Które "polskie" marki produktów faktycznie są w polskich rękach? [INFOGRAFIKI]

2021-04-16 17:01
Flaga Polski
Autor: Shutterstock Flaga Polski

Które znane marki, produkty i firmy naprawdę są polskie? W czasach pandemii, gdy polska gospodarka ma się nie najlepiej, coraz więcej konsumentów zwraca uwagę na produkty, które kupuje i stara się wybierać te wytwarzane przez polskie firmy. iKalkulator.pl postanowił przyjrzeć się przykładowemu koszykowi zakupów i sprawdzić, które marki są w polskich rękach, a które już nie są - choć ich nazwa może na to wskazywać.

Które firmy należą do polskiego kapitału?

Zgodnie z opracowaniem Fundacji im. Heinricha Bölla, za połowę obrotów w światowej produkcji żywności odpowiada jedynie 50 międzynarodowych koncernów. Wynika z tego, że znaczna część produktów spożywczych, z którymi stykamy się na co dzień, należy do tej wąskiej grupy światowych gigantów. Na szczęście, jak wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”, polscy konsumenci coraz częściej patrzą na to, skąd pochodzi dany produkt. Podczas codziennych zakupów sprawdzają przede wszystkim jakość produktu, a następnie jego cenę. Miejsce jego pochodzenia weryfikuje już przeszło co czwarty Polak (blisko 26 proc.). Pochodzenie wyrobu jest elementem, który istotnie wpływa na decyzje Polaków przy zakupach. Rodzime produkty w wielu przypadkach łączą w sobie najważniejsze czynniki dla konsumentów – jakość, niską cenę i polskie pochodzenie.

Patriotyzm konsumenckich w ostatnich latach wyraźnie się nasilił. Tylko czy Polacy faktycznie orientują się, które firmy są w polskich rękach? Aby ułatwić zadanie iKalkulator.pl postanowił sprawdzić wybrane kategorie produktów i ich pochodzenie, weryfikując je na podstawie struktury własności firmy.

Nabiał

W przypadku tej kategorii skupiliśmy się na dwóch typach produktów, których używa się praktycznie w każdym polskim domu. Mowa o mleku i produktach do smarowania, jak masło czy margaryna. Okazuje się, że w przypadku mlek możemy wybierać tak naprawdę głównie z polskich produktów. Jest to kategoria, w której królują krajowi giganci, jak Mlekovita (największa grupa mleczarska w Europie Środkowo-Wschodniej), Mlekpol czy OSM Łowicz.

Jak wynika z opracowania iKalkulator.pl, w kategorii produktów do smarowania do głosu dochodzą także silne marki z zagranicznym kapitałem. Jeśli chodzi o masła najbardziej znane produkty, które też najczęściej wybierają Polacy, to wyroby rodzimych firm, jak: Masło Polskie, Łaciate, Łowickie czy Osełka Górska. Jednak na półkach sklepowych do wyboru mamy również cenione przez konsumentów Finuu czy Lurpak.

Kategoria margaryn niesie na pewno niemałe zaskoczenie, ponieważ wiele znanych marek jest w posiadaniu spółek z zagranicznym kapitałem. Wśród nich są często wybierana przez konsumentów Delma czy Rama, a także Optima DHA, Smakowita oraz Masmix. W przypadku najbardziej znanych – Delmy, Ramy czy Kasi jest to grupa KKR & CO z USA, natomiast Smakowita czy Masmix produkowane są przez Zakłady Tłuszczowe Kruszwica, które są częścią finlandzkiej Grupy Bunge.

Mięsa

Nie dzieliliśmy tej kategorii na podgrupy ze względu na wielość podmiotów, a także rodzajów produktów. Skupiliśmy się na najbardziej znanych markach, najczęściej spotykanych w sklepach - czytamy na iKalkulator.pl. Wśród przedstawionych podmiotów na pewno wyróżnia się Animex Food – największa na polskim rynku firma mięsna. Przedsiębiorstwo przoduje w eksporcie mięsa na rynki zagraniczne i jest  niekwestionowanym liderem w swojej branży. Animex Foods jednak nie jest w polskich rękach. Należy do amerykańskiej Smithfield Foods, która jest częścią globalnej firmy WH Group (Chiny). Do firmy należą takie marki jak Krakus, Morliny czy Berlinki. Podobna sytuacja jest z cenionymi przez konsumentów markami Sokołów i Gzella, które należą do duńskiej grupy Danish Crown.

Polska Coca-Cola słodsza od zagranicznej. Dlaczego?

Produkty sypkie

Mąka, sól i cukier to must have w każdej kuchni. Czy tutaj również mamy do czynienia z markami, które należą do spółek z zagranicznym kapitałem? Analizując zebrane dane można powiedzieć, że w każdej z podkategorii choć jedna z topowych marek jest w posiadaniu podmiotów innych niż polskie. Cukier Królewski, Diamant, O’sole, Basia to uznane przez konsumentów marki, które wbrew pozorom nie są stuprocentowo polskie. Należą do podmiotów zagranicznych.

Express Biedrzyckiej - Krzysztof Kwiatkowski: Państwo powinno wypłacać odszkodowania przedsiębiorcom

Słodycze

Wartość tylko rynku słodyczy czekoladowych w Polsce wynosi 7,64 mld zł (dane za okres listopad 2019 – październik 2020 r.). Jak widać, łakocie to istotna gałąź rynku, której łączne obroty wynoszą nawet kilkanaście miliardów złotych rocznie. Jak wygląda ten sektor, jeśli chodzi o pochodzenie kapitału? Do kogo należą najbardziej znane w Polsce marki?

Jak wynika z opracowania iKalkulator.pl, w przypadku kategorii słodycze większość marek, które uwielbiają Polacy, należy do zagranicznych koncernów, m.in. światowych gigantów jak Mondelez International czy Mars Incorporated. I nie chodzi tu tylko o marki i produkty, których pochodzenia są świadomi konsumenci, typu: czekoladki Kinder, batony Mars czy Snickers albo Rafaello. Tylko o swojskie Ptasie Mleczko, batonik Pawełek, Prince Polo czy Delicje Szampańskie, które tak naprawdę nie są już w posiadaniu rodzimych firm. Zostały wykupione przez zagraniczne podmioty. Do najbardziej znanych marek z większościowym polskim kapitałem należą m.in.: Goplana, Solidarność czy Jutrzenka. Jak wygląda więc podział marek w tym segmencie?

Źródło: www.ikalkulator.pl

Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Najnowsze