Kultowy Autosan H9, część polskiego krajobrazu PRL i okresu transformacji ustrojowej
Kultowy Autosan H9 produkowany był w Sanockiej Fabryce Autobusów od 1974 roku do 2002 roku, później produkowano już nieliczne egzemplarze do 2006 roku. Popularny był nie tylko w PRL, ale także w latach 90 i początku XXI wieku, często jako auto przedsiębiorstw PKS, będąc istotnym środkiem transportu dla mieszkańców mniejszych miejscowości.
Dziś Autosanów H9 pozostało niewiele, ale niektóre wciąż pracują, tak jak egzemplarz ze Stalowej Woli. Dzięki kanałowi na YouTube Jan Garbacz, możemy dowiedzieć się jak wygląda dzień z pracy kierowcy Autosana.
Jak wygląda praca kierowcy Autosana H9?
Pan Roman zaczyna pracę jeszcze przed godziną 5 sprawdzając stan techniczny pojazdu. Jak sam wspomina obecnie PKS przewozi kilkukrotnie mniej pasażerów niż w czasach swojej świetności.
Po zakończeniu jednej trasy koło 6:30 Autosan zajeżdża na postój gdzie jest tankowany, a jak starczy czasu nawet myty. Później wraca na trasę o godzinie 7:10. Po porannych kursach kierowca ma kilka godzin odpoczynku, a później o 13 ruszy ponownie w trasę.
Auto przejechało aż 792 tys. kilometrów! Kierowca zastrzega jednak, że auto ma od nowości większy przebieg, bo po dobiciu do miliona, licznik się "przekręca" i liczy od nowa.
Auta zjeżdżają do bazy PKS w Stalowej Woli, która istnieje od lat 50. Na miejscu znajduje się budynek administracyjny, myjnia dla aut ciężarowych i autobusów, oraz warsztat.
Film z kanału Jan Garbacz na YouTube o codziennej pracy kierowcy PKS możecie obejrzeć poniżej:
