Black friday 2017 - kiedy? Gdzie promocje?

i

Autor: fot./freeimages.com/Nelson NY Galeria

Cyber Monday 2018. Reklamacje, zwroty i promocje. Poznaj prawa konsumenta

2018-11-26 16:48

Nadchodzą największe promocje przedświąteczne. W sklepach internetowych Black Friday to nierzadko Black Week, co oznacza, że sklepy internetowe kuszą swoimi promocjami znacznie dłużej. Czy w przypadku zakupów ze sporym rabatem można zwrócić towar? Poznaj swoje prawa na Cyber Monday 2018.

Black Friday i Cyber Monday
Już wkrótce nie lada gratka dla wielbicieli okazji. Black Friday i Cyber Monday to dni, kiedy sklepy stacjonarne i internetowe organizują wyprzedaże. Zwyczaj wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych, ale zyskuje coraz większą popularność w Polsce. Black Friday (Czarny Piątek) obchodzony jest następnego dnia po Święcie Dziękczynienia – w tym roku przypada 23 listopada. Teoretycznie dotyczy sklepów stacjonarnych, ale w praktyce biorą w nim udział również e-sklepy. Cyber Monday (Cyfrowy Poniedziałek) natomiast dotyczy sklepów internetowych. W tym roku wypada w poniedziałek 26 listopada - przypomina Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Prawa konsumenta w Black Friday i Cyber Monday
W związku z tym UOKiK zaznacza, że "niezależnie od tego, czy kupujemy towar w cenie promocyjnej, regularnej, u polskiego sprzedawcy, czy też zagranicą, na terenie całej Unii Europejskiej obowiązują jednolite przepisy konsumenckie”.

Zakupy w sklepie stacjonarnym
UOKiK podkreśla, że kupując na wyprzedaży masz prawo do reklamacji. - Jeżeli produkt ma wadę, zwróć się do sprzedawcy w ciągu 2 lat od dnia wydania rzeczy. Możesz żądać naprawy lub wymiany towaru, obniżenia ceny. Przedsiębiorca musi rozpatrzyć taką reklamację w ciągu 14 dni – jeśli nie dotrzyma terminu, przyjmuje się, że ją uznał. Jeśli wada jest istotna, możesz żądać nawet odstąpienia od umowy. Aby zgłosić reklamację najlepiej posiadać dowód zakupu np. paragon, potwierdzenie przelewu - czytamy w komunikacie.

A co jeśli klient zwyczaje się rozmyślił? W takim przypadku skazani jesteśmy na łaskę sprzedawcy. 
Kupując stacjonarnie to sprzedający sam określa warunki – może żądać dołączenia oryginalnego opakowania, metek, a w zamian zaproponować zwrot gotówki, bon podarunkowy lub wymianę towaru. Warto pamiętać, że jeśli cena przy kasie okaże się wyższa niż na wywieszce na półce lub na metce, masz prawo kupić towar w korzystniejszej dla cenie.

Reklamacja zakupów internetowych
Masz prawo do reklamacji na takich samych zasadach, jak przy zakupach zrobionych stacjonarnie. - 
Towar zakupiony przez internet możesz zwrócić bez podania przyczyny w ciągu 14 dni od momentu otrzymania. Musisz tylko wypełnić i odesłać oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Sprzedawcy internetowi powinni udostępniać wzór takiego oświadczenia. Możesz również napisać je samodzielnie i wysłać np. e-mailem - wyjaśnia UOKiK.

Jeśli sprzedawca nie poinformował konsumenta o prawie do odstąpienia, termin ten wydłuża się do 12 miesięcy. - Przedsiębiorca ma obowiązek zwrócić Ci wszystkie dokonane płatności, w tym koszty dostarczenia rzeczy do kwoty za najtańszy zwykły sposób dostarczenia, jaki oferuje – dodaje urząd. I zastrzega, że zwracany towar nie powinien nosić śladów użytkowania. Sprawdzenie przesyłki przy kurierze nie jest obowiązkowe, choć może pomóc w późniejszym dochodzeniu roszczeń.

Sonda
Czy skorzystasz z promocji na Black Friday 2018?

Co nie podlega reklamacji?
- Ograniczenia dotyczą produktów posiadających krótki termin przydatności do użycia, towarów wyprodukowanych na specjalne zamówienie klienta (np. biżuteria z grawerem), nagrań dźwiękowych, wizualnych lub oprogramowania, których opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu,
a także usług w zakresie zakwaterowania, wypoczynku (np. pobyt w spa), biletów na koncerty czy wydarzenia sportowe oraz usług dotyczących przewozu osób (np. bilet lotniczy) - czytamy na stronie Urzędu.

Gdzie szukać porady?
UOKiK zachęca na swojej stronie internetowej do skorzystania z bezpłatnej pomocy dla konsumentów. - Zadzwoń lub napisz: infolinia 801 440 220, 22 290 89 16, adres [email protected]. Wsparcia udzielają też Rzecznicy Konsumentów i Inspekcja Handlowa. W przypadku zakupów od przedsiębiorcy z innego kraju UE pomocy szukaj w ECK Polska - czytamy www.uokik.gov.pl.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze