Firma sprzedająca prąd oszukiwała klientów? UOKiK prowadzi postępowanie

2016-03-21 17:48

Pominięcie istotnych informacji o dodatkowej opłacie handlowej, zapewnianie, że podpisanie dokumentów to tylko aktualizacja umowy, nieprzekazywanie konsumentom jej podpisanego egzemplarza – to niektóre z zarzutów, jakie UOKiK postawił sprzedawcy energii elektrycznej Energa Obrót w związku z ofertą „Gwarancja Stałej Ceny”.

Zgodnie z prawem przedsiębiorca, który proponuje konsumentowi zawarcie umowy, powinien przekazać mu rzetelne, jasne i jednoznaczne informacje na temat swojej propozycji. W przypadku sprzedaży energii wiedza konsumenta na temat ceny i innych zobowiązań finansowych ma kluczowy wpływ na jego decyzję o przyjęciu oferty. Wprowadzanie w błąd jest uznawane za niezgodną z prawem nieuczciwą praktykę rynkową.

Jak informuje UOKiK, Energa Obrót zawiera z konsumentami umowy kompleksowe i umowy sprzedaży energii elektrycznej.  - Urząd otrzymywał liczne sygnały dotyczące prowadzonej przez spółkę od grudnia 2014 do końca 2015 sprzedaży w ramach oferty Gwarancja Stałej Ceny – czytamy w komunikacie.

Efektem tego było przeprowadzone przez postępowanie wyjaśniające, które dało podstawy do postawienia Energa Obrót zarzutów. - Zastrzeżenia Urzędu dotyczą pominięcia przez spółkę, w trakcie składania konsumentom propozycji skorzystania z oferty „Gwarancja Stałej Ceny”, istotnych informacji o dodatkowej opłacie handlowej doliczanej do rachunków – informuje UOKiK.

Czytaj również: UOKiK ostrzega przed firmą Telefonia Polska Razem

Dodatkowo, zdaniem Urzędu, konsumenci wprowadzani są w błąd co do tożsamości spółki i okoliczności złożenia propozycji skorzystania z tej oferty, a także podejmowania działań niezgodnych z przepisami ustawy o prawach konsumenta.

Jak to wyglądało w praktyce? Przedstawiciele Energa Obrót informowali konsumentów w trakcie składanych im wizyt, że reprezentują dotychczasowego dostawcę energii i przekazywali m.in. nieprawdziwe informacje jakoby podpisanie nowej umowy było konieczne w celu kontynuowania dostaw prądu. Dodatkowo konsumentom nie wydawano egzemplarza zawartej w ten sposób umowy.

Zobacz także: Warszawa: trzy duże centra handlowe w rękach jednego właściciela?

W przypadku umów zawieranych przez telefon, Urząd zakwestionował stosowany przez Energa Obrót tryb uznawania tego rodzaju umów za skutecznie zawarte. W rezultacie takich działań konsumenci mogli być wprowadzeni w błąd, szczególnie w zakresie przysługującego im prawa do odstąpienia od umowy.

Jak może zakończyć się postępowanie UOKiK wobec Energa Obrót? Urząd może m.in. uznać zarzucane spółce praktyki za naruszające zbiorowe interesy konsumentów i nakazać zaniechania ich stosowania (z ewentualnym określeniem sposobu, w jaki firma ma usunąć skutki stosowania nieuczciwych praktyk).  Na przedsiębiorstwo może być również nałożona kara finansowa.

Źródło: UOKiK

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze