Niemal 50 proc. ankietowanych wskazało wybrzeże jako miejsce, w którym chcieliby mieć swój „drugi dom”, do którego jeździliby np. na wakacje. Co ciekawe, tę lokalizację wybierały częściej kobiety - 53 proc., niż mężczyźni - 45 proc. „Drugi dom” nad morzem był najbardziej atrakcyjny dla grupy wiekowej 40-49 lat (52 proc.). 30 proc. Polaków, którzy wzięli udział w badaniu, swój „drugi dom” widziałoby po przeciwnej stronie mapy Polski - w górach. Tę lokalizację wskazywały najczęściej osoby w grupie wiekowej 30-39 lat (37 proc.) a najrzadziej osoby po 60. roku życia (25 proc.).
ZOBACZ TEŻ: Jak poprawić zdolność kredytową? Sprawdź, zanim weźmiesz kredyt czy pożyczkę
Na trzecim miejscu Polacy wskazywali wieś (14 proc.) jako miejsce, w którym chcieliby mieć swoją drugą nieruchomość. Odpowiedź ta cieszyła się największą popularnością grupie wiekowej powyżej 60. roku życia (18 proc.), a najmniejszą u respondentów pomiędzy 40. a 49. rokiem życia – 8 proc. Ale nie tylko morze, góry i wieś znalazły się w odpowiedziach ankietowanych. 4 proc. uczestników badania wskazało również inne obszary jako te, w których chcieliby mieć swój „drugi dom”, a były to: nieruchomość nad jeziorem, na mazurach czy w Warszawie.
Dobry dojazd i nie tylko
Lokalizacja okazuje się kluczowym kryterium, którym kierowaliby się Polacy przy wyborze „drugiego domu”. Decydując się na zakup kolejnej nieruchomości aż 63 proc. respondentów wybrałoby nieruchomość znajdującą się w Polsce, a tylko 22 proc. zdecydowałaby się na dom za granicą. Równie dużo, bo 59 proc. ankietowanych chciałoby, żeby ich „drugi dom” znalazł się w otoczeniu przyrody, a dla 38 proc. ważny byłby dobry dojazd. Ponad 1/4 ankietowanych (28 proc.) przy wyborze „drugiego domu” zwróciłaby uwagę także na to, czy w sąsiedztwie znajdują się atrakcje turystyczne. Dla niemal 18 proc. nie bez znaczenia byłaby architektura i design, wyróżniające nieruchomość, a prawie 15 proc. respondentów sprawdziłoby, czy w otoczeniu znajdują się obiekty handlowo-usługowe. Dla blisko 2 proc. biorących udział w badaniu Polaków ważny byłby również spokój czy czyste powietrze.
SPRAWDŹ RÓWNIEŻ: W tych miejscach picie szampana na Sylwestra kosztuje najwięcej [INFOGRAFIKA]
Dom z widokiem na morze
Potrzeby Polaków dostrzegają deweloperzy, a ich odpowiedzią na nie są inwestycje o całorocznym charakterze, zlokalizowane w bliskim sąsiedztwie natury. Przykładem jest kompleks 5. apartamentowców Wave Apartments, powstający przy plaży w Międzyzdrojach. Inwestycja potwierdza wyniki badania i pokazuje, że zainteresowanie „drugim domem” nad morzem jest duże – pomimo tego, że pierwszy etap inwestycji zostanie oddany w I kwartale 2021 roku, to już 40 proc. apartamentów znalazło swoich właścicieli.
- "Drugi dom" to nieruchomość, którą możemy mieć na własny użytek lub traktować ją jako inwestycję, umożliwiającą stały, comiesięczny dochód - nawet 7 proc. w skali roku. Całoroczny charakter takiej inwestycji oznacza, że zapewnia ona atrakcje nie tylko w sezonie wysokim, ale i poza nim. W przypadku Wave Apartements w Międzyzdrojach turyści będą mogli cieszyć się bliskością natury, ale i korzystać z udogodnień, znajdujących się w obrębie kompleksu tj. baseny, strefa SPA czy restauracja. Właściciel „drugiego domu”, decydujący się na zakup nieruchomości na wynajem, będzie odpoczywał w Międzyzdrojach w ramach tzw. pobytów właścicielskich - mówi Wioleta Lipska, Green House Development.