Jak przedłużyć swoje konto w Profilu Zaufanym?
Profil zaufany pozwala korzystać ze wszystkich dostępnych e-usług publicznych, czyli spraw urzędowych, które można załatwiać online, z dowolnego miejsca z dostępem do internetu. Złożysz dzięki niemu podanie, wniosek, odwołanie czy skargę bez potrzeby drukowania dokumentu, jego ręcznego podpisywania i wysyłania pocztą.
Przedłuż ważność profilu zaufanego. Krok po kroku
Ważność profilu zaufanego wynosi 3 lata od potwierdzenia. Warto o tym pamiętać, ponieważ łatwo możesz przedłużyć jego ważność. Poniżej znajdziesz krótką instrukcję, jak to zrobić. Ważność profilu zaufanego przedłużysz, logując się do swojego profilu zaufanego na stronie pz.gov.pl. Następnie w panelu Profil zaufany wejdź w Szczegóły profilu i wybierz Przedłuż ważność lub zmień dane.
Jeśli logujesz się do profilu zaufanego bankowością elektroniczną, to po przedłużeniu ważności profilu zniknie jego powiązanie z kontem bankowym. Metoda autoryzacji przy składaniu podpisu zaufanego i przy logowaniu się profilem zaufanym zmieni się na SMS z jednorazowym kodem lub push w aplikacji mObywatel, jeśli ta metoda była wcześniej używana. Jeżeli wolisz ponownie powiązać swój profil zaufany ze swoim bankiem to w zakładce Szczegóły profilu wybierz Zmień dostawcę tożsamości na bank.
Co zrobić, jeśli nie pamiętasz loginu i hasła?
Jeśli nie pamiętasz swojego loginu:
- wejdź na stronę pz.gov.pl, wybierz opcję Zaloguj się, a następnie kliknij w odnośnik Nie pamiętam nazwy użytkownika, który znajduje się pod polem do wpisania nazwy użytkownika lub adresu e-mail,
- wpisz adres e-mail, który podałeś(-aś) podczas zakładania profilu zaufanego i kliknij Przypomnij.
- otrzymasz e-mail ze swoim loginem.
Jeśli nie pamiętasz swojego hasła:
- wejdź na stronę pz.gov.pl, wybierz opcję Zaloguj się, a następnie kliknij w odnośnik Nie pamiętam hasła, który znajduje się pod polem do wpisania hasła,
- wpisz nazwę użytkownika i PESEL, a następnie kliknij Zmień hasło,
- otrzymasz e-mail z linkiem do zmiany hasła. Kliknij w niego,
- wpisz nowe hasło i kliknij Zapisz,
- na numer telefonu, który podałeś(-aś) przy zakładaniu profilu zaufanego, otrzymasz SMS z kodem autoryzacyjnym. Wpisz kod w wyświetlone pole i kliknij Ustaw nowe hasło,
- kliknij Przejdź do strony logowania, aby zalogować się do swojego profilu zaufanego.
- Teraz możesz już szybko i łatwo załatwiać sprawy urzędowe online! A jeśli nie masz jeszcze profilu zaufanego, sprawdź, jak krok po kroku go założyć.
Jak założyć Profil zaufany krok po kroku
Aby założyć profil zaufany, wejdź na stronę www.pz.gov.pl i kliknij na pole Zarejestruj się. Wybierz sposób, jakim chcesz uzyskać profil zaufany.
A można to zrobić na cztery sposoby:
- Za pośrednictwem bankowości elektronicznej – to najszybszy sposób, bo nie wymaga dodatkowego potwierdzania danych (dane w banku zostały zweryfikowane podczas zakładania konta). Taką możliwość dają: PKO Bank Polski, Santander, Bank Pekao SA, mBank, ING, Alior Bank, Millennium Bank, BNP Paribas, Inteligo, Velo Bank, Credit Agricole, BOŚ Bank, kilkaset banków spółdzielczych oraz platforma Envelo.
- Wypełniając internetowy wniosek i umawiając się na wideospotkanie z urzędnikiem.
- Potwierdzając profil zaufany online za pomocą dowodu osobistego z warstwą elektroniczną.
- Wypełniając internetowy wniosek i w drugim kroku – potwierdzając PZ osobiście w jednym z ponad 2000 punktów potwierdzających w Polsce i zagranicą, po zalogowaniu się na stronie pz.gov.pl samodzielnie podpisując wniosek kwalifikowanym podpisem elektronicznym (ten sposób jest dostępny tylko dla osób, które mają w kwalifikowanym certyfikacie wpisany numer PESEL).
Niezależnie od tego, którą opcję wybierzesz – proces założenia profilu zaufanego jest naprawdę prosty. Szczegółowe informacje na temat każdego ze sposobów na założenie PZ znajdziecie w instrukcji użytkownika dostępnej na stronie www.gov.pl/web/profilzaufany w zakładce POMOC albo na stronie pz.gov.pl/pz/help.
Coś nie działa? Tu znajdziesz pomoc
Jeśli napotkałeś trudności związane z działaniem profilu zaufanego lub masz pytania na temat usługi to możesz skorzystać z pomocy.
- telefon: + 48 (42) 253 54 50 (czynny od poniedziałku do piątku w godzinach: 7:00 – 18:00)
- e-mail: [email protected]
Sprawdź, co powinien zawierać Twój email, aby umożliwić szybkie i sprawne załatwienie twojej sprawy:
- temat wiadomości: Profil zaufany,
- numer zgłoszenia (jeśli sprawa była już wcześniej zgłaszana),
- dane kontaktowe (imię, nazwisko i/lub nazwa instytucji, adres e-mail, numer telefonu),
- login użytkownika np. „użytkownik_ pz”,
- nazwa systemu operacyjnego i jego wersja,
- nazwa przeglądarki internetowej, jej wersja oraz ustawienia językowe,
- dzień i godzina wystąpienia błędu,
- miejsce wystąpienia błędu lub szczegółowy opis zagadnienia, np. kliknięcie Zaloguj > przejście do Profil zaufany > następnie Wyszukiwanie wniosków > (dalszy opis zagadnienia),
- widok ekranu z błędem (Print Screen).