Na Walentynki wydajemy coraz więcej i coraz częściej kupujemy prezenty w internecie

2019-02-14 4:31
Walentynki
Autor: MATERIAŁY PRASOWE Walentynki

Najnowsze wyniki raportu „Mastercard Love Index” pokazują, że wartość wydatków Polaków na prezenty dla ukochanej osoby rośnie (o 56 proc. w ciągu trzech lat), a coraz częściej kupujemy upominki w internecie (wzrost liczby transakcji o 88 proc. względem 2016 r.). Nie zostawiamy też zakupów na ostatnią chwilę – największa część transakcji (32 proc.) ma miejsce 11 lutego.

Wspólne spędzanie czasu wciąż bezcenne
„Mastercard Love Index” jest obliczany na podstawie transakcji zrealizowanych za pomocą kart kredytowych, debetowych i prepaid w dniach od 11 do 14 lutego w okresie ostatnich trzech lat. Wskaźnik ten potwierdza, że z okazji Walentynek Polacy najczęściej kupują kwiaty – w 2018 r. wynik był o 137 proc. wyższy niż w 2016 r. Jednak kwiaty są często tylko dodatkiem do głównej niespodzianki, co pokazują inne wyniki badania. Chętnie bowiem wydajemy też pieniądze na wspólne spędzanie czasu ze swoją drugą połówką. O 56 proc. wzrosła liczba transakcji w restauracjach, zatem romantyczna kolacja to wciąż dobry pomysł dla zakochanych, by powiększać swoją kolekcję bezcennych wspomnień.

Bardzo popularne jest także podróżowanie z ukochaną osobą – liczba transakcji za bilety samolotowe czy kolejowe wzrosła aż o 92 proc. Często wyjeżdżamy na dłużej, zostając przynajmniej jedną noc w hotelu – wydatki na noclegi wzrosły o 29 proc. Prezenty materialne cieszą się natomiast mniejszym zainteresowaniem. Wydatki przeznaczone na zakup biżuterii nieco urosły (o 25 proc.), ale pozostają w tyle za tymi niematerialnymi podarkami, które sprawiają więcej radości.

Zbliżeniowe Walentynki
Płacąc za prezent dla ukochanej osoby lub za wspólną kolację preferujemy szybkie i wygodne rozwiązania. Od 2016 r. wartość wszystkich transakcji zbliżeniowych z okazji Walentynek wzrosła w Polsce o 209 proc.. Średnia w Europie wzrosła o 348 proc., ale może wynikać to z faktu, że konsumenci w większości krajów kontynentu w ostatnich latach dopiero przyzwyczajają się do płatności zbliżeniowych, a początkowa liczba transakcji bezstykowych była w ich przypadku mniejsza. Warto przypomnieć, że Polska jest liderem zbliżeniowości – zgodnie z raportem Mastercard z 2018 r. pod względem rozpowszechnienia tej nowoczesnej technologii zajmujemy 2. miejsce w Europie (za Czechami).

Rośnie też popularność zakupów online. O 88 proc. wzrosła liczba prezentów zamawianych przez zakochanych w sieci. Jednak wciąż zdecydowaną większość upominków wybieramy osobiście, podczas wizyty w sklepie, zwłaszcza gdy zostawiamy zakupy na ostatnią chwilę, czyli na 14 lutego (97 proc.).

Inne ciekawe wnioski z zestawienia „Mastercard Love Index”:
Czesi kupują online. Najwyższy wzrost transakcji w e-commerce, aż o 270 proc. w porównaniu do 2016 r., zanotowano w Czechach. Najbardziej zbliżeniowe kraje, w kontekście największego wzrostu liczby płatności bezstykowych, to: Grecja (wzrost o 7 030 proc.), Serbia (wzrost o 2 136 proc.), Bułgaria (o 1 747 proc.) i Rumunia (o 1 742 proc.).

Grecy najbardziej hojni i romantyczni. Wydatki Greków na prezenty dla ukochanej osoby z okazji Walentynek wzrosły o 114 proc. Lubią oni też romantyczne kolacje we dwoje – liczba transakcji w restauracjach wzrosła o 639 proc. Wydają także najwięcej w Europie na kwiaty – o 345 proc. więcej niż 3 lata temu W miłosną podróż najchętniej wybierają się Czesi – liczba transakcji związanych z tym celem wzrosła o 665 proc. Zupełnie odwrotnie jest u Słoweńców, którzy mieli najniższy wynik w tym obszarze – spadek o 35 proc.

Najnowsze