Bankowe konto w sieci to przede wszystkim stały dostęp do własnych pieniędzy – o każdej porze dnia czy nocy, w dni świąteczne czy robocze. Bez wychodzenia z domu, bez stania w kolejkach można w ciągu kilku minut samemu wykonać na swoim rachunku dowolną operację. Z drugiej strony – dzięki rozwojowi mobilnych urządzeń oraz usług umożliwiających dostęp do Internetu możliwe stało się już zarządzanie swoim bankowym kontem niemal z każdego miejsca na świecie (np. podczas podróży czy na wakacjach nawet w egzotycznych zakątkach). Wystarczy mieć dostęp do sieci.
Co ważne - obsługa konta bankowego przez Internet jest bardzo prosta. Ze wszystkimi czynnościami bez trudu poradzą sobie także osoby, które mają niewielkie pojęcie o obsłudze komputera (wystarczy krok po kroku stosować się do instrukcji pojawiających się na monitorze komputera).
Zakres możliwych do wykonania przez Internet operacji (oferty banków mogą się tu nieco różnić) w obecnej chwili jest już prawie nieograniczony: od prostych czynności, jak sprawdzanie stanu konta, szczegółów wybranych operacji czy historii rachunku – w dowolnie wybranym odcinku np. czasowym (z możliwością wydrukowania sobie wszystkiego w postaci papierowej), przez zakładanie i likwidowanie lokat, dokonywanie rozmaitych przelewów, składanie zleceń stałych, po np. obsługę kart kredytowych i debetowych, składanie wniosków - choćby kredytowych – czy dokonywanie operacji zagranicznych. Dzięki bankowości internetowej także robienie zakupów w sieci i płacenie za nie (także w zagranicznych sklepach czy aukcjach internetowych) jest dziecinnie proste, szybkie i bezpieczne.
Bankowość internetowa coraz częściej i w coraz większym zakresie umożliwia też klientom korzystanie w sieci z innych usług finansowych (dzięki „powiązaniu” ich z rachunkiem bankowym) – np. wykupienie ubezpieczenia, inwestowanie w fundusze inwestycyjne czy bezpośrednio w akcje na giełdzie, monitorowanie konta w funduszu emerytalnym. W ten sposób konto bankowe staje się prawdziwym centrum zarządzania rodzinnymi finansami.
Porada eksperta
W sieci wszystko tańsze
Ponieważ dla banku koszty związane z prowadzeniem rachunków oraz z wykonywaniem samodzielnie przez klientów operacji w Internecie są o wiele mniejsze, niż w przypadku takich samych usług, ale świadczonych w tradycyjny sposób (przy obsłudze w placówce bankowej), może on swoim "sieciowym" klientom zaoferować o wiele lepsze warunki finansowe. W tym przypadku więc opłaca się być wygodnym.
Warto w swoim banku sprawdzić szczegóły (oczywiście porównując z konkurencyjnymi ofertami) tak, by korzystać z optymalnych cenowo rozwiązań. Na jakie „bonusy cenowe” możemy liczyć w przypadku korzystania z bankowości internetowej? Po pierwsze – wiele banków oferuje „konta internetowe” za darmo lub za niewielką opłatą (rachunek prowadzony w placówce jest dużo droższy). Po drugie – cena większości usług (przede wszystkim odczuwalne jest to w przypadku przelewów) jest na minimalnym poziomie (poniżej 1 zł; w wielu bankach jednak przelewy internetowe są wręcz bezpłatne). Po trzecie – w niektórych bankach oprocentowanie kont czy lokat zakładanych i prowadzonych przez Internet jest wyższe od standardowego.