Na repolonizacji Baltony zyskają konsumenci i gospodarka

2019-10-24 0:00

Zakup Baltony przez Porty Lotnicze to szansa na powstanie silnego podmiotu z polskim kapitałem na rynku handlu detalicznego, w tym dystrybucji prasy.

Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze (PPL) uzgodniło warunki wykupu akcji PHZ Baltona od jej głównego właściciela –Flemingo International Ltd. BVI z Dubaju. Flemingo posiada około 9mln akcji, które stanowią 80,68 proc. udziałów. PPL ogłosiły też wezwanie do pozostałych akcjonariuszy do sprzedaży walorów spółki. Ponadto PPL obejmie obligacje Baltony o wartości 175 milionów PLN. Zrealizowanie umowy to nie tylko sprawa techniczna, finansowa. Po zakończeniu transakcji będziemy bowiem mogli mówić o udanej repolonizacji kolejnego przedsiębiorstwa. Baltona to jedna z bardziej znanych polskich marek obecna nieprzerwanie na rynku od 1946 roku, która „od zawsze” zajmuje się obsługą pasażerów na lotniskach i w portach morskich.

Zakup Baltony otwiera przed Portami Lotniczymi nowe perspektywy biznesowe, gdyż częścią Grupy Kapitałowej PPL stanie się podmiot wyspecjalizowany wprowadzeniu działalności handlowej i usługowej. Jeszcze większe korzyści odniosą z tego konsumenci, Na repolonizacji Baltony zyskają konsumenci i gospodarka gdyż dzięki inwestycji Portów Lotniczych Baltona stanie się silniejszym podmiotem, który będzie mógł konkurować z zagranicznymi przedsiębiorstwami na rynku sklepów wolnocłowych. Sektor retail rozwija się na polskich lotniskach bardzo dynamicznie, gdyż przybywa nam z roku na rok pasażerów i PPL chce zadbać o to, żeby otrzymali jak najbardziej konkurencyjną ofertę handlową. Zniknięcie Baltony z rynku spowodowałoby bowiem powstanie monopolu, co dla pasażerów oznaczałoby wzrost cen towarów w sklepach wolnocłowych i lokalach gastronomicznych na lotniskach.

Monopol byłby też niekorzystny dla samych portów, gdyż musiałyby się zgodzić na obniżenie cen wynajmu powierzchni komercyjnych. Jak pozytywne są skutki konkurencji świadczy przykład Lotniska Chopina, gdzie w 2018 roku podpisana została umowa z Baltona na wynajem 2900 m2 , czyli prawie 50 proc. powierzchni handlowej w terminalu. Ta umowa zapewniła PPL o 100 mln wyższe przychody z wynajmu niż wynikało to z kontraktu z dotychczasowym najemcą. Baltona w rękach nowego właściciela ma szansę stać się firmą bardziej promującą polskie produkty, wszak będzie mogła otwierać swoje placówki także poza lotniskami. Ponadto dzięki możliwości współpracy z innymi krajowymi przedsiębiorstwami, takimi jak Orlen, Poczta Polska i PKP, Baltona będzie mogła stać się znaczącym graczem na rynku dystrybucji prasy, który też jest kontrolowany w większości przez obcy kapitał.

PPL Logo

i

Autor: PPL logo

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze