Okres gorących przygotowań świątecznych pochłania nie tylko czas, ale i pieniądze. Organizacja wigilijnego stołu staje się coraz droższa. Badanie "Zakupy świąteczne 2019" firmy doradczej Deloitte pokazują, że w tym roku na Boże Narodzenie polska rodzina wyda średnio ponad 1,5 tys. zł.
Donald Tusk pił wino za ponad 3 tysiące złotych? Wspomnienia toskańskich wakacji
Statystyczna rodzina Kowalskich na tegoroczne Boże Narodzenie wyda średnio 1521 zł, z czego 32 proc., czyli 489 zł trafi do sprzedawców online. Blisko 70 proc. świątecznego budżetu zostawimy w sklepach stacjonarnych - wynika z badania Deloitte. Wydatki w sklepach stacjonarnych stanowią wciąż większość świątecznego budżetu Polaków (68 proc.), przy czym wzrosły one o 6,1 proc. w porównaniu do zeszłego roku. Dla porównania średnia dla wszystkich badanych krajów wynosi 2,6 proc.
- Z kolei e-commerce rośnie w Polsce wolniej niż w pozostałych badanych krajach. W Polsce jest to 2,7 proc. w porównaniu do 4,8 proc. w Europie. Kanał online, który stanowi 32 proc. wszystkich świątecznych wydatków w ośmiu badanych krajach urósł o 5 pp. w porównaniu do ubiegłego roku - mówi Patrycja Venulet, dyrektor w dziale strategii Deloitte.
Badania pokazują również, że Polacy chętnie szukają inspiracji prezentowych w internecie (49 proc.). Jedna trzecia klientów obdaruje bliskich upominkami kupionymi w sklepach internetowych, które mają przynajmniej jeden oddział stacjonarny, a 28 proc. skorzysta z platform e-commerce. Szczególnie dotyczy to elektroniki.
Święto Kina - duże zniżki na bilety
W międzynarodowym badaniu "Zakupy świąteczne 2019" wzięli udział respondenci z ośmiu europejskich krajów, w tym także z Polski. Badanie online przeprowadzono w dniach 16 września - 11 października 2019 roku, wśród blisko 7,2 tys. respondentów w przedziale wiekowym od 18 do 65 lat.