Ile zapłacisz za przejazd autostradami w Europie?
autostrada
Belgia
W Belgii korzystanie z autostrad przez pojazdy o masie do 3,5 tony jest bezpłatne. Płatny jest jedynie przejazd tunelem łączącym Liefkenhoek z Antwerpią. Kosztuje — zależnie o wysokości pojazdów i sposobu uiszczania opłaty — od 4 do 7 euro (od ok. 18 do 32 zł).
autostrada
Dania
Korzystanie z dróg i autostrad w tym kraju jest bezpłatne. Płatny jest natomiast przejazd mostami:
Storebael (18 km) łączącym Zelandię (Korsor) z Fioną (Nyborg);
Oresund (16 km) łączącym Danię (region Oresund) ze Szwecją (region Malmö).
Opłaty wahają się od 140 koron do 880 koron, czyli od 80 do 528 zł.
autostrada
Szwecja
Podobnie jak w Danii, za przejazd szwedzkimi autostradami nie trzeba płacić. Płatny jest natomiast przejazd mostami:
Oresund (4 km tunelu i 7,8 km mostu) — łączącym Szwecję (Malmö) z Danią (Lernacken). Za przejazd trzeba zapłacić 54 euro, czyli ok. 244 zł;
Svinesund — łączącym Szwecję z Norwegią. Tutaj przejazd osobówką kosztuje 20 norweskich koron, czyli równowartość ok. 8 zł.
autostrada
Grecja
Sieć autostrad łączy greckie miasta leżące na kontynencie. Korzystanie z nich jest płatne, a wysokość opłat uzależniona jest od kategorii pojazdu i przejechanego odcinka autostrady (opłaty na poszczególnych bramkach wynoszą 1,5 — 3 euro, czyli od ok. 7 do 13 zł). Płacić można tylko gotówką. Przykładowo przejazd drogą M-1 Saloniki — Ateny to koszt około 23 euro (104 zł), a przejazd osobówką mostem przez Cieśninę Koryncką to koszt rzędu 13 euro (ok. 54 zł).
autostrada
Słowenia
W Słowenii przejazd autostradami jest płatny. Dla pojazdów do 3,5 t obowiązują winiety w formie naklejek. Należy tutaj zwrócić szczególną uwagę na kategorię pojazdu. Kategoria 1 — pojazdy jednośladowe silnikowe (motocykle):
7 dni — 7,5 euro (ok. 39 zł);
Pół roku — 30 euro (ok. 135 zł);
Rok — 55 euro (ok. 248 zł).
Kategoria 2A — samochody osobowe, których maksymalna wysokość nad pierwszą osią wynosi 129 cm oraz wszystkie pojazdy campingowe:
7 dni — 15 euro (ok. 68 zł)
Miesiąc — 30 euro (ok. 135 zł)
Rok — 110 euro (ok. 496 zł).
autostrada
Węgry
Dla samochodów do 3,5 tony obowiązują opłaty w formie e-winietki. E-winietka (e-matrica) jest sprzedawana w formie wydruku elektronicznego. Ceny winiet dla osobowych pojazdów do 3,5 t (maksymalnie do 7 miejsc):
Ważna 10 dni — 3 820 forintów (ok. 86 zł);
Miesięczna — 5 210 forintów (ok. 115 zł);
Roczna — 49 190 forintów (ok. 884 zł).
autostrada
Bułgaria
W Bułgarii — podobnie jak w Rumunii — obowiązuje systemem elektronicznych winietek.
