Kara za uciekanie przed abonamentem RTV?
W opinii Urzędu Ochrony Konkurencji i Konkurentów wejście ustawy abonamentowej w życie nie będzie stanowiło podstawy do rezygnacji z telewizji kablowej. Jak uznał UOKiK, „ustawa abonamentowa nie nakłada obowiązku zmiany regulaminu, tylko przekazanie danych" – informuje serwis media2.pl.
Zobacz też: Ile wyniesie abonament RTV w 2018 roku? KRRiT podjęła decyzję
Zapomnij o przedterminowym rozwiązaniu umowy z operatorem płatnej telewizji, jeżeli masz podpisaną umowę na czas określony, np. na 24 miesiące. Według UOKiK w takim przypadku usługodawca będzie mógł nałożyć na ciebie karę za wcześniejsze zerwanie umowy. W uprzywilejowanej pozycji są ci klienci, którzy podpisali umowy na czas nieokreślony. Oni będą mogli podziękować usługodawcy zgodnie z regulaminem, bez ponoszenia konsekwencji finansowych.
Patrz również: Abonament RTV. W Cyfrowym Polsacie opłaty poszłyby w górę nawet o jedną trzecią
Nowelizacja ustawy abonamentowej zakłada, że każdy właściciel odbiornika telewizyjnego lub radiowo-telewizyjnego powinien płacić abonament RTV w kwocie 22,70 zł miesięcznie, a właściciel radio – 7 zł miesięcznie. W przypadku płatności za dwa, trzy, sześć lub 12 miesięcy będzie można uzyskać bonifikatę (maksymalnie 8,40 zł lub 27,25 zł oszczędności w stosunku do płatności za jeden miesiąc). Nietrudno przewidzieć, że część społeczeństwa będzie szukała obejścia przepisów. Najprostszym sposobem może okazać się rezygnacja z dotychczasowej usługi i przestawienie się na naziemną telewizję cyfrową. Dobrym rozwiązaniem byłoby wykupienie dostępu do Netfliksa lub HBO GO, z których oferty można korzystać na urządzeniach mobilnych, bez konieczności posiadania telewizora.
Sprawdź także: Abonament RTV. Abolicja tylko dla wybranych!
Projekt wprowadzenia nowego abonamentu radiowo-telewizyjnego krytykują: zrzeszająca nadawców i operatorów sieci kablowych Izba Komunikacji Elektronicznej, ITI Neovision (operator nc+) i Cyfrowy Polsat. Propozycja zmian w opinii publicznej narusza prawo do prywatności. Sondaże wskazują, że większość Polaków nie chce, aby ich dane osobowe były udostępniane Poczcie Polskiej, a taki obowiązek nakłada na operatorów prywatnej telewizji ustawa abonamentowa, która zyskała już aprobatę Rady Ministrów.
Oprac. na podst. media2.pl, antyweb.pl, superbiz.se.pl