Odzyskaj z nami swoją składkę

2008-06-23 4:00

Jesteś rencistą i równocześnie prowadzisz własną firmę? Pamiętaj, że w tym roku obowiązują już nowe zasady rozliczania składek na ubezpieczenie społeczne do ZUS-u. Możesz uzyskać ich refundację z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Podpowiadamy ci - krok po kroku - jak to zrobić.

Od 1 stycznia 2008 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ustawy o rehabilitacji zawodowej i zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, zmieniające zasady udzielania pomocy publicznej m.in. dla osób niepełnosprawnych prowadzących działalność gospodarczą. Zgodnie z nowymi przepisami renciści prowadzący swoje firmy zostali zobowiązani do opłacania składek na ubezpieczenia społeczne do ZUS-u, które są potem refundowane przez PFRON. To bardzo istotna zmiana, bo do tej pory byli oni zwolnieni z opłacania składek - rozliczenie odbywało się pomiędzy ZUS-em a PFRON-em.

Co zrobić, by odzyskać pieniądze? Aby osoba niepełnosprawna prowadząca działalność gospodarczą mogła ubiegać się o refundację, powinna:

- prowadzić działalność gospodarczą we własnym imieniu;

- posiadać orzeczenie o niepełnosprawności albo stopniu niepełnosprawności;

- terminowo opłacać składki na ubezpieczenia społeczne.

Renciści, którzy chcą dostać refundację składek emerytalnych i rentowych, muszą się najpierw zarejestrować w Biurze Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w Warszawie. Wyjątek dotyczy jedynie tych, którzy współpracowali dotychczas z Funduszem. Te osoby nie muszą się już rejestrować.

Wszystkie natomiast osoby ubiegające sie o refundację składki muszą złożyć w Funduszu odpowiednie wnioski. Takie wnioski o wypłatę pieniędzy za czerwiec wszyscy renciści przedsiębiorcy powinni dostarczyć do PFRON-u nie później, niż do końca lipca.

Wypełnienie odpowiednich formularzy nie jest trudne, ale warto to zrobić bardzo starannie, unikając niepotrzebnych pomyłek i nerwów związanych z ewentualną zwłoką w uzyskaniu refundacji. Z nami z pewnością uda ci się to zrobić szybko i sprawnie, bez zbędnych komplikacji.

Nie później niż 30 dni przed złożeniem wniosku o refundację renciści prowadzący własną działalność gospodarczą rejestrują się w PFRON. Mają czas do końca czerwca, bo na wnioski o pieniądze za ten miesiąc Fundusz czeka do końca lipca. Dokumenty rejestracyjne trzeba złożyć osobiście lub za pośrednictwem poczty. Ci, którzy już są w bazie PFRON-u nie muszą się rejestrować.

KROK 1 - rejestracja Wypełnij formularz

Renciści wypełniają formularz zgłoszeniowy. Można go odebrać w siedzibie lub oddziale Funduszu albo ściągnąć z jego strony internetowej (www.pfron.org.pl). W formularzu wnioskodawca (rencista) zamieszcza:

- pełną nazwę firmy, a gdy posiada - to dodatkowo nazwę skróconą;

- numery NIP, REGON i PFRON, o ile posiada ten ostatni (patrz PFRON nadaje numery);

- adres siedziby firmy wraz z identyfikatorami jednostek podziału terytorialnego kraju

Uwaga! Wypełnienie tej rubryki może być kłopotliwe dla rencistów, bo muszą w niej wpisać siedmiocyfrowy kod. Nie chodzi tu bowiem o kod pocztowy. Ten, który trzeba wpisać, renciści znajdą w rozporządzeniu Rady Ministrów z 15 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia, stosowania i udostępniania krajowego rejestru urzędowego podziału terytorialnego kraju oraz związanych z tym obowiązków organów administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego (DzU Nr 157, poz. 1031 ze zm.). Jeżeli przykładowo rencista ubiegający się o refundację składek ZUS działa w Ciechanowie, to w rubryce czternastej formularza zgłoszeniowego wpisuje numery 140201 1, a jeżeli w Grójcu, to 140605 3. Rencista, który nie ma dostępu do Internetu bądź bazy z aktami prawnymi, może sprawdzić swój kod w oddziale PFRON albo urzędzie gminy. Nie ma natomiast problemu, gdy formularz zgłoszeniowy lub wniosek o refundację rencista składa osobiście w siedzibie PFRON-u. Wówczas na miejscu urzędnik sprawdzi i poda kod, będący oznaczeniem gminy, powiatu lub województwa;

- dane z numerami telefonów, faksu oraz ewentualnie adres poczty elektronicznej osoby odpowiedzialnej za kontakty z Funduszem.

Uwaga! Tę część wniosku wypełniają renciści, którzy do reprezentowania swoich interesów wyznaczają pełnomocnika. W tym celu składają w PFRON odpowiednie pełnomocnictwo.

Dodatkowe dokumenty

W załączeniu do formularza zgłoszeniowego wnioskodawca dołącza jeszcze dokumenty. Chodzi o:

- aktualny odpis z właściwego rejestru lub aktualne zaświadczenie o wpisie do ewidencji;

- zaświadczenie o numerze identyfikacyjnym REGON i kopie decyzji o nadaniu NIP;

- upoważnienie dla pełnomocnika, jeśli do reprezentowania swoich interesów wyznacza osobę odpowiedzialną za kontakty z Funduszem;

- oświadczenie o sposobie wymiany dokumentacji wnioskodawcy z PFRON - papierowo bądź w formie elektronicznej;

- kopia dowodu osobistego lub zaświadczenie potwierdzające numer PESEL.

Na tym jeszcze nie koniec. Renciści prowadzący firmę przedstawiają jeszcze kopię aktualnego orzeczenia o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności. Najczęściej będzie to dokument wydany przez ZUS

Nadanie numeru w rejestrze PFRON

Numer w rejestrze PFRON wpisują do formularza zgłoszeniowego tylko te podmioty, które widnieją w bazie Funduszu. Pozostali czekają, aż Fundusz wprowadzi ich dane do bazy i wyśle odpowiedni numer pocztą. Z informacji pozyskanych w PFRON wynika, że tego numeru nie można odebrać osobiście, np. w chwili rejestracji.

Uwaga! Numer PFRON składa się z dziewięciu znaków (dwie cyfry, litera, cztery cyfry, litera i cyfra).

Pełnomocnik

W kontaktach z PFRON-em rencistę może reprezentować pełnomocnik. Wówczas do formularza rejestrującego dołącza się pełnomocnictwo dla takiej osoby. Można je opracować samodzielnie albo skorzystać z druku przygotowanego przez PFRON. Pełnomocnictwo nabiera szczególnego znaczenia w przypadku tych przedsiębiorców, którzy o refundację składek ZUS ubiegają się elektronicznie. Rzecz w tym, że przy procedurze on-line wymagany jest imienny certyfikat na podpis elektroniczny. Dzięki pełnomocnictwu wiadomo, na kogo taki certyfikat wystawić. Renciści obsługiwani przez biura rachunkowe wystawiają dwa pełnomocnictwa. Jedno na biuro i drugie na osobę w nim pracującą.

Identyfikator i hasło do odebrania

Dane przekazane w formularzu rejestrującym PFRON w ciągu siedmiu dni wprowadza do systemu. Razem z formularzem rejestracyjnym rencista może złożyć oświadczenie, że o refundację składek będzie się ubiegał elektronicznie. Wtedy PFRON wydaje mu login i hasło, a wraz z nim instrukcję zawierającą wskazówki, jak krok po kroku składać wnioski o refundacje on-line. Login, hasło i instrukcję rencista odbiera za pośrednictwem poczty albo osobiście w chwili, gdy składa formularz zgłoszeniowy.

KROK 2 - ZŁOŻENIE WNIOSKU o refundację

Rencista będący przedsiębiorcą, który opłaci składkę emerytalną i rentową, może ubiegać się o refundację. W tym celu składa: wniosek o wypłatę refundacji składek na ubezpieczenie społeczne osób niepełnosprawnych (Wn-U), miesięczną informację o podstawach wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne, składkach na ubezpieczenie społeczne i stopniu niepełnosprawności (INF-U-G). Miejsce i termin składania dokumentów

Do końca każdego miesiąca wniosek i informację trzeba złożyć osobiście lub wysłać pocztą na adres: Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, al. Jana Pawła II nr 13; 00-828 Warszawa. Ci natomiast, którzy wybrali formę elektroniczną, składają wymienione formularze za pośrednictwem portalu sprawozdawczego www.sod.pfron.org.pl. Rencista wpisuje na tej stronie otrzymany login i hasło, a następnie wypełnia wszystkie potrzebne dokumenty, a w tym m.in. formularz Wniosek rejestracyjny wraz z żądaniem wydania certyfikatu.

Elementy wniosku

Wniosek o wypłatę refundacji składek ZUS (Wn-U) składa się z dwóch części. Renciści, którzy będą ubiegać się o refundacje składek po raz pierwszy, składają obydwie części wniosku jednocześnie. W pierwszej części wniosku rencista powiela niektóre dane ewidencyjne zawarte wcześniej w formularzu zgłoszeniowym (np. skróconą nazwę lub imię i nazwisko wnioskodawcy, REGON, NIP, telefon, adres oraz numer w rejestrze PFRON). Poza tym trzeba określić okres, za który przysługuje refundacja oraz rodzaj wniosku. W ostatnim przypadku rencista ma do wyboru zwykły, korygujący lub o przedłużenie okresu wypłacania refundacji składek. W następnej rubryce (nr 15 część B) trzeba podać liczbę i rodzaj dokumentów. Renciści zaznaczają, że składają część II wniosku Wn-U oraz formularz INF-U-G. W sumie przedsiębiorca zaznacza, że składa jeden dokument. W jednej z ostatnich rubryk (nr 16 cześć B) trzeba podać należną kwotę refundacji. Szczegółowe jej wyliczenie znajduje się jednak w formularzu INF-U-G.

Uwaga! Jeśli chodzi o drugą część wniosku, to na późniejszym etapie ubiegania się o refundacje składa się ją dopiero, gdy zachodzą zmiany w danych identyfikujących rencistę.

Informacje dodatkowe

Przedsiębiorcy będący rencistami mogą mieć kłopot z wypełnieniem punktu 37 we fragmencie E w II części wniosku Wn-U. Dzieli on formę prawną działalności na pracodawców i pracodawców będących przedsiębiorcami. W praktyce w jednym i drugim okienku należy wpisać odpowiedni kod. Te reguluje rozporządzenie Rady Ministrów z 27 lipca 1999 r. w sprawie sposobu i metodologii prowadzenia i aktualizacji rejestru podmiotów gospodarki narodowej, w tym wzorów wniosków, ankiet i zaświadczeń oraz szczegółowych warunków i trybu współdziałania służb statystyki publicznej z innymi organami prowadzącymi urzędowe rejestry i systemy informacyjne administracji publicznej (DzU nr 69, poz. 763 ze zm.).

Przykładowo spółka jawna ma kod 18, ale rencista, który jest przedsiębiorcą i jednocześnie pracodawcą, wpisuje kod 2. Obok formy prawnej działalności trzeba podać również formę jej własności i wielkość wnioskodawcy.

W pierwszym przypadku rencista prowadzący firmę w Polsce wpisuje kod 4.

Natomiast przy wielkości wnioskodawcy należy podać, czy jest on mikro-, małym czy średnim przedsiębiorcą. W tej części wniosku niektórzy renciści podają również stan zatrudnienia w firmie oraz status zakładu pracy chronionej, jeśli taki prowadzą. No i w końcu jedna z ważniejszych informacji, od której zależy prawidłowy przebieg wypłaty refundacji. Chodzi o to, aby podać prawidłowy rachunek bankowy i nazwę banku.

KROK 3 - PRZEKAZANIE INFORMACJI

Poza wnioskiem rencista z biznesem składa jeszcze miesięczną informację o podstawach wymiaru składek ZUS, składkach na ubezpieczenie społeczne i stopniu niepełnosprawności (INF-U-G). W tym formularzu powtarza m.in. niektóre dane ewidencyjne oraz okres sprawozdawczy. Co może sprawić kłopot

Kłopotliwe może być wypełnienie części C formularza INF-U-G. Podaje się w niej bowiem okres prowadzenia firmy oraz kwoty uiszczonych składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe. W pierwszym przypadku podaje się w dniach całkowity okres prowadzenia działalności, a w ramach tego - liczbę dni, gdy przedsiębiorcy byli już rencistami. Przykładowo: przedsiębiorca prowadzi firmę od miesiąca, ale orzeczenie o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności ma od 21 dni. Jeśli chodzi natomiast o składki, to trzeba podać wysokość każdej z osobna oraz podstawę ich wymiaru (jest to kwota stanowiąca 60 proc. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w poprzednim kwartale).

Ważny limit

Refundacja składek ZUS dla rencistów prowadzących własną działalność gospodarczą to pomoc de minimis.

Oznacza to, że w bieżącym roku kalendarzowym i poprzedzających do dwóch latach kalendarzowych rencista z biznesem nie może otrzymać więcej w ramach takiej pomocy niż 200 tys. euro bądź 100 tys. euro w przypadku osoby niepełnosprawnej wykonującej działalność gospodarczą w sektorze transportu drogowego.

Informacje o tej pomocy renciści zamieszczają w części C formularza INF-U-G. Wnioskodawca zaznacza, czy korzystał z pomocy de minimis, a jeśli tak, to wpisuje otrzymaną dotychczas kwotę.

KROK 4 - WYPŁATA REFUNDACJI

Rencista, który złoży wszystkie dokumenty musi czekać na wypłatę refundacji. Jeżeli wszystkie dokumenty zostały złożone poprawnie i w terminie, to w ciągu 7 dni od ich złożenia pieniądze wpłyną na konto rencisty. Jeżeli w dokumentach przekazanych przez rencistę są nieprawidłowości, to Fundusz wzywa wnioskodawcę do ich usunięcia w terminie 14 dni od otrzymania wezwania. W tym samym terminie Fundusz wzywa wnioskodawcę do złożenia wyjaśnień, jeżeli stwierdzi, że ma on zaległości wobec PFRON-u przekraczające 100 zł. Eksperci radzą Sama rejestracja nie wystarczy

Osoby niepełnosprawne prowadzące działalność gospodarczą powinny pamiętać, że sama rejestracja nie wystarczy. Aby otrzymać refundację, należy co miesiąc wysyłać wnioski o wypłatę refundacji. Wnioski przyjmuje Biuro PFRON w Warszawie. Aby otrzymać refundację w terminie, należy pamiętać o prawidłowym wypełnianiu dokumentów.

Do tej pory zgłosiło się do nas ponad 29 tys. niepełnosprawnych rencistów, którzy od początku tego roku ubiegają się o refundację składek. Jednak nie wszyscy otrzymali refundację, ponieważ złożone przez nich dokumenty zawierały błędy. Pragnę jednak uspokoić, że wszyscy ci, którzy złożyli dokumenty w terminie, otrzymają refundację. Jeżeli jednak ktoś prześle do nas błędnie wypełnione dokumenty, poprosimy go o ich korektę.

Rencista powinien poprawić dokumenty według załączonych objaśnień i przesłać je do Biura PFRON w Warszawie. Jeżeli będą one wypełnione poprawnie, otrzyma pieniądze. Ważną rzeczą jest, aby dokumenty wysyłać za potwierdzeniem odbioru.

Szczepan Wroński, dyrektor Wydziału Dofinansowań Rynku Pracy w PFRON O informacje będzie jeszcze łatwiej

Aby łatwiej było uzyskać informacje na temat refundacji, zorganizowaliśmy nowoczesne call center, które obsługuje 10 osób. Pomoże to uniknąć sytuacji, w których osoby zainteresowane refundacją nie mogą się do nas dodzwonić. Wzmocniliśmy również nasze punkty informacyjne w oddziałach wojewódzkich oraz ośrodkach informacji dla osób niepełnosprawnych. Dodatkowo do każdej zarejestrowanej osoby wyślemy instrukcję korzystania z systemu, tak aby mogły one uniknąć błędów przy wypełnianiu.

Call center: 0-801-233-554

Szczegółowe informacje : www.pfron.org.pl

Tomasz Leleno, rzecznik prasowy PFRON

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze