Zostawili bazar nad metrem

i

Autor: Wojciech Artyniew

Polacy kupują podróbki, bo nie stać ich na oryginalne produkty

2016-04-12 20:20

Względy finansowe, poczucie, że w niczym nie ustępują oryginałom, brak świadomość, ale też... tęsknota za luksusem. To powody dla których Polacy tak chętnie kupują podróbki. Robi to prawie połowa z nas.

Z badania ARC Rynek i Opinia wynika, że 84 proc. Polaków przyznaje, że spotkało się z podróbkami. Na pytanie o to, czy w ciągu ostatnich dwóch lat kupił(a) Pan/ Pani podrobiony produkt znanej marki twierdząco odpowiedziało 48 proc. Polaków, zaprzeczyło – 39 proc.

Podróbki kupują zarówno kobiety, jak i mężczyźni, przy czym zdecydowanie najczęściej młodzi konsumenci w wieku 15-24 lat (w tym przypadku odsetek wynosi 59 proc.), a najrzadziej - osoby z grupy wiekowej 45-55 lat (37proc.). Podróbki kupujemy najczęściej w internecie (53 proc.) lub na targowisku i bazarze – 46 proc. Przy czym na to pierwsze dominuje wśród mieszkańców dużych, a to drugie – mieszkańcy średnich miast.

Zobacz także: Płatności mobilne za pomocą selfie? Już opatentowano pierwsze pomysły

Pytani o powody kupowania podróbek Polacy najczęściej odpowiadali, że kupują je dlatego, że są tańsze od oryginalnych produktów  (51 proc. odpowiedzi), 27 proc. badanych wskazało, że było nieświadomych tego, że kupują podróbkę. 10 proc. wybiera podróbki, ponieważ w ich opinii nie ustępują one oryginałom. Dla 9 proc. ankietowanych kupno podróbki to sposób na zaspokojenie tęsknoty za luksusem (odpowiedź: "chciałem(am) mieć coś wyglądającego na luksusowe").

Tę ostatnią opcję częściej wybierają mężczyźni niż kobiety (12 proc. versus 6 proc.).
Kobiety z kolei częściej niż mężczyźni są zdania, że podróbki nie ustępują jakością oryginalnym produktom (14 proc. versus 6 proc.).

Najczęściej kupowane produkty - podróbki to perfumy (zwłaszcza przez kobiety), odzież i dodatki, a także obuwie. Mężczyźni stosunkowo często kupują też podróbki sprzętu elektronicznego i elektronarzędzi, kobiety zaś - słodyczy i zabawek.

Czytaj również: Co trzeci Polak żałuje, że zrobił nieprzemyślane zakupy

- Wyniki badania wskazują, że Polacy często spotykają się z podróbkami, które przybierają różną postać - są to albo produkty naśladujące produkty oryginalne jeden do jednego (posiadające znaki towarowe wyglądające jak oryginalne, nie będące jednak wytopwerm właściciela marki), albo produkty będące imitacją produktów oryginalnych, nieznacznie różniące się wyglądem, jednak nawiązujące do konkretnych produktów danych marek, co jest typowym przykładem pasożytnictwa marketingowego - komentuje Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.

- Istnieją dwa rodzaje zakupu podróbek: zakup świadomy oraz nieświadomy. W pierwszym przypadku  konsumenci mają świadomość, że kupują produkt podrobiony, jednak ze względu np. na niższą cenę decydują się na niego. W drugim przypadku, który jak widać z naszych badań występuje dosyć często, klienci kupują podróbkę nieświadomie i z poczuciem, że jest to jednak produkt oryginalny. Nasze badania pokazują, że klienci najczęściej nieświadomie kupują podróbki w internecie i na bazarach. Wprawdzie kupując produkt taniej klienci powinni mieć świadomość, że może on nie być oryginalny, jednak mogą być przeświadczeni, że kupują produkty przecenione, z poprzednich kolekcji lub ze specjalnych partii – dodaje Czarnecki.

Zobacz: Typy klientów centrów handlowych. Sprawdź, który z nich to Ty

Badanie zostało przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia metodą CAWI (ankiety on-line na własnym panelu internetowym) na reprezentatywnej próbie Polaków (wiek, płeć, wykształcenie, miejsce zamieszkania), N=900, w dniach 31.03.2016 – 6.04.2016.

Źródło: ARC Rynek i Opinia, oprac. MK

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze