Świąteczne zakupy

i

Autor: Shutterstock

Te święta będą biedniejsze? Na ich organizację wydamy o 100 zł mniej niż przed rokiem [INFOGRAFIKA]

2016-11-07 13:34

W tym roku na organizację świat Bożego Narodzenia Polacy wydadzą średnio o 100 zł mniej niż w roku ubiegłym. Nie zamierzamy jednak oszczędzać na prezentach.

Z badania „Barometr Providenta” wynika, że w związku tegorocznymi świętami Bożego Narodzenia Polacy wydadzą średnio 722 zł, czyli o ponad 100 złotych mniej niż w roku ubiegłym. Nasze wydatki nie rozłożą się jednak równomiernie. Około 24 proc. respondentów szacuje zakupy świąteczne na poziomie 400 złotych, co czwarty Polak planuje zmieścić się w kwocie między 400 a 700 złotych. 15 proc. z nas wyda od 700 do 1 tys. złotych. Tylko 10 proc. badanych planuje wydatki większe niż tysiąc złotych. Okazuje się, że największe wydatki związane ze świętami planują mieszkańcy małych i średnich miast – ok. 800 złotych. Mieszkańcy wsi i największych miast wydadzą prawie 100 złotych mniej.

Czytaj również: Boże Narodzenie już w hipermarketach

Mniejsze wydatki na związane z organizacją świąt najprawdopodobniej nie odbiją się jednak na tym, ile wydamy na prezenty dla najbliższych. 77 proc. badanych zakłada, że otrzyma prezent bożonarodzeniowy, a 15 proc. raczej go się nie spodziewa. Oczekiwanie zmieniają się jednak z wiekiem – 90 proc. najmłodszych respondentów jest przekonanych, że znajdzie niespodziankę pod choinką. Jednak tylko 64 proc. osób powyżej 59. roku życia uważa, że zostanie obdarowana podarkiem świątecznym.

Co chcielibyśmy znaleźć pod choinką?
Uczestnicy badania Providenta zostali także zapytani o to, jaki prezent o wartości do 200 złotych chcieliby otrzymać. Kobiety najczęściej wskazywały na odzież i kosmetyki – chciałaby je znaleźć pod świątecznym drzewkiem co czwarta kobieta. Na biżuterię liczy 18 proc. pań, książki chciałoby otrzymać 9 proc., a 4 proc. – elektronikę.

Jeżeli chodzi o mężczyzn, to jedna trzecia z nich chciałaby otrzymać właśnie elektronikę, 15 proc. odzież, 13 proc. alkohol, co dziesiąty mężczyzna wskazywał na kosmetyki, a tylko 7 proc. respondentów przyznało, że chciałoby otrzymać książki lub muzykę.






"Barometr Providenta" to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze zrozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Badanie zrealizował PBS w dniach 21-23.10.2016 r. na ogólnopolskiej próbie n=1000 Polaków w wieku 15+.

Źródło: materiały prasowe, oprac. MK

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze