SuperBiz wiadomości Śmierć Polki w Egipcie. Obowiązki konsulatu i ambasady

Śmierć Polki w Egipcie. Obowiązki konsulatu i ambasady

08.05.2017, godz. 13:46
Egipt, piramida, sfinks
foto: SHUTTERSTOCK

Cały kraj żyje sprawą Polki, która zmarła w tajemniczych okolicznościach w Egipcie. Wciąż nie wiadomo co przyczyniło się do tragedii, jednak pewne jest, że naszą rodaczkę spotkało coś złego. Może udałoby się tego uniknąć, gdyby Magdalena Ż. zgłosiła się o pomoc do polskiej ambasady lub konsulatu. Zobacz, kiedy i z jakimi problemami warto zwrócić się do odpowiedniej placówki dyplomatycznej.

Śmierć Polki w Egipcie
Pierwszym miejscem, do którego powinniśmy zgłosić się w razie problemów za granicą, jest polski konsulat lub, jeśli rodzima placówka dyplomatyczna jest niedostępna, konsulat innego kraju członkowskiego Unii Europejskiej. Gdy w danym państwie nie ma polskiego konsulatu, jego obowiązki przejmuje ambasada. W krajach, w których nie ma polskich ambasad, można się zaś zgłosić do ambasady innego pobliskiego państwa. Oto lista spraw, z którymi możemy, a czasem nawet musimy, zgłosić się do konsulatu lub ambasady.

Brak pieniędzy na powrót do kraju
Jeśli podczas pobytu za granicą, zgubiłeś pieniądze lub skradziono Ci je i nie masz przez to, jak wrócić do domu, konsul lub ambasador mogą zaproponować Ci dwie formy pomocy. Pierwszą z nich jest nawiązanie kontaktu z Twoimi bliskimi w Polsce i poproszenie ich w Twoim imieniu o przekazanie Ci pieniędzy. Jeśli nie będzie to możliwe bezpośrednio, konsulat lub ambasada może również pośredniczyć w przekazie. W takiej sytuacji, rodzina lub przyjaciele, powinni wpłacić pieniądze na konto Ministerstwa Spraw Zagranicznych w Warszawie, zaś konsul lub pracownik ambasady wypłaci je i odda w Twoje ręce.

Sprawdź także: Sprawa Magdaleny Ż. Jakie obowiązki ma rezydent biura podróży

Utrata dokumentów
Zgubiłeś paszport lub dowód osobisty? A może ktoś ukradł Ci portfel, w którym znajdowały się dokumenty? Taka sytuacja jest dodatkowo kłopotliwa, gdy ma miejsce za granicą. Bez ważnego dowodu tożsamości nie możemy bowiem opuścić kraju, w którym się obecnie znajdujemy. I tutaj z pomocą przychodzą pracownicy konsulatu oraz ambasady – pracownicy odpowiedniej placówki dyplomatycznej pomogą potwierdzić Twoją tożsamość, a następnie powiedzą co zrobić, aby uzyskać paszport tymczasowy i inne dokumenty, umożliwiające powrót do kraju.

Aresztowanie
Prawo do kontaktu z konsulem lub pracownikami ambasady mamy także w przypadku zatrzymania lub aresztowania przez policję w trakcie pobytu za granicą. Przedstawiciel placówki dyplomatycznej zadba o to, abyśmy jako obcokrajowcy, nie byli traktowani inaczej niż mieszkańcy kraju, w którym przebywamy. Ponadto może również przekazać zatrzymanemu listę adwokatów oraz informacje o powodach aresztowania, czasie trwania procedur sądowych, grożących mu sankcjach karnych czy możliwości zwolnienia. Może również zawiadomić o zatrzymaniu rodzinę i utrzymywać niezbędny kontakt z zatrzymanym.

Czytaj też: Wypadek za granicą. Ile kosztuje pomoc medyczna i sprowadzenie zwłok?

Problem z pracodawcą
Do konsula lub pracownika ambasady mogą się zgłosić również Polacy, pracujący za granicą, którzy mają problem z wyegzekwowaniem swoich praw od pracodawcy. Przedstawiciel placówki dyplomatycznej może w takiej sytuacji interweniować, kontaktując się z inspekcją pracy, związkami zawodowymi oraz innymi organizacjami i instytucjami, odpowiedzialnymi za obronę praw pracowników.

Śmierć
Konsulat lub, jeśli w danym kraju nie ma konsulatu, ambasada ma również określone obowiązki w przypadku śmierci turysty. Należą do nich przede wszystkim: powiadomienie rodziny o zaistniałej sytuacji oraz pomoc w zorganizowaniu formalności. Gdy zmarły turysta posiadał odpowiednią polisę, koszt sprowadzenia ciała z powrotem do kraju pokrywa ubezpieczyciel. W odwrotnym przypadku, leżą one całkowicie po stronie rodziny.

 

Źródła: Ustawa z dnia 25 czerwca 2015 r. Prawo konsularne, Superbiz.pl

Więcej
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: