SuperBiz wiadomości Wyciek danych PESEL. Jak zabezpieczyć się na wypadek kradzieży

Wyciek danych PESEL. Jak zabezpieczyć się na wypadek kradzieży

29.08.2016, godz. 14:48
Wyciek danych PESEL
foto: SHUTTERSTOCK

W związku z falą wycieków danych osobowych z kancelarii komorniczych, coraz więcej Polaków martwi się o bezpieczeństwo w sieci. Podpowiadamy, co zrobić, żeby nie paść ofiarą oszustwa i jak zareagować w przypadku kradzieży dokumentu tożsamości.

Afera związana z wyciekiem danych

W odpowiedzi na kradzież danych osobowych, która miała miejsce 26 sierpnia w pięciu polskich kancelariach komorniczych, Biuro Informacji Kredytowej zapewnia roczny bezpłatny dostęp do bazy BIK. Rejestracja daje ciekawe możliwości obrony przed złodziejami danych osobowych. Założenie konta jest bezpłatne.

O kradzieży danych pochodzących z kancelarii komorniczych donosiliśmy w piątek. Istnieje podejrzenie, że numerami PESEL handlowali komornicy. Obecnie ma miejsce kontrola w pięciu placówkach, z których wyciekły dane. Sprawą zajęło się Ministerstwo Sprawiedliwości. MS ustali, czy dłużnicy są jedyną poszkodowaną grupą, w jakich okolicznościach doszło do wycieku, czy komornicy rozporządzający bazą PESEL mieli wolny dostęp do internetu oraz do kogo trafiły numery zgromadzone w systemie. Następnie sprawą zajmie się prokuratura.

Zobacz także: Popularna przeglądarka zagrożona. Czy musisz zmienić hasło?

Skuteczne sposoby na ochronę danych osobowych

Najwięcej obaw wywołuje kradzież takich danych, jak imię i nazwisko własne lub bliskich krewnych, data i miejsce urodzenia, adres zamieszkania, seria i numer dowodu osobistego czy numer PESEL. Jeżeli twoje dane osobowe dostaną się w niepowołane ręce, przestępca może zaciągnąć kredyt lub pożyczkę, a także – dokonać bezprawnie płatności online. Sprawdź, jakie są sposoby na zabezpieczenie swoich danych.

1. Alerty BIK

Ciekawą funkcjonalnością jest alert BIK, który stanowi dodatkową ochronę przed kradzieżą danych osobowych. Posiadacz konta w Biurze Informacji Kredytowej, który ma włączone alerty BIK, otrzymuje SMS i wiadomość email za każdym razem, kiedy w biurze pojawi się zapytanie o jego zdolność kredytową. Instytucje finansowe wysyłają takie zapytanie, żeby sprawdzić, czy klient wnioskujący o udzielenie kredytu lub pożyczki jest wypłacalny. Osoby, które nie chcą zaciągać żadnych zobowiązań, mogą potraktować alert BIK jako komunikat informujący o zagrożeniu. Ostrzeżenie zostanie wysłane w razie próby podpisania umowy kredytu lub pożyczki.

Zobacz także: 500+: Komornik już nie zabierze pieniędzy. Nowe przepisy wchodzą w życie

2. Zastrzeżenie dokumentu tożsamości

W przypadku kradzieży dowodu osobistego, osoby zarejestrowane w Biurze Informacji Kredytowej mogą zastrzec utracony dokument jednym klikiem. W tym celu wystarczy zalogować się do swojego konta i wybrać odpowiedni przycisk. Informacja o zastrzeżeniu dowodu w ciągu kilku minut trafi do wszystkich banków na terenie naszego kraju (zrzesza je Związek Banków Polskich). Za pośrednictwem działającego online Systemu Dokumenty Zastrzeżone, dostęp do komunikatu o zastrzeżeniu dowodu otrzymają także operatorzy telefonii komórkowej czy Poczta Polska.

3. Poradnictwo internetowe

W trosce o nasze dane osobowe, Biuro Informacji Kredytowej we współpracy z Komendą Główną Policji prowadzi kampanię społeczną, która ma zwiększyć świadomość obywateli w zakresie bezpieczeństwa. Pod adresem Nieskradzione.pl znajdują się przydatne informacje na temat tego, jak bronić się przed przestępcami wyłudzającymi dane oraz w jaki sposób należy zastrzec skradziony dokument.

Źródła: BIK, tvn24bis.pl

REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: