Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie przeciwko T-Mobile w sierpniu ur. w związku z opłatami, które były pobierane od klientów za korzystanie usług Granie na Czekanie, Szafa Gra i Prenumerata. Dwie pierwsze usługi związane są z odtwarzaniem muzyki podczas oczekiwania na odebranie połączenia przychodzącego, w ramach trzeciej usługi klienci uzyskali dostęp do informacji i serwisów rozrywkowych. Usługi były aktywowane w momencie zawarcia umowy lub doładowania konta. Co prawda w ramach promocji początkowo korzystanie z nich nie wiązało się z żadnymi dodatkowymi opłatami, ale po upływie okresu promocyjnego klienci, którzy nie wyłączyli samodzielnie usługi, musieli ponosić dodatkowe koszty, mimo że nie wyrazili zgody na jej włączenie.
Ustawa o prawach konsumenta mówi, że „na przedsiębiorcy ciąży obowiązek uzyskania, najpóźniej w chwili wyrażenia przez klienta woli związania się umową, wyraźnej zgody na każdą dodatkową płatność wykraczającą poza uzgodnione wynagrodzenie za główne obowiązki przedsiębiorcy". Tymczasem T-Mobile nie uzyskał zgody klientów.
Zobacz także: Rejestracja karty SIM. Za miesiąc przestaną działać
– Zgoda konsumenta na dodatkowe płatności, powinna sprowadzać się do stwierdzenia „tak" lub „nie" opatrzonego informacjami o zasadach korzystania z usług, o tym, ile kosztują i kiedy stają się płatne. Zgoda taka, aby mogła zostać uznaną za wyraźną, powinna być również odrębna dla każdej usługi – mówi Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. - Przepisy chronią konsumentów przed płatnościami, na które wcześniej nie wyrazili zgody. W odniesieniu do rynku telekomunikacyjnego dotyczy to w szczególności usług, które nie są objęte cykliczną opłatą (np. abonamentową lub pakietową) i łączą się z koniecznością uiszczania dodatkowych płatności. T-Mobile Polska nie zapewniała konsumentom tej ochrony, ponieważ przyjęła, że wyrażeniem zgody było podpisanie ogólnego oświadczenia dotyczącego warunków zawieranej umowy i świadczonych na jej podstawie usług – dodaje Marek Niechciał.
Przeczytaj również: Ponad 4,5 mln zł kary dla T-Mobile Polska
17 grudnia operator zaniechał pobierania od klientów dodatkowych opłat za korzystanie z usług Granie na Czekanie, Szafa Gra i Prenumerata, dlatego nałożona na niego kara jest o 30 proc. niższa niż przewidywano i wynosi 15 mln złotych. T-Mobile został jednak zobowiązany, aby opublikować decyzję UOKiK na stronie stronie www.t-mobile.pl. Decyzja nie jest prawomocna. T-Mobile może odwołać się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Źródło: uokik.gov.pl