Gdzie szukać pomocy

2010-05-13 4:00

Oszukano cię w sklepie lub banku? Zamiast być bierny, zacznij walczyć o swoje prawa. Jest wiele urzędów, które powstały po to, żeby bronić interesu oszukanych konsumentów. Oto lista najważniejszych instytucji, w których możesz szukać pomocy

1. Federacja Konsumentów (adresy terenowych klubów na stronie www.federacja-konsumentow.org.pl)

Zajmuje się ochroną praw konsumentów. Udziela porad indywidualnych, a w trudniejszych sprawach podejmuje interwencje u  przedsiębiorców. Pomaga w przygotowaniu pozwów, w uzasadnionych przypadkach wytacza powództwa i wstępuje w postępowania sądowe w sprawach konsumenckich.

2. Stowarzyszenie Konsumentów Polskich (www. skp. pl)

Organizacja konsumencka udzielająca porad przez infolinię Halo Konsument - bezpłatną z telefonów stacjonarnych: 0800-800-008. Od godz. 9.00 do 17.00 można tu porozmawiać z prawnikiem. Biuro w Warszawie udziela bezpłatnych porad prawnych w sprawach konsumenckich dla mieszkańców Warszawy i okolic.

3. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (www. uokik. gov. pl)

Zajmuje się kreowaniem m.in. polityki konsumenckiej, prowadzi postępowania administracyjne w przypadku stosowania przez przedsiębiorców praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów, nieuczciwych praktyk rynkowych. Nie zajmuje się przypadkami indywidualnych naruszeń.

4. Rzecznicy konsumentów

Działają w powiatach oraz miastach. Udzielają bezpłatnych porad indywidualnym konsumentom. Mogą wytaczać powództwa na rzecz konsumenta oraz brać udział w toczących się postępowaniach.

5. Rzecznik praw ubezpieczonych (www. rzu. gov. pl)

Reprezentuje interesy osób ubezpieczonych. W celu uzyskania pomocy w sprawie ubezpieczeniowej należy skierować do rzecznika wniosek o interwencję w sprawie.  Jego biuro mieści się w Warszawie, Al. Jerozolimskie 44, tel. 022 333-73-28

6. Rzecznik odbiorców paliw i energii w Urzędzie Regulacji Energetyki Jacek Bełkowski, tel. 022 661-63-05,

Informuje odbiorców o przysługujących im uprawnieniach i radzi, do jakiej instytucji się zwrócić. W niektórych sprawach może interweniować.

7. Centrum Informacji Konsumenckiej przy Urzędzie Komunikacji Elektronicznej

Pracownicy Centrum udzielają wyjaśnień i porad w sprawach usług telekomunikacyjnych od poniedziałku do piątku w godzinach 7.15-16.15, tel. 0801-900-853 lub 022 534-91-74.

8. Polubowny Sąd Konsumencki przy UKE

Działa w Warszawie przy Prezesie Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Rozpatruje spory o prawa majątkowe, które wynikły z umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych i pocztowych. Tel. 022 534-91-78.

9. Sąd Polubowny przy Komisji Nadzoru Finansowego (www. knf. gov. pl/prawo/Sad_Polubowny/index. html)

Rozstrzyga spory między uczestnikami rynku finansowego (np. bankami, zakładami ubezpieczeniowymi, towarzystwami funduszy inwestycyjnych a ich klientami). Rozpatruje się spory o prawa niemajątkowe oraz majątkowe, w których wartość przedmiotu sporu przekracza 500 złotych. Tel. 022 548-72-65.

10. Bankowy Arbitraż Konsumencki (www. zbp. pl)

Rozstrzyga spory między konsumentami a bankami, które są członkami Związku Banków Polskich (są to niemal wszystkie banki działające w Polsce). Tel. 022 48-68-400.

11. Inspekcja handlowa (adresy i telefony znajdują się na stronie www.uokik.gov.pl)

Kontroluje legalność i rzetelność przedsiębiorców zajmujących się produkcją, handlem i usługami. Udziela porad konsumenckich, podejmuje mediacje mające na celu ochronę interesów i praw konsumentów, prowadzi sądy polubowne. Inspektoraty inspekcji handlowej działają w poszczególnych województwach. Wydział ochrony konsumenta w Warszawie, tel. 022 826-42-20.

12. Urząd Lotnictwa Cywilnego oraz Komisja Ochrony Praw Pasażerów

Można tu złożyć skargi dotyczące odmowy przyjęcia pasażera na pokład, odwołania lotu lub dużego opóźnienia lotu. Tel. 022 520-74-84.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze