Ministerstwo Finansów oficjalnie zachęca do rozliczania się drogą elektroniczną. Polacy chętnie korzystają z tej możliwości. Do 18 kwietnia do urzędów skarbowych wpłynęło ponad 5 mln e-PIT-ów! Ministerstwo liczy jednak na jeszcze lepszy wynik – przez internet chce w tym roku zebrać aż 7 mln zeznań podatkowych.
Programy do ściągnięcia
Aby rozliczyć się przez internet, należy wejść na stronę finanse.mf.gov.pl i odszukać na pasku na górze strony zakładkę „PIT”. Kiedy w nią wejdziemy, z kolumny po lewej stronie wybieramy opcję „e-Deklaracje”. W tym dziale klikamy zaś w „Do pobrania”. Tu wyświetli się lista wszystkich programów, które trzeba zainstalować na komputerze, by rozliczyć się przez internet. Osobom fizycznym najwygodniej skorzystać ze znajdującego się tam programu „e-Deklaracje Desktop”, bo PIT-y, które wyślemy z jego pomocą do urzędu, nie będą wymagały podpisu elektronicznego. Aby program działał poprawnie, musimy ściągnąć oprogramowanie Adobe Reader 9.0.0 lub nowsze.
Zobacz koniecznie: Jak zrezygnować z konta w banku, który udzielił nam kredytu? [WIDEO]
Instrukcja obsługi aplikacji
Kiedy program „e-Deklaracje Desktop” jest już na naszym komputerze, warto zapoznać się z jego instrukcją obsługi, w której dokładnie opisano, jak posługiwać się programem od momentu jego instalacji aż po wysłanie za jego pośrednictwem e-PIT-a. A znajdziemy ją w zakładce „Instrukcje” pod hasłem „Instrukcja obsługi aplikacji e-Deklaracje Desktop”. Warto jednak zaznaczyć, że mogą być problemy z wyświetleniem instrukcji w wyszukiwarkach Mozilla i Chrome, a więc najlepiej skorzystać z Internet Explorer.
Jak podpisać się pod PIT-em
Przez internet możemy złożyć następujące formularze: PiT-28, PiT-36, PiT-36L, PiT-37, PiT-38, PiT- 39, PiT-16a, PiT-19a za 2014 r. oraz wniosek PiT-16 w roku 2015. W programie „e-Deklaracje Desktop” należy więc wybrać odpowiedni druk i rzetelnie go wypełnić. Gdy będziemy już gotowi do wysłania zeznania do urzędu, należy je podpisać. Aby tego dokonać, należy wpisać kwotę przychodu wykazanego w PIT-cie za 2013 r. Potrzebne będą też, rzecz jasna, imię i nazwisko, data urodzenia oraz tzw. identyfikator podatkowy, którym jest nasz PESEL, ale tylko w przypadku osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej, nie są płatnikami VAT i nie płacą składek ZUS za zatrudnionego pracownika. Jeśli ktoś spełnia któreś z tych kryteriów, jego identyfikatorem podatkowym będzie NIP. Po wysłaniu e-PIT-a konieczne jest zachowanie UPO czyli Urzędowego Poświadczenia Odbioru. To ono potwierdza, że złożyliśmy e-PIT-a w terminie.
Infolinia Ministerstwa
Na koniec warto zaznaczyć, że Ministerstwo Finansów nie zostawia w potrzebie tych, którzy chcą rozliczyć się przez internet, ale na którymkolwiek z etapów napotkają trudności. Dla takich osób działa infolinia, na którą namiary można znaleźć w zakładce „Infolinia i Pomoc systemu e-Deklaracje”.