60% Polaków nie wie, jak działa ZUS

i

Autor: Shutterstock / Fotomontaż SE

W ZUS- ie będzie prościej. Krótsze formularze i przystępny język pism

2017-02-20 13:21

Prostszy język pism i formularzy ma sprawić, że Zakład Ubezpieczeń Społecznych będzie przede wszystkim „dla ludzi, nie dla urzędników". Oficjalne pisma mają być napisane przystępnym dla klientów językiem oraz mieć przede wszystkim krótszą formę. Urzędników przeszkoli specjalnych zespół z Pracowni Prostej Polszczyzny Uniwersytetu Wrocławskiego.

Zespół ds. jakości języka używanego w kontaktach z klientami ma zadbać o to, aby formularze ZUS-u były krótsze, z mniejszą liczbą rubryk do wypełnienia i napisane zrozumiałym dla petentów językiem.
Kampania pod hasłem: „Prosto z ZUS" ma sprawić, że dokumenty ZUS-u będą pozbawione ustawowych, formalnych zwrotów, a język, którym zostaną napisane będzie łatwiejszy.

Według przedstawionych wytycznych pisma mają być krótkie, zrozumiałe dla każdego, bez fachowych określeń. Pierwsze zmiany już wprowadzono – do formularzy dodano krótkie instrukcje wypełnienia, strony podzielono na czytelne sekcje, zmniejszono liczbę wymaganych danych oraz samych formularzy.

Zobacz także: Długi w ZUS nie będą się przedawniać. Przedsiębiorca odda co do złotówki


Urzędnicy mają zostać przeszkoleni przez zespół specjalistów, którzy zostaną wcześniej przygotowani przez ekspertów językowych. Szkolenia mają potrwać do końca 2017 roku. Po ich zakończeniu mają odbywać się kontrole, które będą sprawdzać jakość języka stosowanego w urzędach.

Sprawdź również: Urzędnik ZUS wypełni wnioski za petenta


Dotychczasowe badania przeprowadzane wśród odwiedzających Zakłady Ubezpieczeń Społecznych pokazały, że nowe standardy cieszą się poparciem petentów.

 

Źródło: /TVN24

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze