Na Targach Franczyza osoby, które szukają pomysłu na własny biznes, mogą w jednym miejscu spotkać się z przedstawicielami firm franczyzowych z różnych branż z Polski i z zagranicy, poznać zasady inwestycji w biznes franczyzowy i współpracy licencyjnej z daną marką – na targach będzie ich ponad 40. Podczas dwóch dni będzie można wysłuchać prelekcji m.in. franczyzobiorców i franczyzodawców i ekspertów, którzy omówią kwestie biznesowe i zasady prowadzenia własnej firmy, wyjaśnią istotę franczyzy, zasady biznesu na licencji i zdradzą sposób na sukces w biznesie.
Edukacja branżą przyszłości
Coraz większym zainteresowaniem konsumentów cieszą się inwestycje w zdrowy tryb życia, nowoczesne technologie i edukacja. Warto pamiętać, że coraz liczniejszą grupą odbiorców produktów i usług są seniorzy.
Edukacja, która najczęściej kojarzy się ze szkołami językowymi, obejmuje znacznie szerszy zakres możliwości rozwoju sprawności intelektualnej dzieci i dorosłych. Przykładem jest Edukido, koncept, który trenuje wyobraźnię najmłodszych poprzez zabawę z wykorzystaniem klocków Lego. Innym przykładem jest Abakus - szkoła organizująca zajęcia z arytmetyki mentalnej, czyli poprawy koncentracji i pamięci dzieci. Firma ma także ofertę zajęć dla osób starszych, podczas których ćwiczą sprawność umysłową i pamięć.
Franczyzodawcy konceptów edukacyjnych nie wymagają lokalu, co obniża koszty uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej. Zajęcia odbywają się bowiem w szkołach czy w domach kultury. Odpadają więc koszty remontu i stałe koszty najmu.
Rosnący wiek konsumentów
Sektor, który także upatruje korzyści w rosnącej liczbie seniorów, a także rosnącej modzie na zdrowy tryb życia to branża fitness i siłowni. Zdaniem Marcina Dobrowolskiego, prezesa Fit+, sieci zautomatyzowanych i bezobsługowych siłowni, Polska idzie śladem Europy Zachodniej, gdzie w siłowniach ćwiczą nawet 80-latkowie. Natomiast w Polsce, jego zdaniem, seniorzy dopiero nadejdą.
– Osoby, które dzisiaj korzystają z siłowni, prawdopodobnie będą to robić w wieku 60, 70 i 80 lat. W tej chwili w Polsce tylko 8 proc. społeczeństwa jest aktywnych sportowo, podczas gdy w Niemczech liczba ta wynosi 18 proc., a w krajach Skandynawii nawet 30 proc. – wymienia Marcin Dobrowolski.
Branża ma więc przed sobą co najmniej jeszcze ok. 30 lat rozwoju.
Funkcjonowanie siłowni Fit+ opiera się na zaawansowanych rozwiązaniach IT i narzędziach cyfrowych wraz z obrotem bezgotówkowym, niezbędnym w systemie bezobsługowym.
– Franczyzobiorcą Fit+ może zostać każdy pod warunkiem dysponowania kapitałem własnym w wysokości co najmniej 200 tys. zł. Natomiast całkowity koszt inwestycji w siłownię Fit+ wynosi 139 tys. euro – mówi Marcin Dobrowolski.
Kolejną branżą, która przyciąga zainteresowanie potencjalnych franczyzobiorców jest sektor beauty i usług pielęgnacji, a także salony masażu tajskiego.
Zmiany w gastronomii
Na uwagę zasługuje także branża gastronomiczna, główny sektor rynku franczyzy w Polsce. Rosnące koszty energii czy pracownicze wymusiły na sieciach gastronomicznych przebudowę swoich modeli biznesowych. Przede wszystkim zredukowana została powierzchnia lokali gastronomicznych, a przedsiębiorcy rozbudowują kanał sprzedaży z dostawą i na wynos oraz mobilne przyczepy gastronomiczne. Food Trucki przeżywają boom na rynku od oferty słodkiej, po wytrawną w postaci kebabów, zapiekanek czy burgerów.
Są jednak koncepty franczyzowe, które działają niezależnie od panujących trendów. Są to m.in. modele biznesu spożywczego.