Badanie techniczne 2025: Zatrzymany dowód, wyższe ceny, zdjęcia aut!

2025-06-15 13:56

Czy Twój samochód przejdzie badanie techniczne w 2025 roku? Nowe przepisy zaostrzają kryteria, a diagnosta zyskał prawo do zatrzymania dowodu rejestracyjnego. Sprawdź, jakie usterki mogą skutkować negatywnym wynikiem i ile zapłacisz za przegląd. Kierowców czeka rewolucja – od obowiązkowych zdjęć aut, przez powiązanie cen ze średnią płacą, po wysokie kary za spóźnienia!

Warsztat samochodowy (ilustracyjne)

i

Autor: Pexels.com Warsztat samochodowy (ilustracyjne)
Super Biznes SE Google News

Jak wygląda badanie techniczne samochodu w 2025 roku?

Badanie techniczne samochodu w 2025 roku będzie składać się z trzech głównych etapów - informuje dziennik.pl. według portalu diagnosta rozpocznie od identyfikacji pojazdu, sprawdzając zgodność numeru VIN z danymi w dowodzie rejestracyjnym. "Następnie skontroluje dodatkowe wyposażenie, takie jak instalacja gazowa LPG, która podlega szczegółowej procedurze" - czytamy. Ostatni, kluczowy etap to weryfikacja działania układów i podzespołów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo jazdy oraz ich wpływu na środowisko.

Podczas badania technicznego diagnosta musi sprawdzić kondycję co najmniej 10 podzespołów pojazdu.

Lista kontrolna obejmuje:

  • Układ kierowniczy: stan połączeń, stopień zużycia i luzy.
  • Układ hamulcowy: skuteczność i równomierność działania na poszczególnych kołach.
  • Zawieszenie: luzy w elementach metalowo-gumowych.
  • Opony: głębokość bieżnika, dopasowanie do typu pojazdu i indeks nośności.
  • Oświetlenie: prawidłowość działania, stan reflektorów i lamp (pęknięcia, niedozwolone modyfikacje).
  • Nadwozie: stan szyb (pęknięcia, przyciemnianie), kondycja ram, progów i podłogi.
  • Obowiązkowe wyposażenie: trójkąt ostrzegawczy i gaśnica (z ważnym terminem przydatności).
  • Pasy bezpieczeństwa: działanie i stan.
  • Układ wydechowy: stan techniczny (np. dziury) i pomiar poziomu hałasu.
  • Emisja spalin: pomiar poziomu emisji zanieczyszczeń.

Ile trwa badanie techniczne samochodu w 2025 roku? Zazwyczaj nie dłużej niż 30 minut. Czas trwania przeglądu jest rejestrowany w bazie CEP, co ma zapobiegać zbyt szybkiemu zakończeniu procedury. Po pozytywnym wyniku diagnosta wbija pieczątkę w dowodzie rejestracyjnym.

Kiedy diagnosta zatrzyma dowód rejestracyjny? Lista usterek

Zgodnie z nowymi przepisami, diagnosta może zatrzymać dowód rejestracyjny, jeśli wykryje usterki zakwalifikowane jako poważne (UP) lub niebezpieczne (UN). Jak informuje dziennik.pl, Karol Rytel, dyrektor ds. technicznych w Polskiej Izbie Stacji Kontroli Pojazdów (PISKP), wyjaśnia: – Diagnosta na badaniu technicznym posługuje się kryteriami oceny stanu technicznego, które są zawarte w rozporządzeniu dot. zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach.

W przypadku usterki niebezpiecznej diagnosta jest zobowiązany do zatrzymania dowodu rejestracyjnego. Od 1 czerwca 2024 r. dowód rejestracyjny zatrzymywany jest wirtualnie poprzez odznaczenie tego faktu w systemie Centralnej Ewidencji Pojazdów – dodaje Rytel, cytowany przez dziennik.pl.

Jeśli badanie techniczne zakończy się negatywnie, właściciel ma 14 dni na naprawę auta i ponowne badanie w zakresie usuniętych usterek. W przeciwnym razie będzie musiał zapłacić za całe badanie od nowa.

Lista usterek, które mogą skutkować negatywnym wynikiem badania technicznego, jak podaje dziennik.pl:

