Zgodnie z prawem przedsiębiorca, który proponuje konsumentowi zawarcie umowy, powinien przekazać mu rzetelne, jasne i jednoznaczne informacje na temat swojej propozycji. W przypadku sprzedaży energii wiedza konsumenta na temat ceny i innych zobowiązań finansowych ma kluczowy wpływ na jego decyzję o przyjęciu oferty. Wprowadzanie w błąd jest uznawane za niezgodną z prawem nieuczciwą praktykę rynkową.
Jak informuje UOKiK, Energa Obrót zawiera z konsumentami umowy kompleksowe i umowy sprzedaży energii elektrycznej. - Urząd otrzymywał liczne sygnały dotyczące prowadzonej przez spółkę od grudnia 2014 do końca 2015 sprzedaży w ramach oferty Gwarancja Stałej Ceny – czytamy w komunikacie.
Efektem tego było przeprowadzone przez postępowanie wyjaśniające, które dało podstawy do postawienia Energa Obrót zarzutów. - Zastrzeżenia Urzędu dotyczą pominięcia przez spółkę, w trakcie składania konsumentom propozycji skorzystania z oferty „Gwarancja Stałej Ceny”, istotnych informacji o dodatkowej opłacie handlowej doliczanej do rachunków – informuje UOKiK.
Czytaj również: UOKiK ostrzega przed firmą Telefonia Polska Razem
Dodatkowo, zdaniem Urzędu, konsumenci wprowadzani są w błąd co do tożsamości spółki i okoliczności złożenia propozycji skorzystania z tej oferty, a także podejmowania działań niezgodnych z przepisami ustawy o prawach konsumenta.
Jak to wyglądało w praktyce? Przedstawiciele Energa Obrót informowali konsumentów w trakcie składanych im wizyt, że reprezentują dotychczasowego dostawcę energii i przekazywali m.in. nieprawdziwe informacje jakoby podpisanie nowej umowy było konieczne w celu kontynuowania dostaw prądu. Dodatkowo konsumentom nie wydawano egzemplarza zawartej w ten sposób umowy.
Zobacz także: Warszawa: trzy duże centra handlowe w rękach jednego właściciela?
W przypadku umów zawieranych przez telefon, Urząd zakwestionował stosowany przez Energa Obrót tryb uznawania tego rodzaju umów za skutecznie zawarte. W rezultacie takich działań konsumenci mogli być wprowadzeni w błąd, szczególnie w zakresie przysługującego im prawa do odstąpienia od umowy.
Jak może zakończyć się postępowanie UOKiK wobec Energa Obrót? Urząd może m.in. uznać zarzucane spółce praktyki za naruszające zbiorowe interesy konsumentów i nakazać zaniechania ich stosowania (z ewentualnym określeniem sposobu, w jaki firma ma usunąć skutki stosowania nieuczciwych praktyk). Na przedsiębiorstwo może być również nałożona kara finansowa.
Źródło: UOKiK