Niemieckie protesty przeciwko budowie terminala kontenerowego w Świnoujściu
Niemieckie stowarzyszenia i inicjatywy obywatelskie wyrażają sprzeciw wobec budowy terminala kontenerowego w Świnoujściu, co eskaluje spór o tę polską inwestycję na poziom międzynarodowy. Pod koniec marca niemiecka inicjatywa obywatelska Lebensraum Vorpommern z wyspy Uznam złożyła skargę na decyzję środowiskową dotyczącą budowy głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu.
Sprawa trafiła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, który ma zająć się decyzją środowiskową. Jak informuje Radio Zet, sąd wstrzymał decyzję środowiskową, a wyrok w tej sprawie ma zapaść 4 sierpnia. Zważywszy na determinację stron, prawdopodobnie nie będzie on prawomocny.
Skarga niemieckiej inicjatywy obywatelskiej i wniosek o wstrzymanie wykonalności decyzji środowiskowej
Niemiecka inicjatywa obywatelska Lebensraum Vorpommern nie tylko zaskarżyła decyzję środowiskową dotyczącą budowy terminala kontenerowego w Świnoujściu, ale również złożyła wniosek o wstrzymanie jej wykonalności. To poważny krok, który może opóźnić realizację tej kluczowej polskiej inwestycji.
Jak podaje money.pl, sprawa trafiła do WSA w Warszawie, a rozprawa odbyła się 21 lipca. Sprzeciw wobec budowy terminala wyraża również Stowarzyszenie Zielone Wyspy Świnoujście, składając wnioski w tej sprawie.
Reakcja Donalda Tuska i plany rozwoju polskich portów
Na niemieckie głosy sprzeciwu wobec budowy terminala kontenerowego w Świnoujściu zareagował premier Donald Tusk, zapowiadając program "Polskie morze". Ma on na celu zapewnienie Polsce większego bezpieczeństwa na Bałtyku.
Tusk podkreślił, że niezależnie od protestów, terminal kontenerowy w Świnoujściu powstanie. - Terminal kontenerowy w Świnoujściu - niezależnie od protestów, nikt nam tego terminala nie zablokuje, możecie być pewni - zapewniał premier, cytowany przez money.pl.
Ambitne prognozy dotyczące przeładunków kontenerowych
Premier Tusk wyraził przekonanie, że Polska ma realne szanse na potrojenie przeładunków kontenerowych do 2030 roku. - Jesteśmy bardzo poważnym podmiotem pod względem przeładunków, nie powiem, że dominującym, ale jest bardzo blisko. W 2024 r. przeładunki kontenerowe w polskich portach wyniosły 3,3 mln ton liczonych w standardzie TEU. Nie ukrywam, że mamy plan, bardzo realną prognozę, i mamy zamiar potroić te liczby z dzisiaj do roku 2030 - czyli w ciągu czterech lat i kilku miesięcy - powiedział Tusk, jak relacjonuje money.pl.
Budowa głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu jest kluczowa dla realizacji tych ambitnych planów. Inwestorem jest Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, a przedsięwzięcie koordynuje Ministerstwo Infrastruktury. Terminal ma być zbudowany do 2029 r.
Port ma kosztować ponad 10 mld zł. Będzie obsługiwać największe statki transoceaniczne (do 400 m), które wpływają na Bałtyk. Razem z portem zewnętrznym powstanie także nowy tor podejściowy do Świnoujścia o długości 65 km i głębokości 17 m. Infrastrukturę terminala ma wybudować konsorcjum firm z Kataru i Belgii.
Polecany artykuł: