1. Kolej magnetyczna Maglev, Japonia
Maksymalna prędkość: 603 km/h
Kolej magnetyczna to największy cud techniki w dziedzinie połączeń szynowych. Nie jest to pociąg dalekobieżny, ponieważ kursuje ze stacji metra Longyang na Międzynarodowe Lotnisko Szanghaj Pudong, jednak rekordowa prędkość, jaką rozwinął, jest naprawdę imponująca i przekracza 600 km/h. Podróż na lotnisko zajmuje zaledwie 7 minut, a koszt biletu nie przekracza równowartości 8 dolarów.
2. LGV Est, Francja
Maksymalna prędkość: 574,8 km/h
Ten pojazd jakiś czas temu ustąpił miejsca na podium najszybszych pociągów japońskiej kolei magnetycznej. Łączy on położone niedaleko Paryża Vaire-sur-marne z Baudrecourt w rejonach Metz i Nancy.
3. LGV Atlantique, Francja
Maksymalna prędkość: 515,3 km/h
Pociąg pobił drugi w Europie rekord pod względem prędkości. Umożliwia Paryżanom komunikację z południem kraju, Tours i Le Mans.
Przeczytaj również: Przemysł kosmiczny otwiera się przed Polakami! Rozmowa z ekspertami z sektora kosmicznego
4. CRH380B (Beijing Shanghai HSR), Chiny
Maksymalna prędkość: 487 km/h
Kursujący z Szanghaju do Hangzhou pociąg, podobnie jak inne pojazdy z serii CRH3, jest oparty na niemieckiej technologii dostarczonej przez firmę Siemens. Bardzo podobne rozwiązanie zostało zastosowane m.in. w Hiszpanii. Pierwszy tabor z serii CRH3 został sprowadzony do Chin z Bremy. Pociąg pokonuje dystans aż 1318 kilometrów.
5. CRH380AL, Chiny
Maksymalna prędkość: 486,1 km/h
Ten kursujący na trasie Pekin – Szanghaj pociąg przez kilka lat nosił tytuł najszybszego na świecie. Znajduje się w obiegu od 2010 r. i został zaprojektowany tak, aby spełniać najnowsze zasady maksymalnej dopuszczalnej prędkości. Powstały tylko cztery takie serie chińskich pociągów. To także jedyny chiński pociąg, który nie został wykonany w oparciu o zagraniczne projekty. Producentowi zarzucano nawet kradzież licencji na japońskie pociągi Shinkansen.
6. Tōkaidō Shinkansen, Japonia
Maksymalna prędkość: 443km/h
Tōkaidō Shinkansen to japońska linia kolejowa, która łączy główne ośrodki miejski (Tokio, Nagoję i Osakę). Kursuje na niej słynny pociąg Shinkansen. Pokonuje trasę z prędkością 300 km/h, ale udało mu się kiedyś rozpędzić do 443 km/h. Pojazd znajduje się w użyciu od 1987 roku.
Może cię zainteresować: Najbogatsi Polacy. Kto zyskał, kto stracił? [RANKING, ZDJĘCIA]
7. Jōetsu Shinkansen, Japonia
Maksymalna prędkość: 425km/h
Jōetsu Shinkansen znajduje się w użyciu od 1982 roku. Pojazd łączy Tokio i Niigaatą, jeżdżąc z prędkością 240km/h.
8. CRH380A, Chiny
Maksymalna prędkość: 416 km/h
Poważnym graczem na rynku szybkich połączeń kolejowych są Chiny. Aby wzbogacić ofertę dalekobieżnych kursów, wprowadziły szybkobieżny pociąg Shanghai–Hangzhou, który miał jeździć z prędkością 350 km/h. Mimo że ich prędkość została zredukowana do 300 km/h, w ciągu dnia tego typu pojazdy wykonują ok. 100 kursów.
9. LGV Sud-Est, Francja
Maksymalna prędkość: 408,4km/h
LGV Sud-Est między Paryżem a Lyonem było pierwszym szybkim połączeniem we Francji. Linia oddana do użytkowania w latach 1981 – 1983 pozwoliła pokonać dystans 409 km. Duże zapotrzebowanie na tego typu połączenia sprawiło, że zostały wybudowane kolejne odcinki szybkich kolei.
10. Hanover Wurzberg HSR, Niemcy
Maksymalna prędkość: 406,9 km/h
Pokonując odległość 327 km, niemiecki pociąg rozwija prędkość 280 km/h, ale stać go na dużo więcej. Może rozpędzić się nawet do 406,9 km/h. Budowa odcinka na linii Hanover – Würzburg rozpoczęła się w 1971 r., a została ukończona w 1991 roku. Pozwoliła ona stworzyć podwaliny pod koleje dużych prędkości w Niemczech – dzięki niej uruchomiono pierwsze takie połączenie u naszych sąsiadów.
Źródła: travelchinaguide.com, motionnnemotions.com