firmy usługowo-handlowe stają na wysokości zadania i dostosowują swoją ofertę do potrzeb tej grupy.

Nadchodzi rynek seniora. Co do tego już nikt nie ma wątpliwości. Jak podaje Komisja Europejska, do 2060 roku liczba seniorów w całej Europie wzrośnie niemal dwukrotnie – z 87 do 153 mln. Oznacza to, że na rynku będzie musiało pojawić się wiele produktów i usług dla tej właśnie grupy. Już  dziś o emerytów walczą banki, sieci komórkowe, biura turystyczne, koncerny medyczne, a nawet samochodowe.

Tylko pozostaje ważne pytanie. Czy seniorów będzie stać na ofertę skrojoną na ich miarę? Obecnie średnia wysokość emerytury w Polsce wynosi 1727 zł netto. I nic nie wskazuje na to, aby pula ta znacznie wzrosła. Mimo to, ponad 40 proc. osób w wieku 60 – 65 lat ocenia swoją sytuację materialną, jako dobrą lub raczej dobrą. W przypadku grupy 66 – 74 lata to samo zdanie ma 39 proc. Wśród emerytów powyżej 75 roku życia – 37 proc.

Senior na zakupach

Seniorzy pomimo skromnych odchodów często chodzą na zakupy. I nie ma co się dziwić, że seniorzy wyszukują promocji i rabatów (dotyczy to wszystkich towarów). Aż dla 40 proc. osób w wieku 60-75 lat ważna na zakupach jest atrakcyjna oferta oraz promocje.  Co ciekawe już 6 proc. klientów e-sklepów to osoby po 60. roku życia. Aby przyciągnąć ich uwagę stosowane są m.in. specjalne czcionki oraz szata graficzna. Przekonanie do internetu seniorzy często zyskują na dedykowanych im zajęciach prowadzonych przez firmy korzystające z funduszy unijnych przeznaczonych właśnie na działalność senioralną lub z uniwersytetów trzeciego wieku.

Coraz częściej seniorzy są też klientami salonów samochodowych. Zwykle wybierają modele proste i uniwersalne – aż 70 proc. osób powyżej 65. roku życia zdecydowało się na Skodę Fabię w modelu hatchback, z manualną skrzynią biegów, o małej pojemności silnika. O takim właśnie wyborze decyduje zapewne historia i pewna pozycja marki, ale i cena auta (nowy podstawowy model kosztuje ok. 50/60 tys.  zł).

Specjalna oferta

Seniorzy coraz chętniej wyjeżdżają na wypoczynek. Biura podróży coraz częściej przygotowują wycieczki dopasowane do oczekiwań i potrzeb osób starszych. W związku z tym, że wielu emerytów nie pracuje nigdzie na etacie, to chętnie wybierają się na wypoczynek poza sezonem. Okazuje się, że w sezonie turystycznym na wakacje wybiera się jedynie 24 proc. emerytów. I co ciekawe, aż 89 proc. seniorów najchętniej wybiera się nad morze. Równie chętnie wybierają się nad jeziora (75 proc. pytanych). Duża część wypoczywa też we własnym ogródku, na działce lub wyjeżdża na jednodniowe wycieczki organizowane przez coraz większą liczbę biur turystycznych.

Seniorzy są dobrą grupą klientów także dla banków. Notują regularne i stałe wpływy, dzięki czemu mogą zaplanować swoje wydatki, uwzględniające comiesięczne płatności ratalne. Rynek finansowy coraz chętniej przygotowuje specjalne oferty dla osób starszych: konta internetowe, lokaty, pożyczki. Według Biura Informacji Kredytowej seniorzy stanowią 18 proc. wszystkich kredytobiorców. Dodatkowo 12 proc. kart kredytowych należy właśnie do osób w wieku 60+. Rośnie też liczba osób korzystających z renty dożywotniej, choć Polska, na tle USA, Wielkiej Brytanii, czy innych krajów europejskich, dopiero rozwija się w tym zakresie.

Zobacz: Seniorzy więcej wydają na życie niż ich dorosłe dzieci

Przeczytaj: Ulgi dla seniorów

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają

Materiał Partnerski

Materiał sponsorowany

Najnowsze