Pomysł na akcję “Usłysz kulturę” powstał w trakcie trwającej pandemii. W związku z zamknięciem instytucji kultury i redukcją budżetów na wydarzenia kulturalne, wielu artystów znalazło się w bardzo trudnej sytuacji. Dlatego Audioteka postanowiła stworzyć program umożliwiający twórcom: reżyserom, realizatorom audio, reportażystom, scenarzystom realizację i sfinansowanie ich projektów.
Jednocześnie Audioteka nie ukrywa, że chodzi także o pozyskanie wartościowych treści dla słuchaczy. - Chcemy, żeby słuchacze zawsze mieli dostęp do tego, co Audioteka obiecuje, czyli do bogatego i stale rosnącego zasobu wartościowych treści do słuchania - dobrze opowiedzianych historii. Mamy nadzieję, że przeznaczenie 4 mln zł na szeroko pojęte projekty kultury przysporzy się do utrzymania branży kreatywnej na bardzo wysokim poziomie - komentuje Marcin Beme, założyciel Audioteki.
Twórcy mogą aplikować do programu “Usłysz kulturę” w czterech kategoriach:
- Dla scenarzystów - autorski scenariusz audiobooka/audioserialu, autorski scenariusz spin-offa do istniejącego dzieła kultury, autorski scenariusz audiomusicalu, autorski scenariusz adaptacji wybranego dzieła kultury
- Dla realizatorów - autorski pomysł i realizacja audioserialu, autorski pomysł i realizacja spin-offa do istniejącego dzieła kultury, autorski pomysł i realizacja audiomusicalu, autorski pomysł i realizacja adaptacji wybranego dzieła kultury
- Dla dokumentalistów - autorski pomysł i realizacja audioreportażu o dowolnej tematyce, lub autorski pomysł i realizacja audio true crime
- Dla outsiderów - innowacyjne i niepowtarzalne pomysły na produkcje audio
Na początek Audioteka przeznaczy 2 mln zł na zakup scenariuszy i realizację projektów, a jeśli program spotka się z dużym zainteresowaniem ze strony twórców, firma gotowa jest przeznaczyć na jego kontynuację kolejne 2 mln zł. Projekty będą oceniane na bieżąco. Aplikować do programu “Usłysz kulturę” należy za pośrednictwem strony www.uslyszkulture.pl. O zakończeniu naboru do programu Audioteka poinformuje na stronie z 2-tygodniowym wyprzedzeniem.
Nowy wymiar audio
Historia założonej w 2008 roku w Polsce Audioteki, platformy i aplikacji z produkcjami audio, dobrze pokazuje, jak zmieniało się nasze podejście do słuchania książek, czy szerzej produkcji audio.
Misją Audioteki jest dostarczenie “dobrze opowiedzianych historii”, dlatego też Audioteka zawsze pierwsza i najodważniej wprowadzała i wprowadza najróżniejsze formaty audio i najróżniejsze typy treści do słuchania. Na przestrzeni rozwoju Audioteki do produkcji klasycznych audiobooków dochodziły produkcje podcastów, audioreportaży, audioseriali i oczywiście doskonale znane wszystkim słuchaczom superprodukcje. Mimo, że powstają dla przestrzeni audio produkcje Audioteki nie ustępują topowym produkcjom filmowym - najlepsze teksty, czy to książek czy scenariuszy, najlepsi kompozytorzy, realizatorzy i przede wszystkim najznakomitsi wykonawcy - najlepsze polskie głosy.
Polacy przekonali się do produkcji audio, bo od początku roku spędzają z Audioteką średnio już ponad 10 milionów minut miesięcznie. Przez ostatnie trzy miesiące największą popularnością cieszyły się audiobooki z kategorii Fantastyka oraz Kryminał, sensacja i thriller. O 94 proc. wzrosła popularność audiobooków z kategorii Religia, a o ponad 50 proc. powieści, szczególnie fantastycznych i klasyki literatury. Rekord słuchalności przypadł oryginalnym audioserialom Audioteki, takim jak muzyczny podcast Anny Gacek “Don't give up!”, audioserial Wojciecha Chmielarza “Prosta sprawa” oraz audioserial Łukasza Orbitowskiego “Recepcja”.
SPRAWDŹ TAKŻE: Cyfrowa rewolucja dopiero się rozpoczyna. Jak wpłynie na branżę zarządzania danymi?