niezadowoleni klienci

i

Autor: SHUTTERSTOCK (3) niezadowoleni klienci

Prawa konsumentów

Niemieckie firmy na czele skarg konsumenckich. Raport ECK ujawnia problemy transgraniczne

2025-03-16 17:57

Czy wiesz, gdzie najczęściej napotykają problemy polscy konsumenci robiący zakupy za granicą? Najnowszy raport Europejskiego Centrum Konsumenckiego (ECK) ujawnia, z jakimi krajami najczęściej wiążą się skargi. Sprawdź, które państwa znalazły się na czele listy i dowiedz się, jak ECK pomaga w rozwiązywaniu transgranicznych sporów.

Super Biznes SE Google News
Autor:

Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK), działające przy Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), od lat wspiera polskich konsumentów w rozwiązywaniu problemów związanych z zakupami w innych krajach Unii Europejskiej, a także w Norwegii i Islandii. W 2024 roku centrum pomogło w ponad 5500 sprawach transgranicznych, a najnowszy raport ujawnia, z którymi państwami najczęściej wiążą się skargi.

Niemcy liderem skarg

Z raportu ECK wynika, że w 2024 roku najwięcej zgłoszeń dotyczyło firm z Niemiec. Na kolejnych miejscach znalazły się Litwa i Irlandia. Te dane wskazują na potrzebę zwrócenia szczególnej uwagi na transakcje z przedsiębiorcami z tych krajów i zachęcają konsumentów do zachowania ostrożności oraz dokładnego sprawdzania warunków umów.

20 lat wsparcia konsumentów w Polsce

W 2025 roku Europejskie Centrum Konsumenckie w Polsce będzie obchodzić swoje 20-lecie. Polska placówka, działająca od 2005 roku, jest częścią sieci ECC-Net, która obejmuje wszystkie 27 państw członkowskich Unii Europejskiej oraz Norwegię i Islandię. Działalność ECK opiera się na zaangażowaniu zespołu ekspertów oraz na wsparciu finansowym Komisji Europejskiej i UOKiK.

Wyzwania i adaptacja do zmian

Przez dwie dekady działalności ECK musiało mierzyć się z różnymi wyzwaniami, które wpływały na rynek konsumencki. Jednym z nich było wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej i zamknięcie ECC UK.

"Szczególnym wyzwaniem w ostatniej dekadzie było wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej i zamknięcie się ECC UK. Europejskie Centrum Konsumenckie jednak nawiązało współpracę z The UK International Contact Centre (UKICC), do którego przekazuje sprawy, w razie problemów polskich konsumentów z przedsiębiorcami operującymi na terenie Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej" – mówi Renata Yanisiv, koordynator ECK Polska.

Pandemia i wzrost zapytań

Kolejnym trudnym okresem była pandemia COVID-19, która spowodowała gwałtowny wzrost liczby zapytań od konsumentów.

Trudno też zapomnieć o okresie pandemii. Odnotowaliśmy wówczas rekordowy wzrost liczby zapytań, co było naturalne ze względu na wstrzymaną nagle możliwość podróżowania. Zdezorientowani konsumenci kontaktowali się z nami ws. odwołanych lotów, czy hotelowych rezerwacji. Jak pamiętamy sytuacja zmieniała się dynamicznie i różniła się w zależności od przyjętych w poszczególnych krajach strategii. Działalność w sieci ECC-Net pozwalała nam na szybkie rozeznanie w konkretnym przypadku – dodaje Renata Yanisiv.

Nowe trendy i edukacja konsumentów

ECK stale monitoruje zmiany zachodzące na rynku konsumenckim, takie jak rosnąca rola mediów społecznościowych w sprzedaży online oraz popularyzacja idei zrównoważonej konsumpcji. Centrum zwraca również uwagę na negatywne zjawiska, takie jak greenwashing, czyli nieuczciwe praktyki marketingowe polegające na przypisywaniu produktom cech ekologicznych, których w rzeczywistości nie posiadają.

Dlatego ECK prowadzi działania edukacyjne, mające na celu podnoszenie świadomości konsumentów i informowanie ich o przysługujących im prawach.

 

 Przez ostatnie lata ECK obserwuje zmiany na rynku konsumenckim. Zwiększyła się rola mediów społecznościowych w sprzedaży online, spopularyzowane zostało pojęcie zrównoważonej konsumpcji, skutkiem czego pojawiło się też negatywne zjawisko greenwashingu. Dlatego równolegle centrum zajmuje się edukacją i podnoszeniem świadomości konsumentów – podkreśla Renata Yanisiv.

Jak ECK może Ci pomóc?

Europejskie Centrum Konsumenckie oferuje bezpłatną pomoc prawną i wsparcie w rozwiązywaniu sporów z przedsiębiorcami z innych krajów UE, Norwegii i Islandii. Jeśli masz problem z zakupem dokonanym za granicą, skontaktuj się z ECK, aby uzyskać profesjonalną pomoc i poradę. Centrum pomaga w sprawach dotyczących m.in.:

 * Reklamacji wadliwych produktów,

* Odwołanych lotów i rezerwacji hotelowych,

* Problemów z umowami zawartymi na odległość,

* Nieuczciwych praktyk handlowych

Dzięki wsparciu ECK możesz dochodzić swoich praw i odzyskać pieniądze, które niesłusznie straciłeś.

Paweł Gancarz Mikołajki 2025
QUIZ PRL. Szybko, tanio i po drodze. Czy pamiętasz, co kupowałeś w kioskach RUCHU?
Pytanie 1 z 15
W którym roku powstał pierwszy kiosk Ruchu?
QUIZ PRL. Szybko, tanio i po drodze. Czy pamiętasz, co kupowałeś w kioskach Ruchu?

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze