Z informacji na utworzonym pod koniec grudnia fanpage'u „Media Expert – Czyszczenie magazynów" wynikało, że z okazji zbliżającego Anno Domini 2017 sieć zorganizuje konkurs, w ramach którego będzie można wynieść ze sklepu tyle prezentów, ile zmieści się w koszyku. „Z tej okazji 20 osób (4 losowania po 5 osób) będzie mogło napełnić swój koszyk w naszym sklepie ZA DARMO, BEZ LIMITU KWOTY!! CZYLI TZW WIETRZENIE MAGAZYNÓW" – zwodzili oszuści.
Aby napełnić koszyk towarem, trzeba było polubić fanpage na Facebooku, udostępnić posta z informacją o konkursie i dodać komentarz „Nowy Rok", ewentualnie oznaczyć w poście znajomych. Przestępcy nie obiecali jednak żadnych prezentów, a jedynie informowali o możliwości napełnienia koszyka – zauważył Mateusz Nowak ze spidersweb.pl. Komunikat został sformułowany w ten sposób, żeby oszuści mogli uniknąć odpowiedzialności za wprowadzenie internautów w błąd.
Zobacz także: Wyprzedaże w Czarny Piątek. 5 najczęściej popełnianych błędów
Jak ustalił autor bloga technologicznego, od 31 grudnia od godziny 9:59 do 2 stycznia do godz. 16:00 fanpage „Media Expert – Czyszczenie magazynów" miał już blisko 800 polubień, a post donoszący o konkursie jeszcze więcej – aż 1300. Na szczęście ci uważniejsi Facebookowicze mogli znaleźć w komentarzach pod wpisem ostrzeżenia przed oszustami. Ci mniej biegli w obsłudze internetu klikali w link zawierający rzekomo formularz zgłoszeniowy do pobrania. Ten jednak przenosił na stronę, która nakłaniała do wysłania dwóch sms-ów premium w cenie 30,75 zł brutto za każdy na numer 92548.
Przeczytaj również: Dlaczego prezenty na Mikołajki i Święta lepiej kupować przez internet?
Na stronie konkursowej został umieszczony link https://www.facebook.com/profile.php?529949234879418115, który przekierowuje na profil użytkownika zalogowanego na Facebooku. Dzięki temu zabiegowi internauta mógł odnieść wrażenie, że wygrał losowanie. Strona „Media Expert – Czyszczenie magazynów" została już usunięta, ale na użytkowników Facebooka czeka jeszcze wielu innych kreatywnych oszustów, którzy kuszą cennymi nagrodami. Dlatego zalecamy zachowanie czujności i potwierdzanie informacji o konkursach w pewnych źródłach.
Oprac. na podst. spidersweb.pl