Cukier

i

Autor: Shutterstock

Polacy przestali kupować małpki! Efekt nowego podatku?

2021-07-19 8:55

Podatek cukrowy błyskawicznie zaczął spełniać swoją rolę? Podatek cukrowy spowodował spadek sprzedaży tanich wódek w najmniejszych butelkach o niemal jedną trzecią - czytamy w poniedziałkowym wydaniu "Rzeczpospolitej". Polacy przestali kupować małpki, które nie są już wcale najtańsze. To efekt podatku nałożonego przez PiS.

Podatek cukrowy w Polsce

"Jak wynika z danych firmy CMR, które „Rzeczpospolita” publikuje jako pierwsza, w pierwszym półroczu 2021 r. Polacy kupili mniej alkoholu w opakowaniach do 200 ml, czyli w tzw. małpkach. Największe spadki odnotowały najtańsze, czyste wódki – to niemal 30 proc. ilościowo rok do roku. Sprzedano też mniej wódek smakowych" - pisze "Rz". "Wartość sprzedaży wszystkich wódek spadła od początku roku o około 6 proc." – mówi gazecie Arleta Charkot, analityk CMR. Dane dotyczą sklepów o powierzchni do 300 m kw., które mają większość rynku, to głównie w nich kupowane są alkohole.

ZOBACZ: Pracownicy ZUS narzekają na pensję i brak klimatyzacji. Kto wypłaci 500 plus i emerytury?

Super Raport 16.07 (Gość: Grzegorz Schetyna)

Według dziennika podatek uderzył także w rynek napojów. Dla tych gazowanych spadek sprzedaży ilościowej w pierwszym półroczu 2021 r. sięga 20 proc., przy wzroście średnich cen o ok. 36 proc. Wody smakowe zdrożały o jedną trzecią i sprzedano ich 17 proc. mniej. Inne kategorie także mocno tracą - dodano.

"Opłata wymusiła zmiany w strategiach części producentów, podejmujących działania obniżające wielkość płaconego podatku, a tym samym próbę redukcji wzrostu cen" – mówi Tomasz Rydzewski z CMR. Jak podała gazeta, niektóre firmy zmieniają nawet ofertę, wprowadzając mniejsze opakowania napojów, by wzrost cen nie był tak widoczny.

Sonda
Czy podatek cukrowy to dobre rozwiązanie?

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze