Polacy dalej nie dostali odszkodowań. Ubezpieczyciel musi zapłacić 300 tys. zł kary

2025-11-26 15:47

Rzecznik Finansowy nałożył kolejną karę na działające w Polsce bułgarskie towarzystwo ubezpieczeniowe DallBogg, tym razem wysokości 300 tys. zł. Jak jednak piszą klienci, mimo kar dla firmy, dalej nie uzyskują odszkodowań.

Czarny samochód z mocno uszkodzonym tyłem i otwartą maską stoi na poboczu drogi, z widocznymi odłamkami wokół tylnego koła, co ilustruje problem z uzyskiwaniem odszkodowań przez poszkodowanych, o czym czytasz na portalu Super Biznes.

i

Autor: Tomek Szymlet Czarny samochód z mocno uszkodzonym tyłem i otwartą maską stoi na poboczu drogi, z widocznymi odłamkami wokół tylnego koła, co ilustruje problem z uzyskiwaniem odszkodowań przez poszkodowanych, o czym czytasz na portalu Super Biznes.
  • Rzecznik Finansowy nałożył karę na DallBogg za nieprawidłowości w rozpatrywaniu reklamacji.
  • Poszkodowani wciąż mają problemy z uzyskaniem odszkodowań.
  • DallBogg odpiera zarzuty i oskarża organy nadzorcze o dyskryminację.
  • Poszkodowani rozważają pozew zbiorowy przeciwko ubezpieczycielowi.

300 tys. zł kary dla ubezpieczyciela

Na spółkę Insurance Join-Stock Company DallBogg: Life and Health AD z siedzibą w Sofii Rzecznik Finansowy nałożył karę wysokości 300 tys. zł. Podstawą dla kary było 10 postępowań reklamacyjnych, w których ubezpieczyciel nie odpowiadał na reklamację w ciągu 30 dni (opóźnienia sięgały 3-4 miesięcy, lub nie odpowiadano w ogóle), braku jasnego uzasadnienia w reklamacji, informacji o możliwości polubownego rozwiązania sporu, informacji o możliwości wsparcia Rzecznika Finansowego i wskazania w odpowiedzi na reklamacje konkretnego sądu.

Eksperci Rzecznika Finansowego wskazali, że Dallbogg nie uznawał za reklamację pism bez wskazanej kwoty roszczenia i pism zbyt ogólnych. W okresie od lipca do września, ponad połowa skarg na ubezpieczyciela dotyczyła zaniżenia wysokości odszkodowania (54 proc.) i aż 23 proc. opieszałości w postępowaniu odszkodowawczym. Z kolei od stycznia do kwietnia 2025 aż 52 proc. skarg dotyczyło opieszałości, a 29 proc. wysokości odszkodowania.

Poszkodowani wciąż mają problem z otrzymaniem odszkodowań i kontaktem z firmą

Dallbogg od kwietnia 2025 roku ma nałożony przez Komisję Nadzoru Finansowego zakaz zawierania nowych umów ubezpieczenia OC komunikacyjnego. Wcześniej ubezpieczyciel zapłacić 600 tys. zł kary za naruszenia w obsłudze reklamacji, a pełnomocnik w obsłudze szkód, spółka DioDea otrzymała karę wysokości 200 tys. zł. 

Jak jednak czytamy na facebookowej grupie "Diodea DallBogg problemy z odszkodowaniem", poszkodowani dalej mają problem z uzyskaniem pieniędzy z likwidacji szkód. Dla wyjaśnienia - chodzi o przypadki, gdy poszkodowany miał kolizję z autem, na które było wykupione ubezpieczenie OC w DallBogg.

- Przecież ta firma już nawet nie ma przedstawiciela w Polsce. Mogą sobie nakładać kary a ja nadal mogę jeździć z wgniecionymi drzwiami i progiem, bo już nawet nie ma gdzie szkody zgłosić. Diodea Polska - która zajmowała się "likwidacją" szkód z polis DallBogg ma status "Zamknięte na stałe" - czytamy we wpisie jednego z użytkowników.

Jak czytamy na grupie, poszkodowani przez ubezpieczyciela rozważają złożenie pozwu zbiorowego.

DallBogg odnosi się do decyzji organów

Problemy z uzyskaniem odszkodowań z DallBogg opisywaliśmy jeszcze w lipcu. Poszkodowani wciąż skarżą się na brak możliwości kontaktu z ubezpieczycielem. Wysłaliśmy pytania do firmy 31 maja, do tej pory nie otrzymaliśmy żadnej odpowiedzi.

Co ciekawe, DallBogg odnosi się do decyzji organów na swojej stronie. 1 października FSC (bułgarski odpowiednik KNF), wydał decyzję o zakazie prowadzenia  działalności transgranicznej przez spółkę. Spółka oskarża organy o traktowanie ich w "dyskryminujący sposób", oraz o "zmowę przeciwko największemu bułgarskiemu ubezpieczycielowi".

- Rzadko zdarza się dzień roboczy, w którym istnieją nierozpatrzone i nieodpowiedziane reklamacje z tego samego dnia, podczas gdy wymogi regulacyjne wynoszą od 15 do 45 dni, a płatności realizowane są znacznie przed wszystkimi terminami końcowymi. Złożyliśmy raport i nie otrzymaliśmy żadnego komentarza w sprawie dziewięciu kryteriów oceny przekazanych wszystkim organom nadzorczym przez EIOPA. Nikt nie jest doskonały, oczywiście, ale raporty wskazywały na niemal bezbłędne zachowanie i wykazały wskaźniki negatywne na poziomie poniżej średnich dla wszystkich rynków - czytamy w oświadczeniu DallBogg.

Firma twierdzi również, że nowa decyzja o zakazie działalności transgranicznej została wydana przez FSC na podstawie "skarg i obaw".

- FSC najwyraźniej nie rozumie, że nie jest radą parafialną (być może wprowadzoną w błąd przez naszą nazwę) i że na podstawie wierzeń i wątpliwości nie można sprawować działalności nadzorczej - pisze DallBogg.

Ubezpieczyciel twierdzi, że pośrednicy nakłaniający do wcześniejszego zerwania umowy i wykupienia nowego ubezpieczenia "chcą jedynie zarobić nowe prowizje przed wygaśnięciem polisy". DallBogg na koniec twierdzi również, że jest "nowoczesnym i stabilnym ogólnoeuropejskim ubezpieczycielem".

Super Biznes SE Google News
Pieniądze to nie wszystko - Tadeusz Białek
QUIZ PRL. Czy pamiętasz Poloneza? Samochód-marzenie milionów Polaków?
Pytanie 1 z 15
QUIZ PRL. Czy pamiętasz Poloneza? Samochód-marzenie milionów Polaków? Skąd wzięła się kultowa nazwa Poloneza MR’78 “Borewicz”?
Borewicz

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki