Awaria na kolei

i

Autor: Dawid Olszewski

Paraliż PKP Intercity. Jak zwrócić bilet i odzyskać pieniądze za bilet?

2022-03-17 11:24

Polska kolej została sparaliżowana przez awarię w kilkunastu centrach sterowania. Usterki urządzeń sterowania w kilkunastu lokalnych centrach sterowania odpowiedzialnych za prowadzenie ruchu kolejowego, wystąpiły w czwartek ok. godz. 4:00. Awaria objęła swoim zasięgiem ok. 820 kilometrów linii kolejowej w kraju. Jak poinformowało Intercity, skutki dla pasażerów będą odczuwalne bardzo długo. Czy można zwrócić bilet za przejazd, który nie odbył się z powodu awarii?

Opóźnienia pociągów PKP Intercity. Awaria czy atak?

Awaria w PKP Polskich Liniach Kolejowych objęła 19 z 33 Lokalnych Centrów Sterowania wyposażonych przez Alstom. Niektóre pociągi mogą w ogólne w czwartek nie zostać uruchomione . Jak informowała firma, ponieważ zasięg tych awarii jest niemal krajowy, wobec tego oczywistym jest, iż część pociągów nie zostanie w dniu dzisiejszym w ogóle uruchomiona. Dodał, że awaria dotyczyła systemu sterowania ruchem kolejowym i objęła takie lokalizacje i ciągi kolejowe jak od Krakowa w kierunku Węglińca, okolice Koluszek, linię E20 od Warszawy do Konina oraz linia nr 9 od Warszawy do Gdańska.

PKP PLK poinformowały wcześniej, że w czwartek ok. godz. 4:00 na sieci kolejowej wystąpiły usterki urządzeń sterowania w kilkunastu lokalnych centrach sterowania odpowiedzialnych za prowadzenie ruchu kolejowego. W związku z czym występują opóźnienia pociągów przekraczające nawet kilkadziesiąt minut. Możliwe jest też odwoływanie pociągów i wprowadzenie zastępczej komunikacji autobusowej lub zmiana tras pociągów. - Kolejarze opanowują sytuację po wystąpieniu awarii w 19 Lokalnych Centrach Sterowania, ale problem nie dotyczy wyłącznie Polski i ma charakter globalny - poinformował w mediach społecznościowych minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Przyjaciele zginęli pod pociągiem intercity

PKP Intercity prosi pasażerów o rozważenie rezygnacji z podróży w czwartek 17 marca, w związku z awarią urządzeń sterowania ruchem - poinformował przewoźnik w mediach społecznościowych. "W związku z występującymi na sieci kolejowej usterkami urządzeń sterowania odpowiedzialnymi za prowadzenie ruchu kolejowego prosimy o rozważenie rezygnacji z podróży naszymi pociągami 17 marca br. Pasażerowie otrzymają zwrot kosztów za bilet bez potrącenia odstępnego" - napisano PKP Intercity na Twitterze. Dodano, że mogą występować duże opóźnienia w kursowaniu pociągów, mogą być one kierowane na inne trasy, a za pociągi, które nie będą mogły ruszyć, wprowadzona zostanie komunikacja autobusowa.

Przewoźnik poinformował też, że działa specjalny zespół złożony z przedstawicieli zarządcy infrastruktury i przewoźników, by na bieżąco organizować ruch pociągów. Na stacjach i przystankach podawane są komunikaty o bieżącej sytuacji. 

Sonda
Czy spotkało Cię coś przykrego w pociągu?

Jak dostać zwrot pieniędzy za bilet PKP?

W przypadku standardowych opóźnień, pasażerom przysługuje rekompensata: 25% ceny biletu jednorazowego w przypadku opóźnienia wynoszącego od 60 do 119 minut, 50% ceny biletu jednorazowego w przypadku opóźnienia wynoszącego 120 minut lub więcej.

Zwrot biletu przed terminem przejazdu nie powinien być problemem. Każdy przewoźnik podaje informacje na swojej stronie internetowej. W przypadku biletów zakupionych w kasie, należy się z nimi po prostu udać do okienka informacji. Można to zrobić na dowolnej stacji - nie tylko na tej, na której dokonaliśmy zakupu. Wraz z biletem należy dołączyć blankiet niewykorzystanego biletu (można go wydrukować z pliku dostępnego na stronie, lub poprosić w okienku). Gotówka jest wypłacana od ręki. W standardowej procedurze, kwota jest pomniejszana o 10 proc. W przypadku zmiany terminu wyjazdu nie tracimy wspomnianej kwoty, ale jeśli bilet na kolejny przejazd jest droższy - należy uiścić różnicę. Według informacji Intercity, z powodu aktualnej awarii pasażerowie, którzy zakupili bilet w kasie otrzymają zwrot za bilet bez potrącenia odstępnego.

Zwrot biletu po zakupie w internecie

W przypadku biletów zakupionych w Internecie, pieniądze przelewana są na konto. Podczas czwrtkowej awarii PKP prosi jednak, aby o zwrot kosztów za bilet na unieruchomiony pociąg wnioskować w drodze reklamacji. W serwisie Intercity należy znaleźć dział "Obsługa Klientów" a następnie wybrać link "Zgłoś reklamację/ wniosek o zwrot" a następnie z rozwijanego menu wybrać temat "Zwrot należności za niewykorzystany bilet".

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze