Okovita BUH
W związku z bardzo dużym zainteresowaniem marką BUH Przyjazne Państwo podjęło decyzję o rozszerzeniu palety produktów tworzonych z wykorzystaniem suszu konopnego. Wspólnie z Vortune Equity Group (VEG) oraz grupą inwestorów indywidualnych, właścicielami browaru w Niechanowie, stworzyło spółkę celową BUH Distillery sp. z o.o. Nowy podmiot będzie odpowiedzialny za produkcję okowity na bazie piwa z suszem konopnym w browarze w Niechanowie. Udziały w BUH Distillery sp. z o.o. należą do Przyjaznego Państwa (tworzonego przez Janusza Palikota, Kubę Wojewódzkiego i Tomasza Czechowskiego), Vortune Equity Group (VEG) oraz grona inwestorów indywidulnych, kontrolujących browar w Niechanowie.
- Rynek doskonale przyjął wcześniej okowitę z Tenczynka. To jasny sygnał, że kierunek obrany na segment premium to strzał w dziesiątkę! Włączając się w obecnie rosnące trendy, pragniemy zaprezentować naszą nową propozycję – Okovitę BUH. To bierbrand, czyli destylat, którego bazę stanowi tylko i wyłącznie piwo BUH – mówi Janusz Palikot, pomysłodawca i współwłaściciel Przyjaznego Państwa, producenta piwa BUH.
- Sukces rynkowy piwa BUH potwierdził moją intuicję, że Klienci szukają wysokiej jakości alternatyw dla masowo produkowanych alkoholi. Łączymy siły z właścicielami browaru w Niechanowie, by lepiej wykorzystać potencjał rynkowy. Browar w Tenczynku wykorzystuje już dzisiaj całe swoje możliwości, dlatego zaprosiliśmy do współpracy partnerów z grupy VEG i powiązane z nimi grono inwestorów indywidualnych – dodaje Janusz Palikot.
Wartość inwestycji szacowana jest na 4 mln zł. W całości finansowana jest przez grono inwestorów zaangażowanych w projekt BUH Distillery sp. z o.o.
Sukces piwa BUH
Piwo BUH do sprzedaży trafiło w styczniu br. i od razu spotkało się z bardzo dużym zainteresowaniem konsumentów. Rynkowy sukces piwa BUH – sprzedaż w sieci Żabka całej partii piwa w 3 dni, ponad połowa wyprzedana jeszcze przed premierą – udowodnił siłę marek osobistych na polskim rynku alkoholi. Do bieżącej sprzedaży piwo ponownie wróciło w marcu. W całym pierwszym kwartale 2021 roku przychody ze sprzedaży piwa BUH wyniosły niemal 1,2 mln zł. W tym czasie spółka osiągnęła 137 tys. zł zysku brutto. Obecnie piwo – poza sklepem online www.browar-tenczynek.pl – dostępne jest w Carrefour, PoloMarket, SPAR, InMedio Trendy, Frisco.pl oraz Żabce, gdzie od kwietnia trafiło na tzw. stały listing.
Uwarunkowania prawne
Stosowanie ekstraktów konopnych zawierających CBD (jeden z kannabinoidów) w żywności jest prawnie niemożliwe w Polsce, z uwagi na podnoszony przez inspekcje sanitarne brak tzw. historii spożycia tych składników w UE przed 15.05.1997 r. W związku z tym Przyjazne Państwo podjęło w styczniu 2021 roku współpracę ze specjalizującym się w prawie konopnym mecenasem Steliosem Alewrasem, jednym z założycieli Stowarzyszenia Wolne Konopie oraz mec. Magdą Wawrzyniak (z Food&Pharma Legal).
Obowiązujące także w Polsce przepisy Unii Europejskiej dotyczące tzw. novel food, czyli nowej żywności umożliwiają legalne wprowadzenie produktów z CBD, ale wymaga to przejście przez tzw. procedurę ‘nowej żywności’. ‘Novel food’ to żywność innowacyjna, wytworzona przy pomocy nowoczesnych technologii i procesów produkcyjnych. W terminologii UE terminem tym określa się żywność lub jej składniki, które nie są spożywane w znacznym stopniu na terenie Unii przed 15 maja 1997 (data wprowadzenia rozporządzenia). Żywność lub składnik żywności, które podlega tej definicji muszą zostać autoryzowane zgodnie z przepisami o nowej żywności, Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej (WE) nr 258/97 z dnia 27 stycznia 1997 r. zanim zostaną wprowadzone do obrotu w UE. Proces uzyskania autoryzacji wymaga czasu na opracowanie dokumentacji i przeprowadzenia badań niezbędnych do uzyskania autoryzacji. Przyjazne Państwo uruchomiło już proces przygotowawczy wniosku o autoryzację dla nietradycynego dodatku do alkoholu, jakim jest ekstrakt konopny.