Tysiące kilometrów w nogach
Obecnie w PKP Intercity pracuje blisko 1150 kierowników oraz ponad 700 konduktorów. Każda osoba z drużyny konduktorskiej, na pokładach składów PKP Intercity, pokonuje na piechotę średnio ponad 2400 km w ciągu roku. Daje to w sumie około 4,4 mln km. To ponad 12 razy tyle, ile wynosi odległość Ziemi od Księżyca. Średnio rocznie każdy pracownik drużyny konduktorskiej (zarówno kierownik pociągu jak i konduktor) przejeżdża ponad 65 tys. km.
Sprawdź koniecznie: Tanie bilety PKP Intercity w czwartki! Nowa promocja na kolei
Pracownicy drużyn konduktorskich są gospodarzami pociągu podczas podróży, witają i pomagają pasażerom wsiadającym i wysiadającym ze składu. W trakcie przejazdu czuwają nad bezpieczeństwem i komfortem podróżnych. Przeważnie pracują w dwuosobowym zespole, a ich zadania nadzoruje kierownik pociągu. Odpowiada on za bezpieczeństwo, informację i koordynację prac całego zespołu: maszynistów, konduktorów, serwisu sprzątającego i obsługi WARS. Do jego obowiązków należy również prowadzenie dokumentacji podczas przejazdu pociągu.
Jednym z głównym zadań konduktora jest kontrola biletów. To jednak nie wszystko. Pomagamy przy wnoszeniu walizek czy pilnujemy by pasażer zdążył na swój pociąg przesiadkowy. Podczas przejazdu staramy się zapewnić miłą atmosferę tak, aby podróżni czuli się w pociągu dobrze. Dlatego w naszej pracy najbardziej liczy się pozytywne nastawienie i umiejętność nawiązywania kontaktu z podróżnym, i oczywiście uśmiech. Pasażerowie chętnie go odwzajemniają. To dodaje nam energii do pracy – mówi Agnieszka Bącik, konduktorka PKP Intercity.
Oprócz m.in. gwizdka, terminala mobilnego oraz kasownika, drużyny konduktorskie PKP Intercity są wyposażone w tablety z zainstalowaną specjalną aplikacją. Zapisane są w niej np. informacje o rozkładzie pociągu.
Gotowi na każdą sytuacją
W podróży zdarzają się sytuacje trudne i nerwowe. W każdym przypadku drużyna konduktorska stara się udzielić pomocy pasażerom natychmiast, bezpośrednio na miejscu, np. ratując osobę, która zasłabła. Często trzeba szybko podjąć decyzję, co robić. Wtedy korzystamy ze swoich umiejętności udzielania pierwszej pomocy, aż do momentu przyjazdu służb medycznych – podkreśla Grzegorz Malczewski, kierownik pociągu PKP Intercity.
Zobacz także: Jak powstają tablice relacyjne? Kulisy pracy studia poligraficznego PKP Intercity
Pracownicy drużyn konduktorskich starają się zapewnić pasażerom spokojną i przyjemną podróż, ale zdarzają się też sytuacje niestandardowe. Podczas Mistrzostw Świata w siatkówce przez głośnik podaliśmy wynik finałowego meczu, w którym zwyciężyła Polska. Wywołało to powszechny entuzjazm wśród podróżnych – opowiada Grzegorz Malczewski.
Jak zostać konduktorem i kierownikiem
Członkowie drużyn konduktorskich spędzają na służbie około 40 godzin tygodniowo. Pracują zarówno w weekendy, jak i święta, o różnych porach dnia i nocy. W tej pracy dobrze odnajdują się osoby, które nie tylko lubią pracę z ludźmi, ale też nie mają problemu ze wczesnym wstawaniem. Czasami służby zaczynają się o 4 rano. Jednak grafiki są układane z wyprzedzeniem, dzięki czemu można pogodzić pracę z życiem prywatnym. Służbę zaczynamy i kończymy na tej samej stacji – podkreśla Julia Martin, konduktorka PKP Intercity.
Praca w zawodzie konduktora, a potem kierownika pociągu, jest poprzedzona kilkumiesięcznym szkoleniem, które kończy się egzaminem teoretycznym i praktycznym. Jego zdanie uprawnia do wykonywania zawodu. Pracownicy drużyn przechodzą również dodatkowe okresowe szkolenia, doskonaląc standardy obsługi pasażerów oraz uzupełniając wiedzę z zakresu przepisów.
Praca w drużynach konduktorskich jest dla osób, które lubią ruch, są aktywne, otwarte na ludzi i łatwo z nimi nawiązują kontakt. Ważna jest także umiejętność rozwiązywania problemów – zaznacza Agnieszka Bącik. Konduktorem może zostać każdy, kto spełni odpowiednie wymagania. Osobę na tym stanowisku musi cechować odpowiedzialność oraz umiejętność pracy w sytuacjach stresujących. PKP Intercity cyklicznie organizuje nabory na stanowiska konduktorów.
Czytaj również: Kulisy pracy dyspozytora w PKP Intercity. "Każda minuta jest na wagę złota"
Zobacz koniecznie: Pierwsza kobieta maszynista w PKP Intercity [WIDEO]
Źródło: PKP Intercity