
Ubywa klientów w galeriach handlowych
W okresie tegorocznych zimowych wyprzedaży w galeriach i centrach handlowych pojawiło się o 7 proc. mniej klientów w porównaniu do roku ubiegłego. Największy odpływ widać w woj. podkarpackim i świętokrzyskim - po 12 proc.
Z analizy zachowań ponad 1,3 mln konsumentów w przeszło 710 galeriach i centrach handlowych wynika również, że w pierwszych dwóch miesiącach 2025 liczba klientów w tych placówkach handlowych spadła o 17 proc. rdr. Zmniejszyła się również częstotliwość odwiedzania badanych placówek - o 11 proc. rdr. Skrócił się też czas wizyt - o 3 proc. rdr. Największe spadki rdr. wystąpiły w woj. świętokrzyskim – 18 proc., podkarpackim – 15 proc., a także śląskim – 13 proc.
Jak zauważa Mateusz Nowak z Proxi.cloud.- na spadek liczby klientów w galeriach i centrach handlowych mógł wpłynąć wzrost popularności platform e-commerce.
Część kupujących przeszła wyłącznie na zakupy online. Do tego wiele sklepów znajdujących się w galeriach i centrach galeriach handlowych organizuje wyprzedaże online, oferując klientom znacznie szerszy asortyment niż w stacjonarnych placówkach, gdzie dostępność produktów jest ograniczona przez powierzchnię sklepu -mówi ekspert.
Weronika Piekarska Proxi.cloud zauważa, że - "Najmniejsze spadki odnotowano w województwach, w których liczba galerii handlowych jest największa. Może to sugerować, że na tych obszarach centra handlowe pełnią rolę popularnych miejsc spędzania wolnego czasu. Galerie podejmują działania, by przyciągnąć klientów, organizując konkursy, eventy i oferując dodatkowe usługi. Można przypuszczać, że bez tych inicjatyw ruch w centrach handlowych byłby jeszcze niższy" – wskazała ekspertka.
Rośnie handel w sieci
Mateusz Chołuj z Proxi.cloud zaznaczył, że wg danych GUS, udział e-handlu w całej sprzedaży detalicznej rok do roku rośnie. - "W związku z tym Polacy mają mniej powodów do odwiedzania galerii handlowych i chodzą tam rzadziej, choć zapewne te wizyty są bardziej zaplanowane i w związku z tym suma wydatków podczas jednej wizyty może wzrastać. Słyszymy też sygnały z branży, że wielu detalistów notuje lekki wzrost sprzedaży, mimo niższego ruchu. Podejrzewamy, że ten trend będzie się utrzymywał" – mówi Chołuj.
Polecany artykuł: