PKO BP, bank, PKO

i

Autor: "Super Express" Placówka PKO BP. Fot. PKO Bank Polski

Masz książeczkę oszczędnościową PKO BP? Sprawdź, czy musisz zgłosić się do banku

2017-02-17 17:49

Osoby, które w ciągu ostatnich 10 lat nie podjęły żadnych czynności związanych z książeczką oszczędnościową w Banku PKO BP – nie wypłaciły zgromadzonych na niej środków, ani nie dokonały wpłaty, mogą spodziewać się pisma wysłanego przez instytucję. Wielu Polaków już je dostało.

Bank wysyła pismo do klientów, którzy od 10 lat nie wykonali żadnych operacji na książeczkach. Zawiera ono m.in. informacje o saldzie zgromadzonym na książeczce. Klient, który otrzyma pismo, musi ponownie aktywować książeczkę, np. wypłacić z niej pieniądze albo uaktualnić zgromadzone na niej dane. Jeżeli zdecyduje się podjąć zgromadzone na książeczce środki, może zrobić to od ręki, w oddziale banku, za okazaniem oryginału książeczki. W przypadku zgubienia książeczki należy wyrobić duplikat.

Zobacz także: Przełom w cyfryzacji. W banku PKO BP aktywujesz elektroniczny podpis

- Zgodnie z ustawą z dnia 9 października 2015r. o zmianie ustawy – Prawo bankowe oraz niektórych innych ustaw, wszystkie banki w Polsce miały obowiązek skierować do nieaktywnych właścicieli rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych, oszczędnościowych, lokat oraz książeczek oszczędnościowych informację o skutkach braku tej aktywności. Zgodnie z nią książeczki oszczędnościowe, do których w ciągu 10 lat nie została złożona żadna dyspozycja, ulegną rozwiązaniu. Dlatego do decyzji klienta pozostaje, czy chce złożyć dyspozycję do swojej książeczki, która ją ponownie aktywuje, np. wystarczy zaktualizować swoje dane lub wypłacić pieniądze lub też pozostawić nadal rachunek książeczki nieaktywnym – komentuje Joanna Fatek, starsza specjalistka w Departament Komunikacji Korporacyjnej PKO Banku Polskiego.

Zobacz także: Prezydent podpisał nową ustawę o e-podpisie

Aby sprawdzić stan konta na książeczce, należy złożyć w banku stosowny wniosek. Bank udzieli informacji, ile środków udało się zgromadzić oraz jakiej wysokości odsetki naliczył.

- Jeśli klient posiada książeczkę oszczędnościową, może wycofać pieniądze podczas jednej wizyty w banku. W przypadku zagubienia lub zniszczenia książeczki zastosowanie ma Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 27 września 2004 r. w sprawie warunków i trybu umarzania dokumentów potwierdzających zawarcie umowy rachunku oszczędnościowego oraz rachunku terminowej lokaty oszczędnościowej. Zgodnie z postanowieniami tego rozporządzenia imienna książeczka oszczędnościowa, w przypadku utraty podlega umorzeniu na wniosek posiadacza rachunku, jego pełnomocnika lub przedstawiciela ustawowego. Klient może wybrać jedną z dwóch form umorzenia, tj. wystawienie nowej książeczki w zamian utraconej albo likwidację książeczki (w formie gotówkowej lub bezgotówkowej). Oznacza to, że jeśli klient posiada książeczkę, może przyjść do oddziału i ją zlikwidować – pieniądze na niej zgromadzone zostaną wypłacone gotówką lub przelewem (ta operacja jest bezpłatna). Jeśli klient nie ma książeczki i ma na niej zgromadzone środki, które chce wypłacić, bank musi rozpocząć proces umorzeniowy zagubionej książeczki zgodnie z postanowieniami rozporządzenia po upływie którego może nastąpić wypłata środków przelewem na wskazany ROR (brak opłaty za przelew z rachunku książeczki) – wyjaśnia Joanna Fatek.

Pisma wysyłane przez bank zawierają wskazania co do terminu, w jakim właściciel książeczki powinien stawić się w banku. Jak dowiedział się nasz serwis, prawdopodobnie będzie to początek lipca, ale dokładna data jest ustalana indywidualnie. Akcja informacyjna PKO BP rozpoczęła się w grudniu. Warto podkreślić, że zgromadzone pieniądze nie zostaną utracone nawet, jeżeli klient nie wykona żadnego ruchu.

- Jeśli klient nie zgłosi się do banku we wskazanym w piśmie terminie, bank wysyła zawiadomienie do gminy. Gmina może przejąć pieniądze z jego rachunku jedynie w sytuacji, gdy klient nie żyje i nie ma spadkobierców. Wtedy gmina musi złożyć wniosek o przeprowadzenie postępowania spadkowego – tłumaczy Joanna Fatek. – Pozostawienie rachunku nieaktywnego – sytuacja, gdy klient nie zgłosił się do banku do wskazanego w piśmie terminu, – skutkuje rozwiązaniem umowy. Natomiast nadal jest ona wiążąca do chwili wypłaty przez bank środków pieniężnych osobie posiadającej do nich tytuł prawny (art. 59a ust. 4 znowelizowanego prawa bankowego). Równolegle bank przesyła informację o nieaktywnym rachunku do gminy. Po rozwiązaniu umowy klient nadal ma możliwość wypłaty środków zgromadzonych na rachunku książeczki. Pieniądze nie przepadają – uspokaja Joanna Fatek.

Oprac. na podst. pkobp.pl, mat. Departamentu Komunikacji Korporacyjnej,
Biura Komunikacji i Odpowiedzialności Społecznej PKO Banku Polskiego, finanse.wp.pl

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze