- Uwarunkowania geograficzne czy przyzwyczajenia kulturowe to tylko niektóre czynniki, które mają wpływ na wybory zakupowe dokonywane przez przedstawicieli danych nacji. Tak duża rozbieżność w przyzwyczajeniach jest ogromnym wyzwaniem szczególnie dla e-commerców. Zazwyczaj oferty tworzone przez dany podmiot obowiązują na wszystkich rynkach, gdzie funkcjonuje sklep, dlatego jej ustalenie powinno być na tyle powszechne, aby każdy mógł wybrać coś dla siebie – mówi Katarzyna Kaczmarczyk, International Marketing Manager w ANSWEAR.com.
ZOBACZ KONIECZNIE: Ważne zmiany dla klientów Biedronki – nowe godziny otwarcia
Coraz większa popularność marek premium
Marki premium, czyli te, które wyróżniają się wysoką jakością zyskują coraz szersze grono zwolenników zwłaszcza wśród Rumunów oraz Bułgarów. To właśnie te nacje są gotowe przeznaczyć znacznie wyższe kwoty, aby nabyć ubrania znanych marek np. Calvin Klein czy Guess Jeans. Warto podkreślić, że dla tych narodowości istotna jest również wielkość logo na ubraniu ─ im większe, tym lepiej.
Produkty marek premium charakteryzują się także wyższą ceną, dlatego cieszą się one bardzo dużą popularnością w czasie okazjonalnych oraz sezonowych wyprzedaży. Podczas Black Friday, w krajach Europy Środkowo-Wschodniej (w Polsce, Słowacji, Czechach, na Ukrainie, Węgrzech, w Rumunii oraz Bułgarii) najczęściej kupowano produkty takich marek jak Tommy Hilfiger, Calvin Klein, Tommy Jeans, Guess Jeans, czy Levi’s. Jednak Bułgarzy najczęściej wybierali produkty Pepe Jeans oraz Marc O’Polo, co ciekawe, znacznie bardziej niż inni gustują oni w czarnych elementach garderoby, wynika z danych ANSWEAR.com.
Poza brandami premium coraz częściej do koszyków „wkładane” są produkty marek własnych ─ te wyprodukowane przez ANSWEAR znalazły się w czołówce najchętniej kupowanych podczas zakupowego święta.
Jakie produkty wybierają?
Rynek odzieżowy jest mocno zróżnicowany również pod względem rodzaju kupowanych produktów. Styl glamour preferują mieszkańcy Ukrainy, jednak lubują się oni w ubraniach zakupionych w sieciówkach, w przeciwieństwie do Rumunów czy Bułgarów, dla których liczy się elegancja i wysoka jakość. Nasi południowi sąsiedzi tzn. Czesi i Słowacy, podobnie jak Polacy, wybierają wygodne i codzienne elementy. Zwłaszcza czescy klienci preferują sportowy styl ubierania ze względu na aktywny tryb życia. Również dla nich liczy się to, aby zakupiona odzież była ekologiczna, a skład przyjazny środowisku.
SPRAWDŹ TEŻ: Zakaz handlu 2020. Handel po godz. 14 zabroniony, tylko 7 niedziel na zakupy
Zamiłowanie do promocji
Prócz konkretnych artykułów, dane państwa różnią się także sposobem i czasem dokonywania zakupów. Jednak łączy je jeden element, czyli zamiłowanie do promocji. Mieszkańcy Europy Środkowo-Wschodniej, podobnie jak większość Europejczyków, wolą poczekać do sezonowych obniżek, aby zaoszczędzić. Tendencję tę możemy zaobserwować w aktywności danych nacji podczas Black Friday. Z roku na rok liczba zamówień bije kolejne rekordy. Według danych ANSWEAR.com liczba zamówień w 2018 do 2017 roku na Ukrainie wzrosła o 144 proc. natomiast na Węgrzech o 135 proc. Najmniejszy wzrost został odnotowany w Rumunii – 82 proc. oraz Słowacji – 89 proc.
Liczby potwierdzają tezę, że każda z narodowości lubuje się w innym sposobie dokonywania zakupów, np. Bułgarzy preferują spontaniczne zakupy podczas promocji, natomiast Węgrzy wolą przemyśleć decyzję o zakupie, a obniżki nie przesądzają o zakupie.
Źródło: Answear.com