W wywiadzie udzielonym Money.pl Janusz Filipiak, prezes Comarchu, zajął stanowisko, zgodnie z którym powinniśmy wspierać firmy z sektora MŚP, a nie startupy. Szef polskiej korporacji, która odniosła międzynarodowy sukces na rynku IT, odniósł się bardzo krytycznie do rządowego programu Start in Poland, w ramach którego startapy mają do pozyskania 3 mld złotych. Fundacja Startup Poland oszacowała, że w 2015 r. na polskim rynku znajdowało się ok. 2,4 tys. takich podmiotów.
„Akurat jeśli chodzi o starupy to jestem sceptyczny. Raczej sądzę, że powinniśmy wspierać małe i średnie przedsiębiorstwa (...) Startup to bardzo często młody człowiek, który ma marzenia. To jest bardzo szlachetne, ale wszystko opiera się na kartce papieru i pomyśle technologicznym, natomiast potem trzeba wykonać bardzo ciężką pracę" – ocenił Janusz Filipiak w rozmowie z Money.pl.
W dobie rozwoju nowych technologi wypowiedź prezesa jest zaskakująca. Coraz więcej młodych ludzi przyczynia się do rozwoju technologicznego właśnie dzięki pozyskaniu funduszy na realizację nowatorskich pomysłów. „Na całym świecie systemowe rozwiązania (ulgi, tanie kredyty, wizy, pieniądze od państwa na rozwój, ułatwienia podatkowe) od dawna wspierają przedsiębiorczość i rozwój innowacji. Często jako lidera w tej dziedzinie podaje się na przykład Izrael" – kontrargumentuje Grzegorz Marczak na łamach antyweb.pl.
Z wypowiedzi Janusza Filipiaka można wnioskować, że wszystkie startupy dostają „środki pomocowe", np. pochodzące od funduszy capital venture lub przyznawane w ramach programów wspierających innowacyjność. Tymczasem z danych fundacji Startup Poland wynika, że na dofinansowanie może liczyć tylko 60 proc. tego typu inicjatyw.
Mimo trudności finansowych, z jakimi borykają się polskie startupy, jesteśmy w stanie wskazać wiele innowacyjnych pomysłów z Polski, które zostały docenione za granicą. Przdstawiamy subiektywny ranking polskich startupów, które odniosły sukces na arenie międzynarodowej.
1. OORT
Startup OORT stworzył aplikację umożliwiającą kompleksowe zarządzanie inteligentnym domem. Opracowana przez niego technologia wykorzystuje internet rzeczy (ang. internet of things, IoT) i pozwala na sterowanie wszystkimi urządzeniami podłączonymi do internetu w otoczeniu człowieka, bez względu na ich markę czy systemy operacyjne, w których pracują.
2. Ifinity
Projekt startupu wpisuje się w ideę inteligentnych miast (ang. smar cites), które działają w oparciu o nowoczesne rozwiązania technologiczne, zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Ifinity posiada w swojej ofercie system bazujący na beaconach (ang. Bluetooth Low Energy), dzięki czemu znacznie ułatwia poruszanie się po obiektach komercyjnych, np. centrach handlowych, czy w przestrzeni publicznej. Firma wdrożyła m.in. system nawigacji w Stołecznym Centrum Osób Niepełnosprawnych w Warszawie.
3. Kontakt.io
Krakowski startup zrobił karierę na światowym rynku mikrokomunikacji. Jego beacony umożliwiają wysyłanie komunikatów offline w czasie rzeczywistym i znajdują szerokie zastosowanie na rynku usług reklamowych. Urządzenia Kontakt.io można znaleźć w licznych sklepach i galeriach handlowych w 100 krajach świata, a pod koniec zeszłego roku wartość startupu była wyceniana na 25 mln dolarów.
4. Estimote
Jest to kolejny producent beaconów o krakowskich korzeniach. Charakterystyczne, przypominające kamienie szlachetne urządzenia Estimote znajdują zastosowanie w Polsce i Stanach Zjednoczonych. Pół roku temu startup zdołał pozyskać inwestora z Doliny Krzemowej, który przeznaczył na jego rozwój 10,7 mln dolarów.
5. Brainly
Inną krakowską firmą, której udało się pozyskać zainteresowanie inwestorów, jest Brainly, godny następca Naszej Klasy i konkurent Zapytaj.onet.pl stworzył edukacyjny serwis społecznościowy (w Polsce działający jako Zadane.pl), który wspomaga współzawodnictwo wśród uczniów. Młodzi ludzie mogą prosić o pomoc i rozwiązywać sobie nawzajem zadania w 35 krajach i 12 językach, a najlepsi są nagradzani. Nad wartością merytoryczną ich wypowiedzi czuwa zespół redaktorów. Brainly szczyci się 60 mln użytkowników miesięcznie. Ostatnio 15 mln dolarów zainwestował w startup międzynarodowy koncern mediowy Naspers.
Źródła: money.pl, antyweb.pl, oort.technology, store.kontakt.io, startuppoland.innpoland.pl, tvn24bis.pl, mamstartup.pl, pierwszymilion.forbes.pl, wirtualnemedia.pl, spidersweb.pl