- Lista połączeń, z których znikną ulgi ustawowe jest bardzo długa. Są to wszystkie dalekobieżne kursy PKS np. Poznań-Gdańsk, większość autobusowych linii kursujących pomiędzy powiatami jednego województwa oraz wewnątrz powiatów, również pociągi EIC oraz EIC Premium (Pendolino), TLK na trasie Warszawa-Łódź itd. - alarmuje portal nie-pelnosprawni.pl.
Zobacz także: Masz komórkę na kartę? PiS wyłączy ją do końca roku
W myśl nowych przepisów, od 1 stycznia przyszłego roku, to samorządy będą decydowały, na których liniach będzie można z ulgowych uprawnień korzystać, a także które linie będą liniami użyteczności publicznej. Bez tego przewoźnik nie będzie uzyskiwał rekompensat za ulgowe przejazdy.
Obecnie obowiązujące przepisy ustawy przewidują wypłatę rekompensaty każdemu przewoźnikowi, który stosując ulgi ustawowe dla pasażerów zgłosi stosowne roszczenie.
Druzgocącą wiadomość dla osób niepełnosprawnych, studentów oraz uczniów, potwierdza Ministerstwo Infrastruktury. – Zgodnie z obecnym stanem prawnym, z dniem 1 stycznia 2017 r. w przewozach wykonywanych na zasadach komercyjnych ulgi ustawowe nie będą obowiązywać – mówi Elżbieta Kisil, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa pytana przez metrocafe.pl o ulgi na trasie kolejowej Warszawa- Łódź. – Dostępność wskazanych ulg ustawowych będzie w dużej mierze zależeć od właściwych na danym obszarze (na danej linii komunikacyjnej) organizatorów publicznego transportu zbiorowego – dodała.
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa w komunikacie prasowym przypomina, że "w 2010 r. w czasie rządów PO-PSL przyjęto ustawę o publicznym transporcie zbiorowym, dotyczącą m.in. obowiązywania ulg na przejazd środkami publicznego transportu zbiorowego".
- Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa rozpoczęło prace nad uporządkowaniem przepisów w tym zakresie. MIB pozostaje w stałym kontakcie z Senatem, gdzie równolegle przygotowywany jest projekt, przesuwający wejście w życie ustawy na 1 stycznia 2018 r. W tym czasie MIB przygotuje projekt ustawy, który wyeliminuje zagrożenia związane z wejściem w życie niekorzystnych dla pasażerów przepisów - czytamy dalej.
Źródło: metrocafe.pl