Ceny winiet dla samochodów osobowych:
Weekendowa — 10 lewów (ok. 41 zł);
Tygodniowa — 13 lewów (ok. 59 zł);
Miesięczna — 27 lewów (ok. 105 zł);
3-miesięczna — 48 lewów (ok. 180 zł);
Rok — 87 lewów (ok. 306 zł).
autostrada
Rumunia
W Rumunii trzeba płacić za korzystanie nie tylko z autostrad, ale też z pozostałych dróg. Wjeżdżając na teren Rumunii, kierowca musi wykupić winietkę (rovigniette). W przypadku samochodów osobowych do 3,5 t płatności wynoszą:
7 dni — 3 euro (ok. 14 zł);
30 dni — 7 euro (ok. 32 zł);
90 dni 13 euro (ok. 59 zł);
Rok — 28 euro (ok. 126 zł).
autostrada
Chorwacja
W Chorwacji przejazd autostradami i drogami szybkiego ruchu jest płatny. Wysokość opłat zależna jest od odcinka drogi i kategorii pojazdu. Opłaty reguluje się gotówką w kunach lub w euro. Przykładowo za przejazd autostradą od miejscowości Goričan na granicy z Węgrami do Splitu (492,9 km) trzeba zapłacić 29,80 euro (ok. 135 zł). Można szacować, że przejechanie 1 km chorwackiej autostrady kosztuje równowartość 27 gr.
autostrada
Niemcy
Przejazdy niemieckimi autostradami dla samochodów osobowych i motocykli są bezpłatne. Kilka lat temu nasi zachodni sąsiedzi planowali wprowadzenie opłat dla obcokrajowców, ale regulacja została odrzucona przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Opłaty drogowe w Niemczech dotyczą jedynie pojazdów użytkowych i zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 t, które są przeznaczone lub używane do transportu towarów.
autostrada
Włochy
Autostradami płatnymi we Włoszech zarządza 14 koncesjonariuszy. Większość z nich jest płatna. Opłaty na wybranych odcinkach włoskich autostrad dla pojazdów klasy I (m.in. samochodów osobowych bez przyczepy i motocykli):
11,80 euro (ok. 54 zł) na trasie Mediolan – Verona (151 km);
9,50 euro (ok. 43 zł) na trasie Florencja – Bolonia (114 km);
7,40 euro (ok. 34 zł) na trasie Piacenza – Modena (101 km);
6,80 euro (ok. 31 zł) na trasie Rzym – Frosinone (117 km)
6 euro (ok. 27 zł) na trasie Turyn – Novello (63 km).
Ponadto dodatkowe opłaty są naliczane za przejazdy tunelami:
The Great St Bernard,
du Mont Blanc,
du Fréjus,
Munt La Schera.
autostrada
Francja
We Francji mamy mieszany system — z płatnymi i bezpłatnymi odcinkami autostrad. Autostrady o łącznej długości ok. 3 tys. km, które są zarządzane przez państwo, są bezpłatne. Działa też 22 operatorów płatnych autostrad o łącznej długości ok. 9 tys. km, stąd duże różnice w cennikach. Na niektórych trasach opłaty rosną w godzinach szczytu, ale przeważnie cena zależy od rodzaju pojazdu, pokonanej odległości i odcinka autostrady. Ponadto dodatkowo płatne są przejazdy niektórymi mostami, tunelami i wiaduktami.
Opłaty na wybranych odcinkach francuskich autostrad dla samochodów osobowych:
9,80 euro (ok. 45 zł) za odcinek Angers – Nantes;
9,80 euro (ok. 45 zł) za odcinek Grenoble – Albertville;
17,40 euro (ok. 79 zł) za odcinek Lille – Reims;
30,30 euro (ok. 136 zł) za odcinek Lyon – Montpellier;
45,20 euro (ok. 204 zł) za odcinek Rouen – Tours;
47,00 euro (ok. 212 zł) za odcinek Reims – Lyon;
59,10 euro (ok. 267 zł) za odcinek Bordeaux – Paryż.
autostrada
Hiszpania
Za przejazd hiszpańskimi autostradami można zapłacić w punktach poboru opłat. Ale nie jest to jedyna możliwość. Istnieje również elektroniczny system poboru opłat. Szacowana średnia opłata to około 10 euro, czyli ok. 45 zł za odcinek 100 km.