- Oddając możliwość założenia profilu zaufanego podmiotom komercyjnym powodujemy, że nie musimy udawać się do autoryzowanej jednostki administracji publicznej, żeby potwierdzić swoją tożsamość. Dzięki temu powodujemy coraz większą powszechność tego rozwiązania – powiedziała Anna Streżyńska, minister cyfryzacji, podczas konferencji na terenie GPW, która odbyła się 17 października. – To wielki przełom w podejściu do usług cyfrowych i cyfryzacji. Wystarczy bowiem porównać liczbę dotychczasowych użytkowników Profilu Zaufanego z użytkownikami bankowości elektronicznej. Tych pierwszych jest niewiele ponad 500 tysięcy, drugich – 16 milionów – dodała szefowa resortu cyfryzacji.
Podczas konferencji nową opcję aktywacji profilu zaufanego ePUAP skomentował również minister rozwoju i finansów, Mateusz Morawiecki. Jak zaznaczył, rozwój e-administracji i sprawne państwo wpisują się priorytety „Planu na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju". - Działamy w trosce o wszystkich obywateli, aktywnie ich wspieramy i dbamy o to, by korzystali z owoców rozwoju gospodarczego i możliwości, jakie stwarza cyfryzacja – poskreślał wicepremier.
Zobacz także: Prezydent podpisał nową ustawę o e-podpisie
Dotychczas wniosek o założenie profilu zaufanego ePUAP można było złożyć online, ale jego autoryzacja wymagała wizyty w urzędzie. Po rejestracji na stronie epuap.gov.pl należało udać się do odpowiedniej jednostki, np. ZUS-u. Dopiero ona była w stanie potwierdzić założenie profilu zaufanego. Od poniedziałku formalności można dokonać także w banku PKO BP. Profil zaufany ePUAP można również założyć samodzielnie, ale tylko pod warunkiem, że posiada się bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany certyfikatem kwalifikowanym.
ePuap (Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej) pozwala na korzystanie z wybranych usług świadczonych przez urzędy w trybie online. Osoby posługujące się profilem zaufanym ePUAP mają dostęp do takich serwisów, jak ePUAP, PUE ZUS, CEIDG, obywatel.gov.pl czy biznes.gov.pl. Mogą zamówić kartę EKUZ, złożyć wniosek o dowód osobisty lub prawo jazdy, uzyskać odpis aktu urodzenia, małżeństwa lub zgonu, a także – zawiadomić urząd o zbyciu pojazdu.
Źródła: wyborcza.biz, obywatel.gov.pl, mc.gov.pl