  • Wycieki z amortyzatorów
  • Poluzowany amortyzator
  • Nadmierne zużycie sworznia lub łożysk sworznia lub sworzni wahaczy
  • Ustawienie kół wpływające na stabilność podczas jazdy na wprost
  • Brak osłony gumowej amortyzatora
  • Nieprawidłowy montaż drążków kierowniczych i końcówek drążków
  • Nadmierne luzy w połączeniach (przegubach)
  • Brak lub uszkodzone osłony gumowe elementów układu kierowniczego
  • Brak wymaganych zabezpieczeń połączeń śrubowych w układzie kierowniczym
  • Zbyt duży luz na wielowypuście wału kierowniczego, a także wszelkie luzy lub zacięcia, wpływające na działanie
  • Nadmierne zużycie lub zbyt duży luz sworznia pedału hamulca
  • Uszkodzone lub skorodowane przewody hamulcowe
  • Kontrolka ABS lub inne usterki układu
  • Różne opony na kołach jednej osi
  • Kontrolka poduszki powietrznej
  • Niedopuszczalny stan techniczny szyby przedniej (np. zarysowania lub zniekształcenia)
  • Brak lub niedziałanie świateł mijania, brak reflektorów lub poważne usterki odbłyśnika
  • Nieprawidłowe lub uszkodzone mocowanie reflektora, nieprawidłowa barwa światła
  • Niesprawne kierunkowskazy lub światła STOP
  • Niewielkie pęknięcia lub odkształcenia podłużnic
  • Nadmierna korozja mająca wpływ na sztywność konstrukcji
  • Uszkodzenia układu przeniesienia napędu: wygięte półosie, luzy na wale napędowym
  • Nieprawidłowe działanie lub brak pasów bezpieczeństwa
  • Brak prędkościomierza lub brak podświetlenia zegarów jeśli występuje fabrycznie
  • Uszkodzona konstrukcja fotela kierowcy oraz także brak zagłówków
  • Nieszczelność lub niepewne mocowanie elementów układu wydechowego
  • Lista usterek niebezpiecznych, za które diagnosta zatrzyma dowód rejestracyjny, według dziennik.pl:
  • Pęknięty przewód hamulcowy
  • Mocne pęknięcie szyby w polu widzenia
  • Prawdopodobieństwo obluzowania koła w trakcie jazdy
  • Poważne usterki przekładni kierowniczej wpływające na działanie
  • Obluzowane mocowanie fotela kierowcy
  • Poważne ryzyko obluzowania kierownicy
  • Poważne pęknięcie podłużnic
  • Brak siły hamowania na co najmniej jednym kole
  • Pęknięcie lub odkształcenie osi
  • Spaliny przedostające się do środka auta w stopniu zagrażającym zdrowiu kierowcy i pasażerów
  • Skrajnie zużyte opony - z widocznym kordem lub wtedy, gdy głębokość bieżnika jest niezgodna z przepisami

Ile kosztuje badanie techniczne w 2025? Podwyżki i zmiany

Obecnie koszt badania technicznego samochodu osobowego wynosi 98 zł brutto. Dla aut z instalacją LPG jest to 162 zł, motocykla – 62 zł, a ciężarówki – 153 zł. Jednak w 2025 roku stawki za badanie techniczne mają być powiązane ze średnim wynagrodzeniem za pracę. Jak podaje dziennik.pl, Ministerstwo Infrastruktury planuje, że cena będzie wzrastać co roku o wskaźnik wzrostu średniej płacy.

Co jeszcze się zmieni w badaniach technicznych? Nowe przepisy

Oprócz podwyżek cen, czekają nas również zmiany w procedurach badania technicznego. Najważniejszą nowością będzie fotografowanie samochodu na ścieżce diagnostycznej. Diagnosta będzie musiał sfotografować:

Drogomierz z przebiegiem autaPrzód i tył pojazduDwa boki pojazduZdjęcie licznika ma ułatwić weryfikację przebiegu, a cała dokumentacja ma ukrócić proceder "podbijania" przeglądów bez faktycznego badania.

Ministerstwo planuje również wyższe opłaty za badanie techniczne aut z napędem 4x4.

Jak tłumaczy Andrzej Dąbrowski, przedsiębiorca prowadzący SKP, w rozmowie z dziennik.pl: "W przypadku badania technicznego pojazdów ze stałym napędem 4x4 istnieje duże ryzyko uszkodzenia auta na rolkach, które nie rozpoznają takiego napędu. Dlatego diagności rzeczywiście zobligowani są do zastosowania innych, bardziej pracochłonnych procedur z użyciem opóźnieniomierza. Zatem podwyższona opłata za takie badanie jest uzasadniona".

Resort planuje także wprowadzenie kar za spóźnienie na badanie techniczne. Opóźnienie do tygodnia ma skutkować podwyżką o 100%, do trzech tygodni – o 200%, a powyżej 90 dni – o 300%. Dobrą wiadomością jest możliwość wykonania badania technicznego na 30 dni przed terminem, z zachowaniem ważności przez 13 miesięcy.

Ponadto, stacje kontroli pojazdów mają zostać wyposażone w liczniki cząstek stałych, co ma umożliwić wykrywanie aut z usuniętym lub uszkodzonym filtrem DPF. Jak informuje dziennik.pl, rząd pracuje nad odpowiednimi przepisami w tej sprawie.

QUIZ PRL. Jak długo Polacy pracowali na pralkę czy Fiata 126p?
Pytanie 1 z 10
W barku będącym częścią kompletu mebli najczęściej trzymano:

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki