SKLEP ZAKUPY KLIENCI

i

Autor: Shutterstock

Koszyk zakupowy 2022: Te dane nie pozostawiają złudzeń. Tyle wszystko podrożało

2022-03-22 7:14

Inflacja wciąż dokucza portfelom Polaków a koszyk zakupowy robi się cięższy nie pod wpływem produktów, ale rosnących cen. Minimalny koszyk zakupowy w lutym był droższy o 3,97 proc. niż przed rokiem – wynika z badania Koszyk Zakupowy, przygotowanego przez ASM Sales Force Agency. Z raportu wynika, że w stosunku do stycznia dało się zauważyć niewielki spadek cen.

Inflacja nie ustaje, a narastająca wraz z nią drożyzna wciąż drenuje portfele polskich konsumentów. Wydarzenia w kraju i na świecie nie poprawiają sytuacji. Stać nas na coraz mniej, a produkty w sklepach stają się coraz droższe. Pokazują to dane analityków, koszyki zakupowe... oraz zwykła wizyta w sklepie, która sprawia, że na widok zmieniających się na półkach cen można popaść w panikę.

Wprowadzona w lutym tarcza antyinflacyjna obniżająca podatek VAT na żywność, nawozy i paliwa, miała łagodzić skutki inflacji dla portfeli Polaków. Po znacznych wzrostach cen produktów spożywczych w styczniu 2022 r., analitycy ASM Sales Force Agency zaobserwowali w lutym niewielki spadek cen koszyków w skali miesiąca. Niestety kryzys na rynku paliw oraz przerwanie łańcuchów dostaw wielu produktów, mogą spowodować, że w kolejnych miesiącach inflacja i ceny poszybują w górę, mimo obniżonych stawek VAT” – podano w raporcie z badania Koszyk Zakupowy, przesłanego PAP przez ASM Sales Force Agency.

 Jak wskazano w raporcie z badania, wartość koszyka minimalnego w lutym 2022 r. była wyższa o 3,97 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w lutym 2022 r. tańszy o 9,13 proc. niż w 2021 r.

Wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 2,36 proc., z 229,81 zł w lutym 2021 r. do 235,24 zł w lutym 2022 r.

Za koszyk złożony z najtańszych produktów w lutym 2022 roku trzeba było zapłacić 182,32 zł (mniej o 6,86 zł niż w styczniu), natomiast za koszyk produktów najdroższych – 304,75 zł (mniej o 0,37 zł niż w styczniu).

Jednocześnie wzrosła różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w lutym 2022 r. (122,43 zł i jest ona o 6,49 zł wyższa niż w styczniu).

Super Biznes Jacek Sasin

- Inflacja w najbliższych miesiącach przebije poziom 12 procent. Ta prognoza Narodowego Banku Polskiego, dotycząca III kwartału, nie pozostawia wątpliwości – czekają nas kolejne podwyżki. Niepokój związany z trwającą w Ukrainie wojną, gwałtowny i nieprzewidywalny wzrost cen surowców będą mieć fundamentalne znaczenie dla producentów. Zarówno te czynniki, podobnie jak utrzymująca się na słabym poziomie nasza waluta, będą wpływać na koszty produkcji w Polsce. Rosnące ceny paliw będą się bezpośrednio przekładać na koszty produkcji, transportu i logistyki. W kolejnych miesiącach spodziewamy się dalszych podwyżek cen produktów. W szczególności mogą one dotyczyć tych opartych na pszenicy, bowiem to właśnie Ukraina i Rosja należą do największych światowych producentów tego zboża – powiedział cytowany w raporcie dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency Patryk Górczyński.

 Z raportu wynika, że w lutym 2022 r. wzgledem 2021 roku podrożało 5 kategorii produktów: słodycze, dodatki, nabiał, używki i alkohol oraz produkty tłuszczowe. Podobnie jak w styczniu br. w największym stopniu zdrożały produkty tłuszczowe. W lutym wzrost ten wyniósł ponad 42 proc. wobec 2021 r. Największy spadek cen w lutym 2022 widzimy z kolei w przypadku produktów sypkich (17,29 proc.).

 Badanie koszyka zakupowego przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency w lutym 2022 r. wskazało, że najtańsze zakupy można było zrobić w hipermarketach (228,73 zł). Za zakupy w najdroższym kanale e-grocery, trzeba było wydać ponad 16 proc. więcej.

 Zgodnie z przyjętą metodologia, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły sie? najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso i wędliny, napoje, słodycze, alkohole, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych jak i w kanale e-commerce. (PAP)

Sonda
Czy wierzysz, że w tym roku uda się obniżyć inflację?

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze